jkb schreef:Nope, dat begrijp ik niet. Ik heb interkoeling. Dus de antivries loopt alleen door de pijpenbundel en de impellerpomp. Mvg Jan
Het klopt dat je dat niet begrijpt ,want jij zit er namelijk naast.
Je hebt 3 soorten koeling die regulier worden gebruikt in boten.
1ste: directe koeling ,dan gaat het rivierwater direct door het koelcirquit !middels een impellerpomp(geen koelvloeistof-geen warmtewisselaar-geen pijpenbundel)
2de: interkoeling oftewel een indirecte koeling. Dit systeem heeft een heat exchanged(warmtewisselaar) waar het koelwater rondgepompt wordt via de koelwater pomp van de motor ( niet zijnde de impellerpomp) ,en het rivierwater via de wierpot- impellerpomp-warmtewisselaar(ander circuit) via de uitlaat weer verlaat.
3de: gesloten koelwater systeem middels buizen onder de boot ,of een beunkoeling ( systeem is vergelijkbaar met een vervoermiddel).
Hierbij is er geen impellerpomp alleen de koelvloeistofpomp van de motor.
Jij hebt het er over dat je antivries via de pijpen bundel en de impeller gaat.
Dat klopt niet ,want dat is je koelwater circuit ,( inlaat-wierpot-impeller-pijpenbundel(gedeelte van de warmtewisselaar)-uitlaat.
Je antivries gaat NIET via de pijpen bundel ,maar door het andere gedeelte van de warmtewisselaar,waar de "radiatordop" zit, en wordt rondgepompt d.m.v. je koelwater pomp van de motor zelf via een gesloten systeem .
Jij hebt systeem 2.
De naam warmtewisselaar zegt het in feite zelf.
Het wisselt de warmte van het ene vloeistof met het koude van de anderen vloeistof.
Je antivries gastvrouw NIET via je impellerpomp.
Je moet 2 begrippen uit elkaar houden ,dat zijn koelwater en koelvloeistof.
Koelvloeistof koop je in jerrycan of anders ,en koelwater is buitenwater dan opgepompt wordt uit de rivier middels een impellerpomp.