Ongeval Grouw.

algemene discussies

Re: Ongeval Grouw.

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2014, 23:27

Bericht door vuuren1 » vr 12 jul 2013, 21:59

quichot schreef:
Wie al wat langer op de diverse fora rondneust ziet deze discussie voor de zoveelste keer langskomen, en altijd met ongeveer dezelfde uitkomsten en standpunten.
Het schiet dus niet op, en dat komt doordat het maar de vraag is of ongevallen door menselijk falen kunnen worden voorkomen met een vaarbewijs. Ik persoonlijk denk van niet.
Daarmee zeg ik niets over de tragiek van dit ongeval, waarvan de toedracht nog moet worden uitgezocht, noch over het nut van een opleiding in het algemeen, want daar lijkt mij niets op tegen.
In dit specifieke geval wil ik nog wel een knuppel in het hoenderhok gooien: ik heb het al vaker hier gesteld, maar gevaarsetting die het gevolg is van een dooie hoek is naar mijn stellige overtuiging volledig voor rekening voor degeen die er bewust voor kiest met een dooie hoek het openbare vaarwater op te gaan, in casu dus de schipper.
Het behoort tot diens vakkennis en verantwoordelijkheid zich rekenschap te geven van de mogelijke risico's die dat met zich meebrengt.
Degene die wordt overvaren is wat mij betreft alleen schuldig als die zich roekeloos ophield in het vaarwater van het grote schip. Maar als die keurig zijn wal hield, mag je het dom, of wat mij betreft onverstandig noemen dat die niet ook eens af en toe achterom kijkt, de schuld ligt wat mij betreft onverkort bij die schipper die hem overvoer.
Niet de kleine recreant, maar de grote schipper moet rekening houden met zijn dooie hoek. Dan zet hij maar een wachtsman of een camera op de kop.
Wij recreanten hebben veel te gauw de neiging om in onze schulp te kruipen als het om confrontatie met de beroepsvaart gaat. Niet doen. Wij hebben rechten!



Helemaal mee eens.

Echter er zijn watersporters (voorbeeld) die op het Spui midden vaarwater houden en werkelijk nooit achterom kijken.
Als je er dan met een passagiersschip achter zit en niet echt veel sneller vaart én men je nog niet ziet binnen een tijdsbestek van 25 minuten dan is die betreffende watersporter wel heel erg dom bezig.
In dit geval hebben we het gezien en enig lawaai moeten maken.
Als het vaartuig in Grou niet kruisend was zal de schuld al snel bij de binnenvaartschipper liggen omdat hij geen goede uitkijk heeft gehouden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ongeval Grouw.

Berichtdoor quichot » 14 Jan 2014, 23:27

Bericht door quichot » za 13 jul 2013, 06:05

@Hans, natuurlijk heb je van die koekebakkers die, niet gehinderd door enig inzicht, maar een beetje aanklooien. Ik ben ze, net terug van mijn zomerreis, weer genoeg tegengekomen. En mij valt ook op dat die hoofdzakelijk in de categorie zitten van niet-vaarbewijsplichtig (hoewel zeker niet uitsluitend!), wat zou pleiten voor een algemene verplichting.
Echter, bij fatale aanvaringen is er zelden sprake van gemis aan wet- en regelkennis, maar veeleer van onervarenheid en geschutter, onoplettendheid van beide kanten, vaak ook nog in combinatie met een of ander technisch gebrek. Meestal dus zaken die niet tot de leerstof van een vaarbewijs horen.
Daarom zou ik liever zien dat het verkrijgen van een vaarbewijs niet wordt gekoppeld aan leerstof en een examen, maar aan het verplicht bijwonen van bijv. 3 regionale voorlichtingsdagen, waarbij de kandidaat ook wordt meegenomen in praktijksituaties.
Overigens heb ik wel over de jaren leren inzien dat het geen zin heeft om die koekebakkers van hierboven op hun fouten te wijzen. Ik accepteer dat het tot mijn kennis en verantwoordelijkheid hoort om daar rekening mee te houden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ongeval Grouw.

Berichtdoor Wim Niessen » 14 Jan 2014, 23:27

Bericht door Wim Niessen » za 13 jul 2013, 11:32

Er zijn koekenbakkers en banketbakkers. Alhoewel ik geen vaarbewijs heb (luiheid of gemakzucht) rangschik ik mij niet tot de categorie koekenbakkers.
De belangrijkste regels ken ik; zo ook de borden en de lichten. Op zich is dat allemaal niet zo ingewikkeld; als je immers je gezonde verstand gebruikt wijst het zich in het algemeen allemaal zelf.
De regels m.b.t. voorrang ken ik redelijk en bij de geringste twijfel geef ik voorrang. Het belangrijkste is voortdurend goed om je heen kijken, weten wat er om je heen gebeurd en daarop anticiperen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Ongeval Grouw.

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2014, 23:27

Bericht door vuuren1 » za 13 jul 2013, 21:12

quichot schreef:
@Hans, natuurlijk heb je van die koekebakkers die, niet gehinderd door enig inzicht, maar een beetje aanklooien. Ik ben ze, net terug van mijn zomerreis, weer genoeg tegengekomen. En mij valt ook op dat die hoofdzakelijk in de categorie zitten van niet-vaarbewijsplichtig (hoewel zeker niet uitsluitend!), wat zou pleiten voor een algemene verplichting.
Echter, bij fatale aanvaringen is er zelden sprake van gemis aan wet- en regelkennis, maar veeleer van onervarenheid en geschutter, onoplettendheid van beide kanten, vaak ook nog in combinatie met een of ander technisch gebrek. Meestal dus zaken die niet tot de leerstof van een vaarbewijs horen.
Daarom zou ik liever zien dat het verkrijgen van een vaarbewijs niet wordt gekoppeld aan leerstof en een examen, maar aan het verplicht bijwonen van bijv. 3 regionale voorlichtingsdagen, waarbij de kandidaat ook wordt meegenomen in praktijksituaties.
Overigens heb ik wel over de jaren leren inzien dat het geen zin heeft om die koekebakkers van hierboven op hun fouten te wijzen. Ik accepteer dat het tot mijn kennis en verantwoordelijkheid hoort om daar rekening mee te houden.




Mee eens.
Een theoretisch vaarbewijs is iets waarvan de kennis wegzakt als je er niets meer mee doet, maar het vaarbewijs blijft wel gelden..
In de zeevaart verloopt je vaarbevoegdheid na 5 jaar geen gebruik (wereldwijd geregeld!). Je diploma's blijven uiteraard wel geldig maar je moet in een lagere rang weer opstappen.

De basis daarvan is gewoon: Als je langere tijd niet met een vak bezig bent vergeet je dingen en dat klopt.
Watersporters varen per jaar gemiddeld tussen de 20 en 80 uur (?) en dan moet je wel opletten omdat er van veel ervaring dan geen sprake kan zijn (alhoewel routine in de beroepsvaart juist vaak weer tot ongevallen leidt..).

Ofwel: Een best lastige discussie om een optimale invulling aan te geven.
Alles hangt m.i. af van het bewustzijn en de motivatie van een hobbyschipper om veilig en volgens de regels te opereren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ongeval Grouw.

Berichtdoor Byl54 » 14 Jan 2014, 23:28

Bericht door Byl54 » do 05 dec 2013, 17:19

Het trieste verhaal is nog niet afgelopen.

GROU/TJERKGAAST - De schipper die betrokken was bij een dodelijk vaarongeval op het Prinses Margrietkanaal bij Grou wordt vervolgd. Bij eenzelfde soort ongeval bij Tjerkgaast was sprake van een ongeluk.

Het Openbaar Ministerie heeft dit na bestudering van beide processen-verbaal besloten. De officier van justitie verwijt de schipper van het vrachtschip Laborieux uit Werkendam dat hij mede schuldig is aan het ongeval in Grou waarbij een echtpaar van 64 en 67 jaar uit het Limburgse Lottum om het leven kwam.

De schipper wordt verweten dat hij te snel voer, 13 kilometer per uur waar 12 kilometer per uur is toegestaan, en dat hij de mast op de voorplecht naar beneden had. Daardoor werkte de daarop geplaatste camera niet.

Op 9 mei kwam een 81-jarige vrouw uit Duitsland om het leven op het Prinses Margrietkanaal bij Tjerkgaast. Ze zat met familie in een sloep die werd overvaren door een motorvrachtschip. Hier is sprake van een ongeluk.
(Bron Leeuwarden courant 05-12-2013)
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Ongeval Grouw.

Berichtdoor enzoishet » 18 Feb 2014, 10:18

Triest bericht.

Dode en twee gewonden: staalconstructie doorboort stuurhut

Schipper Herke Meijer (56) van het binnenvaartschip Fryslân (54,9 x 7,26 meter, 684 ton) uit Deinum is zondagmiddag bij een noodlottig ongeval op de containerterminal Euromax om het leven gekomen. Zijn 60-jarige vrouw en een 45-jarige medewerker van de terminal raakten gewond.

De Fryslân lag naast een zeeschip in de Yangtzehaven op de Rotterdamse Maasvlakte, bij containerterminal Euromax toen het rond 14.30 uur misging. Tijdens het lossen van een stuk van een constructie raakte een stuk staal los van de kraan en doorboorde de stuurhut van de Kempenaar, waarin de schipper, zijn echtgenote en de terminal-medewerken stonden. De schipper overleed ter plekke. De twee anderen raakten ernstig gewond. Hun toestand is volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond niet levensbedreigend. Het ongeluk gebeurde tijdens het laden en lossen van het zeeschip dat aan de kade lag. Hoe het stuk staal kon vallen is nog onduidelijk. De Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) onderzoekt het ongeval.

BLN betuigde maandag haar medeleven met de familie van de overleden schipper. ‘We wensen familie, vrienden en bekenden van de familie Meijer veel kracht bij het verwerken van dit ongeval', aldus BLN. Herke Meijer was lid van BLN. (HH)

http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actuee ... urhut.html

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Re: Ongeval Grouw.

Berichtdoor quichot » 18 Feb 2014, 10:26

Grouw? Kempenaar van 7,26 breed?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ongeval Grouw.

Berichtdoor enzoishet » 18 Feb 2014, 15:44

Weer een enorm triest bericht vanuit de beroepsvaart.

Vrouw valt overboord en overlijdt

Een vrouw is dinsdagochtend 18 februari om het leven gekomen toen zij in het water belandde tijdens het afmeren van het schip waarop zij zich bevond.

De schipper wilde rond kwart over acht aan de Waalbandijk bij Dodewaard langszij gaan bij een ander schip. Zijn vrouw zou daarbij helpen en zou daarbij in het water zijn beland tussen beide schepen. De hulpdiensten hebben de vrouw uit het water gehaald en ter plekke gereanimeerd. Dat mocht helaas niet meer baten. De vrouw is ter plekke overleden. De politie doet onderzoek naar de precieze toedracht van het incident.

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten