Jaren later.......

algemene discussies

Re: Jaren later.......

Berichtdoor quichot » 13 Jan 2014, 23:54

Bericht door quichot » vr 02 aug 2013, 12:33

Dat soort filmpjes draagt bij aan bewustwording. Het confronteert je met de gevolgen van gedrag dat op eigen kleine schaaltje onschuldig lijkt; dat ene frietbakje, dat ene kauwgompje, dat ene Red Bullblikje, wat zeur je nou, geitewollen zijkerd, daar zijn toch straatvegers voor?

Bewustwording door voorlichting. Echt, dat helpt op de lange duur beter dan wetjes en regeltjes die dikwijls doorslaan, en daardoor onmogelijk kunnen worden gehandhaafd, en waar dus het gros van de in principe goedwillende burgers, waaronder ik, bij denkt: het zal mijn tijd wel duren.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Jaren later.......

Berichtdoor ad gevers » 13 Jan 2014, 23:54

Bericht door ad gevers » do 08 aug 2013, 20:42

Laatst lagen we een paar dagen in de passantenhaven van het altijd gezellige Den Bosch.
Het toiletgebouw ligt daar als je hoge noot hebt wel erg ver weg.
Door onze bootburen werden we gewezen op het bestaan van de CARE-BAG.
Superhandig, je pompt eerst je water uit je toilet; hangt die zak erin, en ga je gang....
vocht wordt opgenomen door absorptiematje onderin, na gedane zaken knoop je hem dicht en klaar is kees.
Deze CARE_BAG zou te koop zijn in diverse watersportzaken, doch de winkels waar ik kom hadden er nooit van gehoord.
Nu hebben we dit zelf opgelost, neem een geschikte vuilniszak met een koord die over de pot past.
Leg er een pampertje onderin (neemt alle vocht op).
Dit is voor ons de oplossing, dus 's-morgens niet met samengeknepen billen in de regen over de steiger.
Succes,
Ad
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: Jaren later.......

Berichtdoor Popeye » 14 Jan 2014, 00:01

Bericht door Popeye » vr 09 aug 2013, 07:56

ad gevers schreef:
Deze CARE_BAG zou te koop zijn in diverse watersportzaken, doch de winkels waar ik kom hadden er nooit van gehoord.




Lijkt me niet direct een artikel voor een watersportwinkel, maar wel handig inderdaad.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Jaren later.......

Berichtdoor quichot » 14 Jan 2014, 00:01

Bericht door quichot » vr 09 aug 2013, 08:13

Bij melding in een jachthaven zou iedere bezoeker per etmaal evenveel van die zakken verplicht moeten aannemen van de beheerder als er opvarenden zijn. Uiteraard staan die op de afrekening. Zo word je er niet alleen nadrukkelijk op gewezen dat poepen in de haven not done is, je hebt er sowieso voor betaald, of je ze nou gebruikt of niet. Een mooi financieel duwtje in de rug, want als een Hollander ergens voor heeft betaald... :D !
Ter compensatie voor hen die bij de strontpomp aanleggen, en dus die zakken niet nodig hebben, maak het gebruik daarvan dan gratis.
Aardig bijkomend voordeel is dat nietgebruikte zakken vroeg of laat elders worden gebruikt, ook waar dat niet direct verplicht is. Winwin.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Jaren later.......

Berichtdoor henkvd » 14 Jan 2014, 00:01

Bericht door Flevocowboy » ma 12 aug 2013, 22:03

Ik heb een Potty Potty kan hem in elke haven lozen (gratis)
Ik ruim ook de hondenpoep op.
Ik zwem ook graag in open water.
Neem je verantwoordelijkheid zodat we schoon water (krijgen) houden en de snoeiboten een bloeiende handel word en veel werkgelegenheid opleveren.
Wie gaat dat dan straks weer betalen??

Groet Flevocowboy
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Jaren later.......

Berichtdoor Popeye » 14 Jan 2014, 00:02

Berichtdoor Popeye » zo 22 sep 2013, 14:00

Popeye schreef:
Daarom zitten er waarschijnlijk ook vaak vissers bij de afvoer van de rioolzuiveringsinstallatie bij Echten.




Afbeelding

Gespot op mijn laatste vaartocht.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Jaren later.......

Berichtdoor henkvd » 14 Jan 2014, 00:03

Bericht door Mathilde » za 05 okt 2013, 00:21

Ik schop dit onderwerp weer even tot leven.

Weet iemand waar in een straal van 6 km rond centraal station van Amsterdam we bilge water kwijt kunnen?
Een plek die eerlijk met prijs omgaat ? (en niet zo dat ze per elke keer als je belt de prijs verandert van 7,50 naar 30 euro! )

Al een maand proberen we er van af te komen. Gemeente afval verwijst naar waternet, waternet verwijst naar jachthavens. Jachthavens (met meer dan 50 plaatsen) verwijzen weer naar andere jachthaven.

Ondertussen zitten wij nog steeds met door inboard motor vervuilde water. Teveel om in jerrycan naar chemisch afval te brengen (we hebben geen auto). Er is wel afvalenergiebedrijf.nl , maar die hebben geen aanmeerplek voor kleine boten, geen zuig installatie en erg ver weg.

Heeft iemand een van deze routes geprobeerd; Garages benaderen? Lid worden van goedkope jachthaven allleen voor afval lozing? Bilgewaterclub in Amsterdam opgericht?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Jaren later.......

Berichtdoor quichot » 14 Jan 2014, 00:03

Bericht door quichot » za 05 okt 2013, 09:31

Je kunt beginnen met opslag in een scheidingsvat. Dat is simpel zelf te maken: een groot plastic of metalen vat, waarin je aan de onderkant een gat boort met een stop erin. Als je daar je bilge in opslaat en rustig wegzet, kun je daar na een tijdje het afgescheiden water onder de olie vandaan aftappen in een emmer o.i.d. Meng dat met wat afbreekbaar afwasmiddel, dan kun je dat veilig door de plee spoelen. Waarschijnlijk houd je dan niet veel meer dan een klein jerrycannetje afgewerkte olie over. Dat kun je per fiets wel even naar een afvalpunt wegbrengen. Dat is gratis.
Zo doe ik dat, ook autoloze Amsterdammer, al jaren.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Jaren later.......

Berichtdoor henkvd » 14 Jan 2014, 00:03

Bericht door Mathilde » za 05 okt 2013, 18:49

Ik zie even niet hoe een stop controleerbaar het water uit de jerrycan laat zonder dat olie en vet meegutst.

Naar je hebt gelijk dat we beter even langs de horeca na sluitings tijd kunnen lopen voor wat vaten en dat als eerste remedie inzetten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Jaren later.......

Berichtdoor vodnik » 14 Jan 2014, 00:03

Bericht door vodnik » zo 06 okt 2013, 14:37

om het goed te doen moet er onder in de container een stop zitten (immers het ondertste in de container is relatief schoon water, de olie drijft er op)
Je kan ook een hevelslang door de olielaag in de waterlaag steken en zo de container leeg laten lopen.

(zo doe ik het ook met limonades die wij zelf maken van vlierbesbloemen, op de limonade drijft de "prut" die je liever niet drinkt (zou je moeten kauwen ;) )
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten