Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Stelling van de maand

Re: Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 18:20

Bericht door klaas » ma 01 okt 2012, 21:36

nee, dat is niet wat wij eigenlijk zoeken, maarwe kijken wel heel erg veel.
Maar hans jij had het over drama boot die douane, maar ik meen dat als laatste voor ff 1000 euro ging, en dan heb je zoiezo de ijzerprijs, en wellicht als ze in nl hadgelegen had ik wat willen gaan proberen, maar dan met een sleep en tewater, dan zou ze wellicht voor stukke mnder thuis te krijgen zijn, maar nu was het onmogelijk en valt de hele prijs verhouding tov waarde weg. ik ben ook echt wel zo nuchter, en heb heb geen roze bril op.
maar we hadden alleen het idee als het allemaal te doen is dan zou het een leuke opstapper kunnen zijn naar onze droom, maar als de boot dan gekocht is en je moet nog 2x de waarde betalen alleen aan transport heb je geen goedkoop bootje meer waar nog iets van te maken valt.
we zoeken gewoon nogsteeds verder en wachten rustig af.
wellicht komt iets sneller op ons pad en anders hebben we gewoon geduld. ;)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 18:20

Bericht door vuuren1 » ma 01 okt 2012, 22:14

Klaas,

Een douaneboot (als dit het al is?) moet snel zijn en is relatief smal, ofwel je hebt er geen ruimte in.
Daarbij is dit een wrak waarbij iedere euro investering weggegooid is en de uiteindelijke kostprijs heel erg zal tegenvallen.
En daarna is die boot nog niks waard.
Als je een opstapje zoekt zal de basis goed moeten zijn ander wordt het een -afstapje-.
Je droom is leuk, maar als je in deze klasse zoekt wordt het op zeker een nachtmerrie (zelf als ze dit wrak gratis bij je voor de deur zouden hebben afgeleverd).
Kennelijk heb je er geen idee van wat er allemaal in een varende woonboot gaat zitten.
Ik wel... De prijs van het casco is slechts een klein gedeelte van de totale som geld.

Daarnaast wil je ook nog een groot schip voor je grote gezin, dan lopen de kosten helemaal ernstig op.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 18:21

Bericht door henkvd » di 02 okt 2012, 21:53

Bij het opknappen van de 2e boot voldoe ik aan alle voorwaarden, toch heb ik dit jaar nauwelijks voortgang gemaakt bij mijn project.
Wat scheelt er dan aan zou je zeggen, nauw het volgende de boot ligt op 25 mtr van huis en toch gaat het hier fout, probleem is, heb het afgelopen jaar door werkzaamheden op een project zo'n 150 KM van huis weinig tijd kunnen vinden om voortgang te maken.

Dan zijn er ook nog onderhoud werkzaamheden aan het huis en dan is een jaar zo om.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 18:21

Bericht door Jan Huibers » do 04 okt 2012, 11:28

Het moet wel een hobby blijven toch?? Als je van jezelf (of van je vrouw) MOET klussen aan de boot omdat die het volgende seizoen af MOET zijn is het niet leuk meer en het gaat ten koste van de kwaliteit ook..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 18:21

Bericht door klaas » do 04 okt 2012, 15:45

Hans dat het casco maar een klein deel van de kosten zijn is mij echt bekend, het duurste en kostbaarste is de motor, daar draait het in mijn beleving het meest om, als deze het niet, slecht of beperkt doet heb je eigelijk nog steeds een casco.
verder de inrichting en onderhoud wat nooit ophoud is ook een grote kostenpost.
maar gewoon als toerbootje voor iets groter water met iets meer voorziningen aan boord hadden we er in onze beleving van het plaatje wel gaan kijken als het in Nederland had gelegen.
en dan nog weet ik niet of de koop dan wel had plaats gevonden, bij twijfel niet doen, maar ik vind het wel dat je moet oordelen als je het heb gezien en tot die tijd krijgt iets voor mij het voordeel van de twijfel.
en als ik dan zover van, oke we gaan verder, vraag ik jou of ander er bij. dat had ik zoiezo al gedaan om dingen welke ik over het hoofd zou hebben gezien en voor dat de eurootjes echt de knip uitgaan. :)
Gebruikers-avatar
Klaas

info:

Berichtdoor Wim Niessen » 23 Dec 2013, 18:21

Bericht door Wim Niessen » do 04 okt 2012, 18:12

7kinderen, er zijn aan een boot wel meer grote kostenposten te bedenken dan alleen de motor. Denk maar eens aan de kosten van een goede elektrische installatie die met kennis van zaken is aangelegd? Afhankelijk van je wensen kan dit wel eens meer zijn dan de kosten voor een motor.
Een paar jaar geleden heb ik mijn 12V installatie vervangen inclusief 95% van de bedrading. Verder 2 nieuwe accu's (elk 185Au), een acculader/omvormer, batterymonitor, MosFET, aardlekschakelaar, een paar instrumenten en een instrumenten/schakelpaneel. Dat heeft mij toen ruim 5.000 Eurootjes gekost, inclusief 150 goedkope arbeidsuren a raison van slechts 12,50 per uur.
Ik heb mij laten vertellen dat bij nieuwe boten 20 tot 40% van de koopprijs zit in de elektrische installatie. Hans weet hier vast meer over.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 18:22

Bericht door klaas » do 04 okt 2012, 21:14

dat geloof ik graag Wim, maar als ik een schip koop waar alles inzit en moet dan meer betalen omdat er leuk uitziet, maar na even varen, paar weekjes, blijkt heb je toch een casco heb gekocht in feite tegen prijs van een leuke bootje. ook meer werk aan heb en kosten vanwege het slopen en afvoeren van het afval, koop ik liever een casco welke duidelijk kaal is, en vandaar ook onze belangstelling in het bootje, maar ik houd de kosten wel in ogenschouw.
en bij twijfel nee zeg of raad inroep van deskundige.
en ik zelf ben van mening dat de motor het kloppend hart is en dus een belangrijke,wellicht de belangrijklste grote kosten post is op een schip.
zonder motor as en schroef maar hele mooie bedrading, maar dan wordt ´t wel roeien en geen stroom.
en ja het aanleggen van de bedrading zal ook wel een zware post zijn dat deel ik met jou maar een motor in een casco bouwen vraagt ook mijn inziens veel tijd geduld en kennis, en die kennis en tijd kost ook niet niets.
als de bron eenmaal gemaakt is(de motor en de plaats van acuus) en is het een kwestie van draden trekken, en zorgen dat je niet teveel van een groepje vraagt, iig niet meer dan er geleverd kan worden.
Gebruikers-avatar
Klaas

info:

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 18:22

Bericht door vuuren1 » do 04 okt 2012, 21:22

Als ik bij het casco van een NIEUWE boot begin zijn de kosten daarvan slechts (en ongeveer*) 20% van de totale bouwsom.
(* Hiermee kom ik op Wim zijn verhaal: De kosten van de invulling van een boot zijn zeer uiteenlopend en vooral afhankelijk van de wensen en eisen van de opdrachtgever)

In geval van een varend woonschip zullen de cascokosten in verhouding nog lager zijn omdat er dan vooral moet woorden geïnvesteerd in extra degelijkheid, isolatie, dubbele beglazing, sanitair, boordelektra, de tankinhoud, etc.
Die zelfde kosten zijn er ook bij een oud schip en daarbij komen altijd onverwachte tegenvallers.

Ik kan iedereen simpel voorrekenen dat een dergelijk project altijd meerwaarde zal hebben als een nieuw casco als basis wordt ingezet.
Als die aanschaf te duur blijkt is alles wat op een varende woondroom lijkt zeker onbereikbaar..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 18:22

Bericht door klaas » do 04 okt 2012, 21:27

Hans voor die wens of droom net hoe je het wil zien had je ons al overuigd, maar we kijken gewoon mede uit nieuwschierig en als je dan iets tegenheit lijf loop is het alleen maar leuk, en we wilde dit echt als tussen scheepje gebruiken, en als oefen projectje.
Maar zolas al eerder aangegeven, het is echt niet zo at we daar onze roze bril voor opzetten, en zullen altijd nuchter blijven kijken, zijn tenslotte westfriezen, maar er niet naar kijken vind ik ook niet verstandig, het blijven orienteren en ideeen opdoen blijft erg leuk.
en ja we kijken nouwelijks naar huizen, mag je gerust weten. maar de boten sites worden door ons dagelijks bezocht. :D
Gebruikers-avatar
Klaas

info:

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 18:23

Bericht door fred » vr 05 okt 2012, 20:35

WAT IK ME AFVRAAG HEB JE DAN EEN PLAATST WAAR JE AAN HET CASCO KAN WERKEN EN EEN LIGPLAATS ALS DE BOOT KLAAR IS.dAT LIJKT ME WEL EEN EERSTE VEREISTE VOOR JE TOT AANKOOP OVERGAAT .ALS JE ECHT VAN PLAN BENT OM MET JE GEZIN OP EEN VARENDE WOONBOOT TE GAAN WONEN(heb je al de benodigde vaarbewijzen) ZAL HET EEN FLINK SCHIP MOETEN WORDEN JE KOMT DAN EERDER UIT BIJ EEN FLINK BINNENVAART SCHIP. ZOLANG JE KINDEREN LEERPLICHTIG ZIJN ZAL ER VAN VAREN OOK NIET VEEL TERECHT KOMEN.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling