Yep schreef:Dank voor de goede bedoelingen mannen.
De apparatuur is reeds onderweg.
Ik weet het, er is altijd beter.
Maar soms is er noodzaak om de redelijke middenweg maar vast te houden.
Enne, er is misschien wel beter spul, maar Raymarine is toch geen rotzooi?
Helaas met 3 piloten van Raymarine slechte ervaring.
Ook merk je dat Simrad ontwikkeld is uit de beroepsvaart, zo is ieder knopje verlicht en is de verlichting dimbaar, [was] niet bij Raymarine.
Bij de modellen AP 60, 70 en 80 wordt bij iedere 5 graden afwijking de parameters opnieuw afgesteld, dus naar de huidige zeegang.
Dit maakt dat de piloot ten allertijden maximaal presteren, en natuurlijk, daar hangt een prijskaartje aan, maat dit zijn dan ook piloten die bestemd voor de beroepsvaart.
Daar zit zelfs een programma op voor geladen schip
Recht is recht, dat dat dacht ik ook!
Toch toen ik overstapte naar het hoger segment van Simrad stond ik perplex dat het zoveel beter kon, zeker in zeegang.
Best al wat mijlen in ruwwater gevaren maar mijn stuurmanskunsten legt het altijd af bij de autopiloot.
Maar natuurlijk zijn er tal mensen die tevreden zijn met Raymarine, het is ook sterk afhankelijk wat je er mee doet en wat je eisen zijn!
Alles vernieuwen om dat je veranderd van piloot is echt niet nodig, sterker nog, als de overige apparaten gekoppeld zijn maakt het alleen maar onveiliger.
In onze situatie staat de piloot volledig los van de overige apparatuur, zodat er een storing optreed in de overige apparatuur dit geen invloed heeft op de piloot.
Mvg,
Pascal.