Bericht door quichot » ma 19 aug 2013, 14:30
R.C.Grootveld schreef:
...die in mijn optiek vaarwater georienteerd dient te zijn...
Op zich geen slecht idee, maar het probleem is dan dat de huidige grondslag voor de indeling van vaarwegen op de helling moet.
Al het vaarwater, waar geen technisch of wettelijk beletsel bestaat voor toelating van de grootste klasse vaartuigen, valt nu onder klasse 1, dus ook een typische recreatieplas als het Sneekermeer. Ga dat maar eens uitleggen aan spelevarende kinderen in een rubberbootje.
En de huidige redenering achter de 15mtr/20km/h-grens is de formule Botsingsenergie = Massa x Snelheid. Alles bóven die grens zal bij een botsing wel meer schade veroorzaken dan wat daaronder blijft. Onzin natuurlijk. Ga dan uit van een aanvaardbaar geachte grens voor botsingsenergie, en maak eigengewicht x de snelheid tot criterium van de een vb-plicht. Dan kon het wel eens zo zijn dat een zwaar gebouwd jacht van 12 mtr dat 18 km/h haalt wél vb-plichtig is, en een lichte RIB die 25 km/h haalt niét. Veel logischer, want op zich maakt die snelheid natuurlijk niks uit voor kennen van de betekenis van borden, lichten en seinen.
Maar nu we toch weer afdrijven van de topic, kan ik net zo goed weer eens pleiten voor 2 a 3 verplichte voorlichtingsdagen zonder examendwang.
![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido