Oeverloos schreef:De brandstofpomp is na de revisie op tijd gezet.
Dat verloopt niet want tandwiel aangedreven.
Ik heb jarenlang met een DAF 575 gevaren en ik kan alle meningen die hier geschreven zijn wel delen. Echter, een DAF die niet rookt daar is iets mee aan de hand want die bestaat niet. Maar verder een prima motor.
Alleen met de opmerking dat de brandstofpomp niet kan verdraaien heb ik wel een vervelende ervaring die deze opmerking tegenspreekt. Maar dat komt misschien doordat mijn motor nog voorzien was van een compressor. Die zit bij een DAF tussen de distributie en de brandstofpomp. En de flens waarmee de brandstofpomp op een flens op de compressor is aangesloten heeft sleufgaten waarmee de brandstofpomp versteld kan worden.
Nadat ik al jarenlang met de DAF gevaren had en er veel draaiuren mee had gemaakt en er ook eigenlijk nooit problemen mee had gehad sloeg op enig moment toch het noodlot toe. Precies bij Dordrecht, midden op de kruising van Merwede, Oude Maas en Noord, ging de motor ineens slechter lopen. Ik ging gas bijgeven, maar dat hielp niet. En na misschien één minuut hij stopte volledig met draaien. Ik ben door iemand de Rietbaan in geholpen. En daar heb ik ergens langs een oud ponton vast kunnen maken. En toen op zoek naar het euvel. Ik zag helemaal niets en kon dus aanvankelijk ook geen oorzaak van het probleem vinden. Tot ik na heel lang turen en zoeken op een gegeven moment zag dat de bouten waarmee de twee flenzen op elkaar geklemd werden helemaal naar het uiteinde van de sleufgaten waren gedraaid. M.a.w. de 2 bouten bleken los gelopen te zijn.
Daarna flenzen weer terug gedraaid (de oude plaats was door de verf gelukkig nog te zien) en bouten opnieuw vast gezet. Startsleutel om gedraaid en......gelijk lopen. Zo terug naar huis gevaren. Toen ik weer thuis lag een voorziening gemaakt dat dit nooit meer kon gebeuren. En het is ook gelukkig nooit meer gebeurd. Maar de brandstofpomp kon dus wel degelijk van tijd af lopen.
Mvg
Felix