De kip of het ei

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Wolf1 » 13 Dec 2021, 13:12

Yep schreef:Ze denken ook aan de pomp.
Later ga ik deze demonteren en naar een testbankje brengen.
Eerst nog even focus op de dash ;-)

En wat zei de testbank ? ?
Of is het nog niet laat genoeg ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 13 Dec 2021, 13:15

Laat is al geweest Wolf.
De pomp heb ik afgelopen week naar een dieseldokter gebracht.
Ik verwacht deze of komende week wel een reactie.
Ik ben ook erg benieuwd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3172
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Wolf1 » 13 Dec 2021, 13:46

Wat is de urenstand van de Deere ?
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 13 Dec 2021, 13:48

3000
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3172
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Wolf1 » 13 Dec 2021, 16:11

Yep schreef:3000

Dat is net ingelopen, heb vorig jaar een 4 cil vervangen met 68000 uur !
Ben wel nieuwsgierig naar jou uitkomst, pomp reparateur zal van alles vinden om zijn rekening van minimaal €750 te verantwoorden, maar of dan de oorzaak van je probleem verholpen is betwijfel ik nog steeds, zeker met deze urenstand ?
Heb je hem bilge olie te eten gegeven ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 13 Dec 2021, 16:27

Het was de kip of het ei waarmee ik iets moest doen.
De pomp (geen idee of dit de kip of het ei is) lag uiteindelijk het eerst voor de hand gezien alle analyses en ervaringen.
We gaan het beleven.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3172
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Amersfow » 14 Dec 2021, 08:44

68.000 uur is omrekend naar auto km's; zo'n 4 miljoen km. Niet slecht. Bij mij begint het na 7000 uur al te kriebelen met japannertjes.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1892
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 20 Dec 2021, 14:29

Vermoedelijk is het ei gelegd :-)
De pomp zit er weer op en de terugval in toeren door de hevel snel naar stationair te brengen is minimaal.
Dit in tegenstelling tot de situatie op het moment en besluit om de pomp te demonteren.

De dieselboer heeft zeer beperkt wat vervuiling in de pomp geconstateerd en heeft nog een seal en wat andere mineure zaken vervangen.
Ik heb nog geen boeg- en hekschroef kunnen gebruiken daar alle bedrading afgekoppeld is vanwege de dahboardrenovatie.

Een John Deere landbouw reparatiemannetje vindt overigens het stationair toerental van 650 RPM erg laag.
Ook acht hij het nauwelijks mogelijk dat mijn huidige type hydrauliekpomp de oorzaak is.

Ik ga eerst de druk op de hydrauliekpomp goed afstellen (even verloopje scoren) en het geheel testen met boeg- en hekschroef.
En daarna, indien nodig, stationair licht ophogen naar 700 RPM.
Maar eerst even een toerental meetdevice scoren bij Alie voor ruim een tientje.

Mijn voorlopige gevoel/conclusie: De Stanadyne pomp lijkt gevoelig voor zelfs geringe vervuiling.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3172
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Oeverloos » 20 Dec 2021, 19:54

Yep schreef:Een John Deere landbouw reparatiemannetje vindt overigens het stationair toerental van 650 RPM erg laag.

De Stanadyne pomp lijkt gevoelig voor zelfs geringe vervuiling.


Deere, DAF en Ford motoren die gemariniseerd zijn, worden voorzien van een veel zwaarder vliegwiel en hebben, voor zover ik zag, allemaal een stationair toerental van 650 rpm.
De niet-gemariniseerde motoren hebben een hoger stationair toerental van 750-850.
Monteurs uit de landbouw en transport wereld kennen alleen de hogere rpm motoren.

De Stanadyne injectiepomp heeft een lagere inspuitdruk, en is daardoor relatief minder gevoelig voor vervuiling, dan de moderne commonrail injectiesystemen.
Maar elke injectiepomp is gevoelig voor vervuiling.
Het gaat hier om enkele microns.

Het klinkt wel alsof je de oplossing hebt gevonden.
Ik volg je stukjes met interesse.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 665
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 20 Dec 2021, 20:22

Dank je!!!
Het was wel een lastige keuze, tenslotte is de pompcheck ook niet gratis.
Jouw RPM betoog brengt klaarheid; 650 RPM zou ok moeten zijn, ook met de schroeven zoals voorheen.

Ik ben best een beetje verbaasd dat, ondank de door de reparateur gemelde beperkte vervuiling, de motor niet richting 0 RPM duikt hetgeen vlak voor demontage het geval was.
Het probleem is ook langzaam gedurende jaren ontstaan.
Eerst maar eens het dashboard af en dan de schroeven proberen.

Ik heb zo'n Alie toerentalmeter besteld.
Dan kun je voor € 12,00 je toerental aflezen/afstellen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3172
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten