Welk vaarbewijs?

algemene discussies

Welk vaarbewijs?

Berichtdoor ..... » 13 Jan 2014, 22:23

Bericht door Arthur70 » zo 18 aug 2013, 13:52

In het cursusboek Klein Vaarbewijs van de ANWB staat ook de opleiding voor vb 2. Nu zal ik met mijn rubberboot niet snel op de Noordzee gaan varen, maar ik sluit in de toekomst vakanties naar bv de zee in Zuid Frankrijk of Kroatie niet uit. Wat raden jullie me aan, direct voor vb1 en 2, of gewoon eerst vb1?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Welk vaarbewijs?

Berichtdoor henkvd » 13 Jan 2014, 22:23

Bericht door henkvd » zo 18 aug 2013, 14:26

Voor Frankrijk en Kroatie heb je VB 2 nodig op zee, ICC staat dan al op het pasjes die de laatste jaren zijn uitgegeven, oudere vaarbewijzen hebben die vermelding er nog niet opstaan, die kan je omruilen voor een nieuwe.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welk vaarbewijs?

Berichtdoor ..... » 13 Jan 2014, 22:23

Bericht door Arthur70 » zo 18 aug 2013, 22:31

Dank je, weer een stukje onzekerheid weg. Hebben de meesten hier ook vb2, of is vb1 eigenlijk meestal voldoende?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Welk vaarbewijs?

Berichtdoor henkvd » 13 Jan 2014, 22:23

Bericht door henkvd » zo 18 aug 2013, 22:41

Voor een RIB is VB2 een beetje vreemde eis, wordt knap lastig om de kaartpasser te gebruiken, maar voor Frankrijk en Kroatie en vele andere EU landen nu eenmaal een eis. Zo heb je voor oa het IJsselmeer ook een VB2 nodig om hard te mogen varen.

Het over grote deel heeft hier geen vaarbewijs nodig, aangezien de vaartuigen voor het grootste deel niet voldoen aan de de lengte (>15 mtr ) of snelheid (> 20KM/U ), al zullen er genoeg toch in bezit zijn van minimaal VB1.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welk vaarbewijs?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jan 2014, 22:24

Bericht door quichot » ma 19 aug 2013, 08:10

henkvd schreef:
Voor een RIB is VB2 een beetje vreemde eis, wordt knap lastig om de kaartpasser te gebruiken<...>Het over grote deel heeft hier geen vaarbewijs nodig, aangezien de vaartuigen voor het grootste deel niet voldoen aan de de lengte (>15 mtr ) of snelheid (> 20KM/U )<...>



Dat toont maar weer eens de totale nonsens van het VB in haar huidige vorm aan.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welk vaarbewijs?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jan 2014, 22:24

Bericht door R.C.Grootveld » ma 19 aug 2013, 10:34

quichot schreef:
Dat toont maar weer eens de totale nonsens van het VB in haar huidige vorm aan.



Qua categorie indeling (die in mijn optiek vaarwater georienteerd dient te zijn) ben ik het met je eens, maar het is in elk geval wat en beter dan niets.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welk vaarbewijs?

Berichtdoor quichot » 13 Jan 2014, 22:25

Bericht door quichot » ma 19 aug 2013, 14:30

R.C.Grootveld schreef:
...die in mijn optiek vaarwater georienteerd dient te zijn...



Op zich geen slecht idee, maar het probleem is dan dat de huidige grondslag voor de indeling van vaarwegen op de helling moet.
Al het vaarwater, waar geen technisch of wettelijk beletsel bestaat voor toelating van de grootste klasse vaartuigen, valt nu onder klasse 1, dus ook een typische recreatieplas als het Sneekermeer. Ga dat maar eens uitleggen aan spelevarende kinderen in een rubberbootje.
En de huidige redenering achter de 15mtr/20km/h-grens is de formule Botsingsenergie = Massa x Snelheid. Alles bóven die grens zal bij een botsing wel meer schade veroorzaken dan wat daaronder blijft. Onzin natuurlijk. Ga dan uit van een aanvaardbaar geachte grens voor botsingsenergie, en maak eigengewicht x de snelheid tot criterium van de een vb-plicht. Dan kon het wel eens zo zijn dat een zwaar gebouwd jacht van 12 mtr dat 18 km/h haalt wél vb-plichtig is, en een lichte RIB die 25 km/h haalt niét. Veel logischer, want op zich maakt die snelheid natuurlijk niks uit voor kennen van de betekenis van borden, lichten en seinen.

Maar nu we toch weer afdrijven van de topic, kan ik net zo goed weer eens pleiten voor 2 a 3 verplichte voorlichtingsdagen zonder examendwang. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welk vaarbewijs?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jan 2014, 22:25

Bericht door R.C.Grootveld » ma 19 aug 2013, 15:14

quichot schreef:
dus ook een typische recreatieplas als het Sneekermeer. Ga dat maar eens uitleggen aan spelevarende kinderen in een rubberbootje.



Daar heb je een punt, maar ook dat is mijns inziens wel met een paar definities en simpele dingen te ondervangen.
Zo valt de strook voor Muiden tussen de Hollandsebrug en de Oranjesluizen ook niet onder Markermeer (dus VB II), dus iets vergelijkbaars kun je doen op bv het Sneekermeer, bv een strook tot 100m uit de oever zolang die niet in een volgende categorie terecht komt (vaargeul PMK). Of afbakenen met boeien, zoals dat ook met snelvaargebieden gebeurt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welk vaarbewijs?

Berichtdoor sater1957 » 13 Jan 2014, 22:25

Bericht door sater1957 » wo 21 aug 2013, 14:10

Als de redenatie al over botsingsenergie zou gaan, dan is de correcte formule:
E= 0.5*m*v*v

Dus snelheid in het kwadraat

Hans
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten