Marifoon

algemene discussies

Re: Marifoon

Berichtdoor Navigo » 23 Jul 2023, 11:38

HH,

Ik denk dat er zeker een toegevoegde waarde is.

In de praktijk kom je nog regelmatig een verkeerd of “per ongeluk” een DSC tegen.
Klungelig of geen marifoongebruik van pleziervaart bij een sluis of op de rivieren komt regelmatig voor, meestal weer voortkomend uit de “eigen taal” van de beroepsvaart.

Veel apparatuur is tegenwoordig gekoppeld; Ais, Gps, elektronische kaart, etc. Dus wat mij betreft is theoretisch en praktisch inzicht een must. Dat het met een “examen” moet prima. Controle apparatuur mag wat mij betreft ook weer terug komen.

Dat wil niet zeggen dat iemand (zelfstudie) het zonder papiertje niet beter weet, maar een beetje sturing en controle kan geen kwaad.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 339
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 23 Jul 2023, 11:51

Navigo schreef: Klungelig of geen marifoongebruik van pleziervaart bij een sluis of op de rivieren komt regelmatig voor, meestal weer voortkomend uit de “eigen taal” van de beroepsvaart.

Het klungeligst klinken lieden die net dat papiertje hebben: 'Sluis X, sluis X, sluis X. Hier de Dolfijn, hoort u mij? Over'. Meestal gevolgd door: 'Kunt u mij zeggen wanneer het schutten begint, over?'
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor Davidos » 23 Jul 2023, 15:44

R.C.Grootveld schreef:Kruispeiling bestaat al meer dan 100 jaar ...
Alleen de computer capaciteit om de informatie grafisch weer te geven is van de laatste decennia.


Zoals ik zei: Niet realtime.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor bas » 23 Jul 2023, 16:58

Ondertussen draaien jullie krampachtig om de hete brij heen. In veertig tijd is er NIETS aan marifonie veranderd. Met internationale verdragen heeft de moeilijkheidsgraad, want dáár gaat het om, van marifoonbediening hoegenaamd niks te maken.

Nogmaals, omdat het totaal niet relevant is. Maar misschien toch is wat meer in de materie verdiepen, het nl geen cursus hoe je je marifoon aan en uit zet, dat staat gewoon in de handleiding.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Svalk » 23 Jul 2023, 17:41

Davidos schreef:Omdat er vroeger zo een zooitje van werd gemaakt (door enkelen) heb je nu een voorziening waardoor een uitzending te herleiden is naar de eigenaar van de marifoon.

Dat je de regels misschien vergeet geeft niet. Dat je ooit de regels wist maakt dat je je niet kunt verschuilen met "dat wist ik niet". Je wist het wel, geen discussie.

Het examen is ook niet heel moeilijk om te halen, misschien zitten er wat onzinnige dingen in, lekker belangrijk.



Je slaat de spijker op zijn kop, zoals met alle certificaatjes etc, het gaat erom dat je een schuldige kunt aanwijzen als er een fout is gemaakt . Fijn cultuurtje ! Wat moeilijk is of niet hangt af van de persoon, de ene moet er flink aan trekken of snapt het gewoon niet en de ander doet het fluitend. Tot nu toe in deze hele discussie nog niet 1 steekhoudend argument gehoord waarom het verplicht zou moeten zijn voor alle jachies en overal in Nederland. De gebieden die marifoon verkeer nodig hebben uitgezonderd maar dat zijn er maar een paar. Gaat wat moois worden als ieder bootje gaat roeptoeteren nar een brug of sluis.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 23 Jul 2023, 18:12

Svalk schreef:Je slaat de spijker op zijn kop, zoals met alle certificaatjes etc, het gaat erom dat je een schuldige kunt aanwijzen als er een fout is gemaakt . Fijn cultuurtje ! Wat moeilijk is of niet hangt af van de persoon, de ene moet er flink aan trekken of snapt het gewoon niet en de ander doet het fluitend. Tot nu toe in deze hele discussie nog niet 1 steekhoudend argument gehoord waarom het verplicht zou moeten zijn voor alle jachies en overal in Nederland. De gebieden die marifoon verkeer nodig hebben uitgezonderd maar dat zijn er maar een paar. Gaat wat moois worden als ieder bootje gaat roeptoeteren nar een brug of sluis.

Houd er maar mee op SValk.
Doe geen moeite meer. Grosso modo wat er hier reageert,op een paar na dan ,heeft niks met argumenten,en kan schijnbaar verstandelijk ook niet inhoudelijk reageren,en beroept zich enkel op de wet.
Of deze in andere gevallen ook zo precies zijn,betwijfel ik,want vaak is het toch iets van, " wat mie nait deert , is 't mie nait weerd" ( Gronings gezegde) ,vertaling is " wat mij niet interesseert,daar heb ik niks mee" .
De meesten hebben toch alleen maar een "haantjes gedrag" en mogen graag met vingertje wijzen.
Je zult van die reaguurders ook nooit 1 steekhoudende argument lezen.
Kunnen ze doodeenvoudig niet, omdat ze het niet weten,en niet willen weten.

Ik vind het prachtig om te lezen,hoe een satirisch opgestelde draadje over vaarbewijs, anderen toch weer direct lokt.
Het werkt als honing voor de bijen. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Marifoon

Berichtdoor Svalk » 23 Jul 2023, 18:37

@Kwokko, ja het lijkt er wel op inderdaad.

Hetzelfde speelt nu met de verplichting voor een vaarbewijs . Natuurlijk gaan er dingetjes fout maar is van alle tijden en zal ook altijd zo blijven en daar zal geen enkel certificaat wat aan veranderen, maar er is ook zoiets als "eigen verantwoording" . Als iemand zonder marifoon zeg maar b.v. door Rotterdam wil varen moet hij dat zelf weten maar naar mijn mening ben je dan een enorme oen. Maar goed , dat is persoonlijk . Ik heb heus mijn zaakjes wel op orde hoor maar inderdaad vanuit de eigen verantwoording omdat varen direct levensbedreigend kan zijn. Ik heb vorig jaar vanaf Wilhelmshafen tot aan Akkrum helemaal geen marifoon hoeven te gebruiken.

Aan de andere kant moet ik zeggen dat als ik bij iemand op zou stappen ik wel degelijk kijk naar de kwaliteiten van de schipper en als ik het niet vertrouw stap ik lekker niet op. Hij kan wel 100 certificaten hebben maar als deze schipper niet kan varen dan houdt het op.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Marifoon

Berichtdoor Navigo » 23 Jul 2023, 18:46

HH,

Als je een steekhoudend argument wil horen??
Ik help je een beetje.

Als je zelf directe hulp nodig heb, waarbij je dit vooral snel en vooral van een naaste buur nodig heb.
Enne wel graag op het goede kanaaltje roeptoeters, of het juiste knopje indrukken.
Dus een beetje les in theorie en praktijk kan geen kwaad.

Als ik dichtbij genoeg ben? Kom ik en waarschijnlijk anderen sneller of vlotter dan de hulpdiensten die eerst nog ergens een bootje moeten optrommelen.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 339
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 23 Jul 2023, 21:29

Navigo schreef:Dus een beetje les in theorie en praktijk kan geen kwaad.

Als je inderdaad veel op zee zit ,en nog graag met ouwe meuk ,zoals een zuurweger ,en flessen met accuzuur en/of demi water aan boord hebt ,dan is het zeker zeer aanbevelenswaardig, om een knalletje te kunnen voorkomen.
Ook als je platbodem zo lang is , dat roeptoeteren not done is , is het wel handig dat je iets van intrashipverkeer af weet,en niet per ongeluk aan intershipverkeer deelneemt.
Je zou maar in een sluis liggen,en je krijgt antwoord van je buurman of buurvrouw. Dat kan dus niet. :lol:
En als je er niet uitkomt , kun je altijd nog de app van Marieke Verkaik downloaden uit de app store.
Vooral bij techniek ,heb je dan na alle vragen genoeg kennis vergaard van ouwe loodaccu's etc ,en kun je zo een productieband op zetten van accu , loodplaten , accuzuur en demiwater. :mrgreen:

Ik heb al wat moderner spul ,zoals accu's van Optima.
Die vul je niet, die hoeven niet perse rechtop staan,als je die op de kop zou zetten,gebeurd er ook niks.
Maar ja ,er zijn nog genoeg die geen Tesla hebben. :mrgreen:


Oh ja , nog even een tip.
Na gebruik van je zuurweger ,deze effe spoelen met demiwater,dan blijft die langer goed.
Een goede meter is een Gefo Centra, die staat hier ook van ouwe dag te genieten na 25 jaar trouwe dienst. :mrgreen:
Het staat in een oude yoghurt fles,gevuld met demi water.
Het ballonnetje zakt niet door de hals van de fles.
Kwokko
 

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Jul 2023, 21:35

Navigo schreef:Als ik dichtbij genoeg ben? Kom ik en waarschijnlijk anderen sneller of vlotter dan de hulpdiensten die eerst nog ergens een bootje moeten optrommelen.

En als die dan ter plaatse zijn, kan het handig zijn om met ze te communiceren.

Maar zoals iemand hier boven al schreef: Velen hanteren het uitgangspunt: IK heb het niet nodig, dus ik ben tegen verplichting.
Iets met een E...?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten