RuudM schreef:Je Dieptesensor heb je laten zitten (st 50 of 60 ?) is dit een bewuste keuze geweest want er zijn ook nmea2000 diepte sensoren scheelt weer een component.
Of heb je het gedaan voor de uitlaattemperatuur meter?
Heb jen een rechtstreekse verbinding tussen switch en mfd? Een mfd heeft toch geen utp aansluiting?
Kan jij nu als je van boord bent ook nog zaken schakelen?
De (bekabeling van) dieptesensor (type even onbekend maar communiceert via SeaTalk1) heb ik laten zitten.
Bij een volgende lift uit het water zou ik deze kunnen vervangen door een moderne SeaTalkNG.
De kabel van deze sensor kwam uit bij het dashboard.
Ofwel, makkelijk even een converter ertussen en klaar.
En als er al een nieuwe komt, dan kan ik deze in het ruim zo knuppen op de backbone.
De verbinding tussen de switch en elk der MFD's is UTP.
De Raymarine plotters hebben echter hun eigen Raymarine uitvoering van een UTP.
Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met waterdichtheid.
Hetzelfde geldt voor de SeaTalkNG bekabeling, tenslotte niets anders dan NMEA2000 maar wel waterdicht.
Als ik van boord ben kan ik alles zien, aanpassen en bedienen via Victron VRM (communiceert met de Cerbo).
Daarnaast heb ik een aantal alarmen ingesteld op de Cerbo/VRM.
Niet teveel, maar zeker niet te weinig.
Denk dan aan over- en ondervoltage, SOC, temperatuur batterijen/motorruim en bilgealarm.