Jaren later.......

algemene discussies

Jaren later.......

Berichtdoor laserdevil » 13 Jan 2014, 23:05

Bericht door Laserdevil. » vr 26 jul 2013, 19:14

http://www.anwbwatersport.nl/waterkampi ... water.html
En Dat hadden we niet allemaal al voorspeld?
Waar gezwommen wordt doe ik het ook niet , maar op het vaarwater gaat het "visvoer"overboord ;)
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 832
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Jaren later.......

Berichtdoor quichot » 13 Jan 2014, 23:06

Bericht door quichot » za 27 jul 2013, 08:08

Jammer alleen dat de ANWB met het artikel een slapende hond heeft wakker gemaakt. Nu kan je er op wachten tot er kamervragen gesteld gaan worden, met het risico dat handhaving doorslaat.
Het massale negeren van het lozingsverbod is de overheid zelf te verwijten. Zolang niet bij iedere sluis of openbare wachtplaats een deugdelijke, gratis pomp staat waar iedereen, dus ook de (voormalige) beroepsvaart, makkelijk bij kan, wordt het niks.
Nu is het net of de overheid iedere voetganger overal verplicht over te steken bij een zebrapad, en vervolgens alleen op een handjevol achterafweggetjes een zebrapad aanlegt, waar je nog voor moet betalen ook.
(En kom nou niet met lijstjes waar die paar strontpompen dan wél staan, want de helft van dat speelgoed slokt wél je euro op, maar niet je drollen.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Jaren later.......

Berichtdoor Sergio » 13 Jan 2014, 23:06

Berichtdoor Sergio » za 27 jul 2013, 09:31

quichot schreef:
Jammer alleen dat de ANWB met het artikel een slapende hond heeft wakker gemaakt. Nu kan je er op wachten tot er kamervragen gesteld gaan worden, met het risico dat handhaving doorslaat.
Het massale negeren van het lozingsverbod is de overheid zelf te verwijten. Zolang niet bij iedere sluis of openbare wachtplaats een deugdelijke, gratis pomp staat waar iedereen, dus ook de (voormalige) beroepsvaart, makkelijk bij kan, wordt het niks.Nu is het net of de overheid iedere voetganger overal verplicht over te steken bij een zebrapad, en vervolgens alleen op een handjevol achterafweggetjes een zebrapad aanlegt, waar je nog voor moet betalen ook.
(En kom nou niet met lijstjes waar die paar strontpompen dan wél staan, want de helft van dat speelgoed slokt wél je euro op, maar niet je drollen.)




Waarom gratis? Dat apparaat kost geld voor de aanschaf en onderhoud. Waarom de belastingbetaler voor jouw drollen laten betalen? Betaal jij ook de afvalstoffenheffing van je buren?

Al die kosten voor het varen en lekker eten en drinken wat erbij hoort, en dan is die knaak voor het lozen teveel geld....Zo'n tank kan heel wat in. Bij veel gebruik is het 1 keer in de week een knaak. nou nou... ;)
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Jaren later.......

Berichtdoor quichot » 13 Jan 2014, 23:06

Bericht door quichot » za 27 jul 2013, 10:01

@Sergio, schoon oppervlaktewater is in ieders belang, dus die pompen kunnen best uit de algemene middelen worden betaald.
Maar het gaat me niet om die paar euro, het gaat erom dat als je als overheid een lozingsverbod instelt, je naleving daarvan ook moet faciliteren. Je kunt niet anders dan na 4 jaar constateren dat het overhevelen van die verplichting naar de jachthavens een fiasco is gebleken, temeer dat daardoor grote pleziervaart en beroepsvaart buiten schot blijven. In feite is het zot dat ik wél mag lozen (historisch vaartuig, jaja, maar mijn drollen zijn verre van museaal), en jij niet.
Het gaat er, zoals zo vaak, dus niet om om wettelijk gelijk te hebben, maar om je doel te bereiken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Jaren later.......

Berichtdoor Lotte » 13 Jan 2014, 23:07

Bericht door Lotte » za 27 jul 2013, 12:31

quichot schreef:
@Sergio, schoon oppervlaktewater is in ieders belang, dus die pompen kunnen best uit de algemene middelen worden betaald.




dat is ook in ieders belang, maar iemand die nooit op het water is, hoeft voor mij daar niet aan mee te betalen. Als je geen auto hebt, betaal je ook geen wegenbelasting. De vervuiler betaald.
Ik denk overigens dat in de nabije toekomst dit verder aangepakt gaat worden. Regels voor de pleziervaart zullen strenger worden en vooral duurder. Er zal ongetwijfeld een tax komen die na registratie van de boten alles aan banden gaat leggen.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Jaren later.......

Berichtdoor quichot » 13 Jan 2014, 23:07

Bericht door quichot » za 27 jul 2013, 15:54

Lotte schreef:
Er zal ongetwijfeld een tax komen die na registratie van de boten alles aan banden gaat leggen.



Maar zelfs dan: zolang er geen afdoende infrastructuur is voor afgifte van zwart water zal het nooit wat worden met het lozingsverbod.
Overigens zei ik zelf al dat het me niet om die paar euro's gaat, maar zoals het nu gaat is het van een kleinzielige kneuterigheid. Het innen en administreren van die geldbakjes alleen al, plus onderhoud en reparatie ervan, kosten aan arbeidsloon al meer dan er ooit aan euro's ingegooid wordt. Daar dreigen straks dan nog de kosten van opsporing en handhaving door de klpd bij te komen. Laat die nou eens vijf van de 100.000 wildlozers betrappen per 8-urige werkdag a 80 euro per uur (want altijd met z'n tweeën), plus kosten en afschrijving van de patrouilleboot, tel uit je winst. Dweilen met de kraan open, weggegooid geld, gemiste kans.
Doe het dan in één keer goed, zou ik op mijn beurt zeggen. Zet voldoende pompen zonder storinggevoelige en drempelopwerpende muntautomaten op logische en goedbereikbare plaatsen langs alle waterwegen, dan gaan we daarna nog wel eens touwtrekken over wie dat gaat betalen en hoe, maar dan heb je als overheid je doel tenminste bereikt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Jaren later.......

Berichtdoor Lotte » 13 Jan 2014, 23:07

Bericht door Lotte » za 27 jul 2013, 17:21

@Quichot, denk dat je wel een punt hebt, maar de overheid gaat dat nooit betalen. Denk wel dat er iets moet gebeuren, want als ik zie hoeveel liters antivries, benzine, diesel en olie in het water terecht komen en als je daar ons wc afval doorheen mixt ,nou dan heb je een aardige oppervlakte vervuiler.

Ik zou voorstander zijn van een vuilwaterpomp in de meeste havens, aangesloten op het riool. Zo weinig mogelijk toeters en bellen zodat het simpel te onderhouden is. Daar zou een deel subsidie voor moeten komen en een deel van de verbruiker. Als je een wc aan boord hebt, ben je een vervuiler en zul je daar voor moeten betalen, moet je thuis ook, toch? Ook vind ik dat een wc niet meer een overboordverbinding met het oppervlaktewater mag hebben. In mijn vorige boot zat op de vuilwatertank een extra afvoerslang via een pomp aangesloten op de oude wc uitgang. Bekeuren als dat geconstateerd wordt. Niet overboord betekent niet overboord.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Jaren later.......

Berichtdoor henkvd » 13 Jan 2014, 23:07

Bericht door henkvd » za 27 jul 2013, 17:26

Hoeveel riool overstorten zullen er vandaag open gegaan zijn ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Jaren later.......

Berichtdoor Lotte » 13 Jan 2014, 23:08

Bericht door Lotte » za 27 jul 2013, 17:45

henkvd schreef:
Hoeveel riool overstorten zullen er vandaag opgegaan zijn ?




Wat bedoel je?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Jaren later.......

Berichtdoor henkvd » 13 Jan 2014, 23:08

Bericht door henkvd » za 27 jul 2013, 17:46

De riolen die vandaag het regen water niet meer aan konden en via een riool overstort direct op het oppervlakte lozen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten