quichot schreef:
Wie al wat langer op de diverse fora rondneust ziet deze discussie voor de zoveelste keer langskomen, en altijd met ongeveer dezelfde uitkomsten en standpunten.
Het schiet dus niet op, en dat komt doordat het maar de vraag is of ongevallen door menselijk falen kunnen worden voorkomen met een vaarbewijs. Ik persoonlijk denk van niet.
Daarmee zeg ik niets over de tragiek van dit ongeval, waarvan de toedracht nog moet worden uitgezocht, noch over het nut van een opleiding in het algemeen, want daar lijkt mij niets op tegen.
In dit specifieke geval wil ik nog wel een knuppel in het hoenderhok gooien: ik heb het al vaker hier gesteld, maar gevaarsetting die het gevolg is van een dooie hoek is naar mijn stellige overtuiging volledig voor rekening voor degeen die er bewust voor kiest met een dooie hoek het openbare vaarwater op te gaan, in casu dus de schipper.
Het behoort tot diens vakkennis en verantwoordelijkheid zich rekenschap te geven van de mogelijke risico's die dat met zich meebrengt.
Degene die wordt overvaren is wat mij betreft alleen schuldig als die zich roekeloos ophield in het vaarwater van het grote schip. Maar als die keurig zijn wal hield, mag je het dom, of wat mij betreft onverstandig noemen dat die niet ook eens af en toe achterom kijkt, de schuld ligt wat mij betreft onverkort bij die schipper die hem overvoer.
Niet de kleine recreant, maar de grote schipper moet rekening houden met zijn dooie hoek. Dan zet hij maar een wachtsman of een camera op de kop.
Wij recreanten hebben veel te gauw de neiging om in onze schulp te kruipen als het om confrontatie met de beroepsvaart gaat. Niet doen. Wij hebben rechten!
Helemaal mee eens.
Echter er zijn watersporters (voorbeeld) die op het Spui midden vaarwater houden en werkelijk nooit achterom kijken.
Als je er dan met een passagiersschip achter zit en niet echt veel sneller vaart én men je nog niet ziet binnen een tijdsbestek van 25 minuten dan is die betreffende watersporter wel heel erg dom bezig.
In dit geval hebben we het gezien en enig lawaai moeten maken.
Als het vaartuig in Grou niet kruisend was zal de schuld al snel bij de binnenvaartschipper liggen omdat hij geen goede uitkijk heeft gehouden.