Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

Berichtdoor jpsystem » 31 Jan 2016, 18:58

Afbeelding

Hier een foto van mijn blokje
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

Berichtdoor jpsystem » 31 Jan 2016, 19:00

jpsystem schreef:Afbeelding
Afbeelding

Hier een foto van mijn blokje
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

Berichtdoor Chicken power » 31 Jan 2016, 19:01

De Stoere schreef:Als ik het goed begrijp is dus die boorolie niet schadelijk maar er zijn nu modernere middelen ,bedankt arnold
Correct, maar dus opgepast dat die 'modernere' middelen niet dat ouderwetse rubber aantasten!

Vergelijk het met een ouderwetse motor die altijd op minerale smeerolie gedraaid heeft. Kiep je daar een hypermoderne volsynteet in, dan gaat dat meestal ook niet goed. Buiten oplossende oliekeringen komt er allerlei vervuiling los die eerst braaf bleef zitten. Dat wil je echt niet hebben..


Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

Berichtdoor jpsystem » 31 Jan 2016, 19:43

Chicken power schreef:
jpsystem schreef:Het gaat om het inwendig koelcircuit in het blok, de motor word verder gekoeld met een warmte wisselaar via een zeewaterpomp en impeller.
Dat heeft dus ook allemaal inhoud... Nee hoor is water wat opgepompt word en gaat niet door het blok.

jpsystem schreef:de Foto die hier werd neergezet klopt wel.
Alleen naar het type blok, het is zoals je zelf schreef niet jouw blok, en ook hier is het aanhangende koelsysteem niet zichtbaar...

jpsystem schreef:Dus wat is de inhoud van het intern circuit en waar tap je deze compleet af.
Dat staat netjes op pagina 13 van die PDF. En zonder foto's van wat nu wel de exacte situatie in jouw geval is, de glazen bol heeft een paar ATV dagen. Dus zo niet te zeggen wat er in jouw geval nog meer bij komt... Niets dus...

jpsystem schreef:zou het intern circuit dan 12 liter inhoud hebben wow da,s wel veel.
Vroeger keken ze niet zo zuinig, water zat voorhanden...


Groet, Cp


Bedankt pagina 13 maakt alles duidelijk.
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

Berichtdoor jpsystem » 31 Jan 2016, 19:43

Chicken power schreef:
jpsystem schreef:Het gaat om het inwendig koelcircuit in het blok, de motor word verder gekoeld met een warmte wisselaar via een zeewaterpomp en impeller.
Dat heeft dus ook allemaal inhoud... Nee hoor is water wat opgepompt word en gaat niet door het blok.

jpsystem schreef:de Foto die hier werd neergezet klopt wel.
Alleen naar het type blok, het is zoals je zelf schreef niet jouw blok, en ook hier is het aanhangende koelsysteem niet zichtbaar...

jpsystem schreef:Dus wat is de inhoud van het intern circuit en waar tap je deze compleet af.
Dat staat netjes op pagina 13 van die PDF. En zonder foto's van wat nu wel de exacte situatie in jouw geval is, de glazen bol heeft een paar ATV dagen. Dus zo niet te zeggen wat er in jouw geval nog meer bij komt... Niets dus...

jpsystem schreef:zou het intern circuit dan 12 liter inhoud hebben wow da,s wel veel.
Vroeger keken ze niet zo zuinig, water zat voorhanden...


Groet, Cp


Bedankt pagina 13 maakt alles duidelijk.
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

Berichtdoor vuuren1 » 01 Feb 2016, 00:54

Is CP een Peugeot Indenor specialist?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

Berichtdoor Chicken power » 01 Feb 2016, 01:27

In het geheel niet, ken dit gedateerde machien (waar ik niks op tegen heb om dat met gepast respect en onderhoud overeind te houden, mijn mooiste bezit was ooit een Lister CS 6-1), en haar eigenaardigheden, alleen van dit forum en haar voorganger.

Buiten wat diesel-, elektro- en koeltechniek kan ik me o.a. wel aardig redden in het analytisch lezen, voedingsmiddelentechnologie (inclusief risicoanalyse) en de chemie, met name de bio- en oleochemie. Uit die optelsom ook nog wel wat micro-biologie.

En vanuit die interesses uit de meest wonderlijke grondstoffen (van krokodillen- tot muskusossenvet) uit hobby ook een paar ton biodiesel gebrouwen met een hoger cetaangetal dan 'gewone' diesel, of de originele vetzuren geraffineerd tot basis bio-brandstof. En het meest leuke was een productieproces waarbij die twee processen gecombineerd werden.

Dat is dus ook de oorsprong van m'n nick-name, meer dan 60.000 km gereden op kippenvet, met een roetmeting bij de APK die ze in de garage niet begrepen...

Vandaar dat ik het met deze Indenor op korte termijn niet zo rooskleurig inschat.

Die truc met de "boorolie" (meer juist zou zijn te spreken van snij-olie, uit de verspanende technieken) was een perfecte grap om die ge-emulgeerde minerale olie als corrosie werende dope te gebruiken. Maar aan de andere kant uiterst onhandig omdat de originele smeerolie van de motor daar ingeval van interne lekkage, ook lekker in opgenomen wordt. En natuurlijk totaal ongeschikt als anti-vries, als vriespunt verlager doet het hoegenaamd niets, zo'n emulsie flikkert gewoon uit elkaar.

En de huidige koelvloeistoffen op de zelfde manier te klutsen zoals 30 jaar geleden, ik zie dat niet goed gaan...

Je hebt, als je de machine niet echt droog zet in de winter (waar de PDF wel van uitgaat), een echte specialist nodig die precies weet welke afdichtingsmaterialen er in zo'n Indenor gebruikt zijn, om daar op basis van de huidig verkrijgbare vloeistoffen een echt goed advies in te geven (die snijolie specs zijn ook van producten die in de jaren '50 van de vorige eeuw zijn gecomponeerd).

Dat kan ik dus zeker niet!


Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

Berichtdoor Chicken power » 01 Feb 2016, 02:09

jpsystem schreef:Nee hoor is water wat opgepompt word en gaat niet door het blok.
Enne, hoe komt het koelwater van het blok dan bij die warmtewisselaar? En die warmtewisselaar, die heeft dan ook alleen maar òf primair òf secundair een waterinhoud (beetje afhankelijk hoe je het bekijkt)?

jpsystem schreef: Niets dus....
Ik help het je hopen, leuke foto van de vetkuil. Maar ik zie er weinig van hoe het systeem nu echt in elkaar steekt. Er zal vast nog wel iemand over beginnen dat deze isolatie er zeker uit moet...

jpsystem schreef:Bedankt pagina 13 maakt alles duidelijk.
Die credits moeten naar Varg/Arnold, hij plaatste die link niet om hem niet te lezen...

Nog even een vriendelijk verzoek, beperk dubbelpostings (de foto/foto's) en bekijk even wat het verschil is tussen de 'citeer-' of de reactieknop te gebruiken, ik moet nu een hoop moeite doen om jouw 'verstopte' antwoorden leesbaar te beantwoorden. Das eigenlijk jouw pakkie an.


Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

Berichtdoor eagle » 01 Feb 2016, 03:05

Aftappen koelvloeistofkring: Bakboordzijde,achteraan, halve hoogte, net voor het vliegwielhuis. Kraantje is op foto zichtbaar..

Vervangen door "long-live" koelvloeistof, ca 12 ltr. Geen "boor olie" erbij!

Over de "Boor olie":
Shell Donax is fout! (is tandwielkast olie..). Moet zijn Shell Dromus B. Die emulgeert 1 op 20 tot 1 op 40 met water. Ook wel "Boormelk" genoemd. Laat na aftappen een oliefilm achter, die beschermt tegen roest.
Dit doet men bij de buitenwaterkring, en direkt gekoelde machines, door de motor het olie-watermengsel te laten opzuigen, en daarna buitenwaterkring af te tappen. Aldus is eventueel zout eruit, beschermt tegen roest, en vorstvast.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

Berichtdoor pleysant » 01 Feb 2016, 15:54

Als je aftapt via dat kraantje willen deze ook wel eens blijven nadruppelen en niet meer dicht te krijgen,
haal bij een installatie zaak alvast een kogelkraantje.heb je bij de dop lekkage gehad zie ik aan de verf,anders moet je deze ook eens nakijken of vervangen.Kijk gelijk even naar de oude hoofdstroom schakelaar deze worden ook slecht.
Heb ik allebij vervangen.

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten