aadbloem schreef:Zelf ben ik wel bezig met een Eigenaarshandleiding en Technisch Dossier omdat mijn boot van na 1998 is en dus in het CE tijdperk valt. Eerder was de aanname dat mijn boot niet in de regelgeving zou vallen omdat ik alleen een casco heb laten bouwen en de rest zelf gedaan heb maar nu blijkt de boot dus ook CE plichtig te zijn.
Het verbaast mij al jaren dat er veel werven zijn die in de beginperiode van de CE-verplichting daar de hand mee hebben gelicht en geen CE-verklaringen hebben afgegeven terwijl ze die verplichting al wel hadden. Ik noem dit het moedwillig misbruik maken van de onwetendheid van de klant van destijds, oftewel het moedwillig belazeren van de klant.
Ik ken ook zo'n voorbeeld van zeer dichtbij van vorig jaar van een boot van een ouder echtpaar. Die boot moest verkocht worden wegens ziekte van de eigenaar. Boot gebouwd in 1999 als vaarklaar casco en bij een ander bedrijf afgetimmerd. Geen CE-certificaat en geen BTW-factuur (dus ook geen BTW-verklaring). Boot wordt door een makelaar verkocht aan een Belg. Die heeft een CE-markering nodig om de boot in Belgie te kunnen registreren. Verkoper moest de boot zoveel jaar na dato alsnog CE laten keuren. Alhoewel de boot er tiptop uit zag kwamen er toch ruim 40 punten die eerst nog aangepast moesten worden. Samen met de certificering zelf heeft dit een behoorlijke pet met dubbeltjes gekost en bijna een half jaar vertraging in de verkoop opgeleverd. Kortom de verkoper was niet blij. En dat is nog zacht uitgedrukt.
Als zo'n werf nog bestaat kan je ze daarvoor nog steeds aansprakelijk stellen. En indien de werf niet meer bestaat kan je de toenmalige eigenaar van de werf (als die nog leeft) daarvoor aansprakelijk stellen. Er is ook jurisprudentie over dat een toenmalige eigenaar van zo'n werf daarvoor 16 jaar na dato alsnog een schadevergoeding heeft moeten betalen. Het zal wel een kwestie zijn van een lange adem, maar als de boot maar duur genoeg is kan het toch de moeite van het proberen waard zijn. De verkoper uit mijn voorbeeld heeft dit overigens niet gedaan. Die was allang blij dat hij de boot op een zeker moment aan de koper kon overhandigen.
Mvg Felix