door quichot » 14 Jan 2014, 12:24
Doorgaans voeren ze dan ook geen haven in, maar ankerden ze voor de rede, beschut maar (half)buitengaats. Het woord 'rederij' herinnert daar nog aan.
Naarmate de rede naderbij kwam, werd zeil ingenomen, om de laatste 100 meters uit te dobberen, om met een kluivertje te loef op te steken en tot stilstand te komen op de ankerplaats. Bij geen, of valse wind werd inderdaad wel geassisteerd door meestal de eigen roeiboot. Dat heette boegseren. Denk aan de Hamburgse havensleeprederij Bugsier. Ook werden zeilschepen binnen de haven op deze wijze verhaald.
In de prille stoomtijd, eind 18e eeuw, werd al gebruik gemaakt van stoomslepertjes. In de nadagen van de grote zeilvaart, de bloeitijd voor de bulktransporten, werden de enorme windjammers, voorzien van stoomaangedreven lieren voor de zeilbediening, door sleepboten door het hele kanaal gesleept en pas voor de Zuid-Engelse kust losgelaten.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido