door quichot » 01 Apr 2014, 12:24
Ja en nee. Uiteraard is het goed dat de praktijk van het varen eindelijk, eindelijk, deel uitmaakt bij het verkrijgen van een VB. Ook de binnenvaartsector zal dit met gejuich ontvangen.
Toch is het ook een gemiste kans. Nu er toch regionale praktijklocaties in het leven worden geroepen had de overheid, in de geest van 'varen doe je samen', beter drie verplichte voorlichtingsdagen erdoor kunnen drukken i.p.v. een examentraject.
Dat wordt weer gewoon een examenmachine waar mensen twee keer voor kunnen zakken, en dus drie keer moeten betalen, niet omdat ze niet kunnen varen, maar omdat ze pech hadden of stijf stonden van de zenuwen. Bovendien blijft zo wéér de categorie <15 mtr buiten schot. Ikzelf heb VB2, dus ik preek niet voor eigen parochie.
(ps. ik ga niet weer uitleggen dat hier geen vergelijkingen kunnen worden gemaakt met rijopleidingen voor het wegverkeer)
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido