Dat u het even weet!!!

algemene discussies

Re: Dat u het even weet!!!

Berichtdoor Popeye » 08 Jan 2014, 11:10

quichot schreef:Ik denk dat de overheid de onwaarschijnlijk kleine pakkans heeft willen compenseren met hogere boetes. Daarmee heeft ze nog een béétje een drukmiddel.


Hopelijk werkt dat dan ook een beetje, want wanneer een boot met onnodig veel pk's in de nabijheid van de Aimée even gas geeft vliegt bij mij gelijk van alles door de kajuit. :evil:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Dat u het even weet!!!

Berichtdoor Blacktoppie » 10 Jan 2014, 01:44

ze zullen aankomend seizoen wel met een lasergun staan langs de vecht, dat is de enige plek waar ik tot nog toe regelmatig politie heb zien waarschuwen voor snelheid...

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Dat u het even weet!!!

Berichtdoor quichot » 10 Jan 2014, 08:34

En juist dáár is de politie gezwicht voor het gedram van het bovenmodale woonarkvolk. Van Maarssen tot Nigtevecht is door hun 6 km/h afgedwongen, want anders worden die yuppen zeeziek van de golfjes. Een onrealistisch lage snelheid, die nauwelijks aan te houden is. Ik probeer dat wel altijd, maar moet daarbij voortdurend schakelen tussen stationair en het laagste contante toerental.
Dat de bewoners zelf mij daar links en rechts inhalen met hun sloepen mag je overigens niet als overtreding zien: het zijn immers hún arken, dus voor hen gelden andere rechten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dat u het even weet!!!

Berichtdoor Jan Huibers » 10 Jan 2014, 09:49

Op de Linge hebben we 2 snelheden, van Gorinchem tot Leerdam is het 9kmp en vanaf leerdam t/m Geldermalsen is het max 7kmp. Ze varen er in drukke tijden soms wel met 3 bootjes rond om te controleren maar soieso altijd 1 bootje. En ze waarschuwen niet maar schrijven meteen. En 6kmp voor de woonarken is achterlijk, op de linge is het om de nesten van de watervogels heel te houden ivm golfslag. En daar ben ik opzich ook wel voor, niet om die ganzen want daar hebben we er genoeg van. Het waterschap heeft vorig jaar zelfs alle eieren laten schudden maar er zitten op de Linge ook veel zeldzame watervogels.

Goede reden dus om rustig aan te doen op de Linge dus.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Dat u het even weet!!!

Berichtdoor laserdevil » 11 Jan 2014, 00:19

Het gaat om de golfslag , dus moeten ze de discussie snelheid niet houden.
De ene vaart 15kmh met nagenoeg geen golfslag en de andere vaart 9kmh en heeft een behoorlijke golfslag.
Dit is eigenlijk niet te doen.
En zie maar eens een heckdrive met die snelheid in een lijn te houden.
Lekker op smal water.
Wordt je aangehouden wegens dronkenschap of drugsgebruik :D ;)
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 832
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Dat u het even weet!!!

Berichtdoor gast » 11 Jan 2014, 00:33

Ook op het water is het leven en laten leven.
Met mijn vorige Sealine ook welleens reacties gehad vanwege de golfslag maar daar kon ik niet aan doen vanwege de diepgang.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Dat u het even weet!!!

Berichtdoor Popeye » 11 Jan 2014, 21:58

Misschien is het verstandig om je vaargebied aan te passen aan het type schip dat je hebt, of andersom!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Dat u het even weet!!!

Berichtdoor Jan Huibers » 11 Jan 2014, 22:14

Een gemiddelde valkkruiser trekt met 9kmp net een rimpeltje door het water, maar met een gemiddelde sloep is dat een hekgolf die maar net de nesten in de waterkant heel laat. Doe je er met een sloep maar een paar km bij dat trek je een tsunami mee die ik alleen krijg met de gashendel plat naar voren.

Voor het vaargebied waar wij zitten kan ik nog gerust boten kopen met een wheelhouse, hoogte is hier vrij onbelangrijk. Er is 1 brug in Gorinchem die open moet en verder naar het zuiden toe heb je nergens iets dat open moet of waar je te hoog voor bent. Een geringe diepgang is alleen fijn als je veel in de biesbosch komt. Onze valkruiser steekt maar liefst 1,48 diep maar dat is opgelost met een KMV With met 4pk Mercury 4takt als bijbootje in de davits te hangen.

Maar met een speedboot of zeilboot heb je niks op de Linge te zoeken. Dus inderdaad snelheid en je boot aanpassen aan je favoriete vaargebied.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Dat u het even weet!!!

Berichtdoor pleziervaarder » 11 Jan 2014, 22:22

Popeye schreef:Misschien is het verstandig om je vaargebied aan te passen aan het type schip dat je hebt, of andersom!

Groet, Jack.


Daar heb je ten dele wel gelijk in maar ik denk niet dat dit helemaal opgaat. Je gaat idd niet met een ex-vrachtschip door een idyllisch klein slootje en omgekeerd niet met een sloep over het ijsselmeer. Zoals Chae ook al omschreef het is leven en laten leven. Golfslag is niet altijd te voorkomen en inherent aan rompvorm ed. Zolang iedereen zoveel mogelijk rekening probeert te houden met de omgeving zal dit mijns inziens ook geen probleem mogen zijn. Als ze dan vervolgens degene die moedwillig roekeloos/te hard vaart zwaar straffen heb ik geen probleem mee. Verder vindt ik dat degene die aan het water wonen (bijv de Vecht) en lopen te zei..n dat ze last hebben van een beetje golfslag zichzelf eens achter de oren moeten krabben of ze zelf wel de juiste keus hebben gemaakt door daar te gaan wonen.

groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Dat u het even weet!!!

Berichtdoor Popeye » 12 Jan 2014, 18:09

Ik ken iemand uit deze omgeving die twee jaar terug een (trailerbare) speedboot gekocht heeft, en zomers de boot bij Giethoorn neerlegt. Ik adviseerde hem om de boot in Zwartsluis neer te leggen, vlak bij een snelvaargebied maar dat zag hij niet zitten. Wanneer je dan op weg naar dat snelvaargebied op het Meppelerdiep komt, kan ik me niet voorstellen dat je je aan de max. snelheid houd, en al helemaal niet wanneer je weer terug komt na een middag heen en weer scheuren.
Dat bedoel ik bijvoorbeeld.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten