Wat vind u van deze?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Wat vind u van deze?

Berichtdoor Amersfow » 07 Dec 2015, 08:36

Bedankt! Buiten de investering van bovenmaatse motoren en spullenboel; zijn er grote nadelen in het gebruik? Ik begrijp dat onderhoud zo'n beetje dubbel is. Hoewel, je kunt bij uitval van 1 altijd verder, dat vind ik wel een geruststelling. En de motoren op zich lijken me mooie en degelijke modellen.

Kennis van me heeft boot met 2 motoren en die vaart altijd met 2 aan; ook in de slootjes in het westland. Waarom? Omdat het kan? Andere kennis heeft ook 2 motoren maar vaart altijd op 1 omdat hij werkloos is (die man;-). Vaart zo'n boot met 1 motor aan ongeveer als een boot met 1 motor in het midden? Of vaart het heel lastig?

Als je ze allebei 35 pk laat geven (iets boven stationair;-?) zouden ze dan veel meer gebruiken dan een juist bemeten ~80 pk motor waarvan je 70 pk vraagt? En zou je ze kunnen begrenzen op bepaald toerental? Waar de golven nog net acceptabel zijn? 16km ofzo? Of gaan ze dan verglazen of vuil worden? Misschien denken de meeste landrotten net als bij autos meer is beter, ik weet niet wat het met het prijsniveau doet.

Verder; er zit geen dinette is. Is dat in de praktijk onhandig als je af en toe op de boot eet? Er moet nu een eettafel bij zou ik denken, niet zo gezellig in een rond zit.

Ik kan hem kopen (vind de maat & inrichting voor een mooie prijs) maar zit met de vragen of 2 motoren me zou moeten weerhouden. En dat de doorvaarthoogte 2,85 m is, maar daar is niks aan te doen. Zou wel die radarbeugel en enorme schuur eraf willen zagen en beperken tot elegante bimimi top. Was ook met deze bezig; http://jachtbemiddeling.com/aanbod-bote ... s-1100-ak/ uiteraard een plaatje aan de buitenkant maar binnen vind ik hem lang niet zo mooi. En prijstechnisch zit hier een heel groot gat. En de motor lijkt me oud, hoewel wel goede basis en dimensie.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat vind u van deze?

Berichtdoor AlfaR » 07 Dec 2015, 11:29

Twee van die zware motoren hoeven natuurlijk nooit echt aan het werk.
Ze zullen sneller vervuilen dan 1 van 70 pk die er lekker aan moet trekken. Dat is wel veel beter voor een motor.

Verder is het erg persoonlijk qua model schip. Hou Van der Veen wel in de gaten, het is een verkoper Laat de boot keuren als je hem daar koopt.

Ook voor wat betreft de Veha, weet ik niet hoe deze technisch afgebouwd is, dus daar is niks over te zeggen. Hoewel een paar spanten op de romp toch wel heel gebruikelijk is.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Wat vind u van deze?

Berichtdoor elrenegado » 07 Dec 2015, 15:38

als een schip met 2 motoren op 1 motor vaart, dan zal hij altijd iets wegtrekken, dit zal je moeten compenseren met het roer.

Verder ben ik het wel met Alfar eens.
2 van die flinke motoren hoeven nauwelijks te werken, en zullen veel eerder vervuilen dan een motor die zo nu en dan 80% of wellicht meer moet leveren.

Het ontbreken van een dinette vind ik geen punt, maar dat is persoonlijk.
de 1 wil perse zo'n dinette, ik ziet liever op een relaxta bank met een tafel erbij.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Wat vind u van deze?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Dec 2015, 16:27

Amersfow schreef:Verder; er zit geen dinette is. Is dat in de praktijk onhandig als je af en toe op de boot eet? Er moet nu een eettafel bij zou ik denken, niet zo gezellig in een rond zit.
\
Wij hebben destijds op het allerlaatste moment besloten de tafel niet vast te laten zetten (nieuwbouw schip).
Hebben daar geen spijt van, staat nu daar waar we willen eten/zitten: Binnen, buiten(kuip) of soms zelfs gewoon op de kant.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wat vind u van deze?

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2015, 17:26

Qua model vind ik die Barkas veel mooier! Lijkt ook goed afgebouwd zo op de plaatjes. Tevens een motor die qua vermogen past bij het schip....
stefan
 
Berichten: 640
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Wat vind u van deze?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Dec 2015, 17:57

stefan schreef:Qua model vind ik die Barkas veel mooier! Lijkt ook goed afgebouwd zo op de plaatjes. Tevens een motor die qua vermogen past bij het schip....

Volledig mee eens, vind die eerste toch een beetje plastic achtig over komen.
En 2x 140PK voor een stalen waterverplaatser van pak hem beet 12 Ton? :lol:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wat vind u van deze?

Berichtdoor Amersfow » 07 Dec 2015, 19:52

Voor de Barkas moet ik 10 kEur meer bijleggen. Vind de AK constructie beetje vreemd. Soort roefje op het dek. Heb je buiten en binnen niks aan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat vind u van deze?

Berichtdoor aquanaut » 07 Dec 2015, 20:31

Smaken verschillen.
Ik vind de Barkas de absolute winnaar.
Op zich lijkt de betimmering wat eenvoudiger als de Veha.
Alleen als ik dat marmer plastic van de Veha zie kruip ik van boord.
De TMD 31ers zijn ijzersterk alleen veuls te veul voor deze romp.
Het gevolg is dat de turbo's nooit opspoelen dus vast rotten.
Motoren komen ook nooit fatsoenlijk op temperatuur dus verslijten waar je bij staat.
Dan heb je nog eens 2 turbo's 2 laadluchtkoelers 2 dynamo's 2 keerkoppelingen enz enz.
Heel veel fors geprijsde onderdelen die allemaal kapot kunnen en onderhouden moeten worden.

Heb je die Betamarine al horen lopen?
En waarom lijkt je een motor van 1997 ouder als één van 1992?

Als ik moest kiezen nam ik de Barkas.
Als ik niet hoefde te kiezen liet ik de Veha sowieso liggen.
Bedenk je dat bij hermotorisering weer aan twee karren vastzit of je heb voor 1 motorprijs aan extra kosten voor verbouwing naar enkelschroever.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Wat vind u van deze?

Berichtdoor Amersfow » 07 Dec 2015, 20:44

Ha, ik laat de veha dan maar links liggen. Beetje allergisch voor rode kleur ( gereviseerde Peugeot ellende ding gehad), maar dit is wel mooie kubota 5 pitter. Het motorruim ziet er niet mooi uit en paneel lijkt ook vooroorlogs. Ik denk verder over de barkas. Temeer ook maar 2,35 doorvaartthoogte.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat vind u van deze?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2015, 20:47

Een barkas is (mits van een goede bouwer) veel degelijker dan die andere schoenendoos.
Ook veel praktischer met doorvaarthoogte, voor senioren, stoer maar krap bemeten qua vermogen.

Huitema adviseerde voor de 11m ca. 60PK, dat was eindelijk iemand die het juist aangaf ipv al die hoge vermogens.

Echter... De Beta marine is een Kubota van MAX(!) 60 pk, d.i. op een proefstand zonder dynamo, keerkoppeling waterpomp, bij 20 graden en 60% luchtvochtigheid en gedurende max. 10 minuten = din6270b.
Het continue vermogen van deze dieselmotor is 50pk.

En dát is nu net wat krap voor een boot van ruim 11 ton, ofwel nét genoeg maar iedereen vindt het eng om bijna volaan te varen.

Zo werden er ook veel nanni's (= ook Kubota basis) van 60 pk (max.) ingebouwd omdat de vertegenwoordiger beweerde dat de motor continue 60 pk leverde.
Zijn eigen folder sprak dat met de vermelding din6270b tegen maar toch bleef die eigenwijs het volhouden.
(hij is 1x bij mij geweest en vond mij niet aardig...)

Verder is die Beta een prima recht door zee machine die ik liever zie dan een VVP + blazers.

De betimmering is idd niet van eenzelfde materiaal maar voor een verder erg nette 11 meter is de prijs niet echt hoog.
Door die achterhut staat de motor wss onder de salonvloer = nadeeltje ivm lawaai (alhoewel die kubota erg netjes draait)
Iets meer vermogen is leuk om te manouvreren maar als er een 3:1 reductie achter zit kan het meer dan prima.

nb. gelijk geschreven met Aquanaut en ook nog eens.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten