Betalende meevaarders !!

algemene discussies

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor Arthur » 12 Jan 2014, 23:00

Bericht door Arthur » vr 26 apr 2013, 09:20

Is het in Nederland niet verplicht om diverse veiligheids artikelen aan boord te hebben, zoals zwemvesten en dergelijke als je al eens gasten aan boord hebt.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor fransfit » 12 Jan 2014, 23:00

Bericht door fransfit » vr 26 apr 2013, 09:39

Ik geloof het wel, maar ik had/heb zoiezo 6 zwemvesten onder handbereik en 2 reddingsboeien op de railing.
Overigens krijg ik net van de "wielrijdersbond" een mail dat er met betalende gasten gevaren kan worden echter alleen met WA Casco Basis, zonder ongevallen en rechtsbijstand en zonder no claim korting.
De premie zou dan in mijn geval worden € 730,- op basis van 75K verzekerde waarde.
Voor mijn huidige verzekering met een "verouderde" verzekerde waarde van 130K betaal ik hetzelfde, maar die is dan incl. alles.
Groet van Frans.
Ons 2k. appartement met grote ligplaats direct aan de Braassem is te koop.
Zie : http://plantage209.jouwweb.nl
Gebruikers-avatar
fransfit
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 Apr 2012, 10:44
Woonplaats: Rijpwetering
ligplaats: Rijpwetering
info:

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor quichot » 12 Jan 2014, 23:00

Bericht door quichot » vr 26 apr 2013, 13:34

Vlgns het bpr is dat alleen verplicht voor snelle motorboten, art 8.03. Verder is er de kapstokregel 1.04, die bepaalt dat een schipper al het mogelijke moet doen om de opvarenden niet in gevaar te brengen. Als je dat heel consequent doortrekt zou de schipper beter iedereen kunnen afraden om mee te varen. :lol:
Mogelijk staat zoiets in je polis, maar niemand is verplicht zich te verzekeren.
Iets anders is de opkomende claimcultuur in dit landje, waar niemand meer voor zichzelf verantwoordelijk schijnt te kunnen zijn. Vreemd genoeg ziet een brede kamermeerderheid wel wat in no cure no pay-rechtsbijstand, met Amerikaanse toestanden, waar letselschadeadvocaten letterlijk bij verkeersslachtoffers knielen om klanten te werven.
In dat geval zul je iedere opvarende tevoren moeten laten tekenen voor afzien van claims bij letsel.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor Mopolcamper » 12 Jan 2014, 23:00

Bericht door Mopolcamper » vr 26 apr 2013, 15:18

Quichot schreef: In dat geval zul je iedere opvarende tevoren moeten laten tekenen voor afzien van claims bij letsel.

Zul je zien dat men zich naderhand bij schade beroept op het feit dat dit een zgn. onredelijk beding is! Je blijft uiteindelijk afhankelijk van de uitspraak van de rechter daarover!
Mopolcamper
 
Berichten: 584
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor quichot » 12 Jan 2014, 23:01

Bericht door quichot » za 27 apr 2013, 06:38

Mopolcamper, dat was een beetje als grapje bedoeld. Goddank is het hier nog niet zover met die no cure no pay-claimcultuur.
Tegen die tijd dat we ons écht moeten indekken tegen dergelijke opportunistische hebzucht van 'slachtoffers' (want daar draait het om, ordinaire hebzucht) hoop ik het anker te hebben gelicht!
Als we ons telkens realiseren aan welke onverzekerbare risico's we blootstaan als we de voordeur achter ons dichttrekken, kunnen we beter achter de geraniums blijven zitten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor Mopolcamper » 12 Jan 2014, 23:01

Bericht door Mopolcamper » za 27 apr 2013, 10:31

Naar mijn mening past hier dan ook een bloedserieuze reactie. TS. vraagt wat de risico's zijn. Naar mij mening mag je die in dit geval zeker niet onderschatten! De door jou beschreven claimcultuur ( nog niet no cure-no pay weliswaar) is hier al lang aan de orde.
Mopolcamper
 
Berichten: 584
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor quichot » 12 Jan 2014, 23:01

Bericht door quichot » za 27 apr 2013, 11:38

Mopolcamper schreef:
TS. vraagt wat de risico's zijn. Naar mij mening mag je die in dit geval zeker niet onderschatten!



Nee, maar laten we het vooral ook niet óverschatten. Wat kan er nou helemaal gebeuren op zo'n vaartochtje, als je een beetje je koppie erbij houdt. Op een beetje zomerse dag worden er misschien wel 1000 van dat soort tochtjes georganiseerd. Nou niet bepaald dansen op de rand van de vulkaan zou ik zeggen, en tja, er zal eens een vinger tussen de deur komen, maar is dat aantoonbare nalatigheid van de schipper?
Nogmaals: als je overal dit soort beren op de weg ziet, kun je maar beter thuisblijven. En zelfs dan is het oppassen geblazen: want stel dat je bezoek zich verslikt in jouw mariakaakje en de nabestaanden houden vol dat jij daar niet expliciet voor hebt gewaarschuwd...

latere edit:
Ik vaar nu al vanaf 1978 met dit schip, en altijd met groepen of groepjes in wisselende samenstelling. Kinderen in alle leeftijden plus aanhang, vrienden, talloze verjaarspartijtjes zijn aan boord gevierd, voetbalclub staat 1 x per jaar op de rol, enz. enz. En ja, er gebeurde wel eens wat over de jaren, maar niets wat met de verbandtrommel type B niet te verhelpen was.
Oorzaak nummer 1 met stip: hollen in de gangboorden. Dus dat verbied je gewoon, dan kom je al een heel end.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten