Kopers vs Verkopersmarkt

Stelling van de maand

Re: Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 21:08

Bericht door Flevocowboy » do 14 feb 2013, 18:11

Zijn er, net als voor auto's, ook botensloperijen in Nederland of vind je die alleen ergens op een buitenlands strand?

Ik denk overigens dat er een verandering plaats gaat vinden.
Net als Dehler verwacht ik dat de jeugd geen eigen boot meer aan gaat schaffen.
Ze hebben er de tijd en zin niet meer in. Een weekje een boot huren, hetzij in NL of ergens aan de adriatische kust. Geen kopzorgen.
Kijk maar naar de caravan en het kamperen. Super de luxe sleurhutten met meestal senioren in de voortent.
En als je dan al eens een jong stel met hun kids tegenkomt is de boot of Caravan van Pa en Ma lief.

Misschien een gat in de markt.........
een boten sloperij beginnen?
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Bejakruiser » 23 Dec 2013, 21:09

Bericht door Bejakruiser » do 14 feb 2013, 19:47

Daar hoeven ze weinig voor te veranderen. De meeste havens beginnen al aardig op sloperijen te lijken, tenminste als je kijkt wat voor lijken er tegenwoordig liggen weg te rotten. ;)
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor esmeralda » 23 Dec 2013, 21:09

Bericht door esmeralda » vr 15 feb 2013, 08:35

http://www.bootjessloperij.nl/ voor een plasticbootje ed.
Enne als er wat meer staal aan zit http://www.treffers-haarlem.com
esmeralda

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 21:10

Bericht door vuuren1 » vr 15 feb 2013, 23:02

Plezierboten gaan in de praktijk niet snel naar de sloop.
Er is altijd wel weer iemand die in een bodemloze put trapt, als het maar weinig kost..
Dat die kosten uiteindelijk de pan uit rijzen weet men niet.

Als er een wrak wordt afgevoerd dan is dat meestal een wrak met een onbekende eigenaar die de gemeente of het waterschap weg laat halen. Die gaan naar een oud ijzer boer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 21:10

Bericht door quichot » za 16 feb 2013, 08:57

Flevocowboy schreef:
Net als Dehler verwacht ik dat de jeugd geen eigen boot meer aan gaat schaffen. Ze hebben er de tijd en zin niet meer in.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat die oerhollandse drang tot bootjevaren zomaar ineens, binnen één generatie, zal verdwijnen. Wel is er op dit moment een duidelijke teruggang onder dertigers. Maar die is tijdelijk. Het is de nasleep van de huizengekte en de daaruit voortvloeiende credietcrisis. Hypotheekverplichtingen van 125% en meer, afgesloten op tweeverdienersbasis, in een tijd dat veel te dure huizen nog geen week te koop stonden, eisen nu hun tol. Huizenprijzen zakten in, de overwaarde is verdampt, huwelijken liepen op de klippen, gedwongen verkoop, restschulden, enz, enz. Dus deze generatie dertigers heeft even andere problemen.
Je zult zien dat als die storm is geluwd, de bootjesmarkt weer aantrekt, want het Hollandse bloed blijft toch kruipen waar het niet gaan kan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 21:10

Bericht door vuuren1 » za 16 feb 2013, 22:15

Quichot,

Als ik her en der eens rond kijk op jachthavens zie ik bijna uitsluitend senioren en veel ongebruikte boten van ouderen die er vanaf willen.
Bij ons is dat niet anders, toen ik er als kleuter voor het eerst kwam behoorde in bij de jongsten en dat is nu nog zo...
Er zijn dus zeer weinig opvolgers.

Wij hebben (met onze soort schepen) 1x een dertiger-gezin als opdrachtgever gehad (die boot is inmiddels al weer weg).
De rest is voornamelijk 55+.
Ook toen er nog niks loos was met de economie was dit niet anders (behalve dat de 55+ groep nu ook grotendeels pas op de plaats maakt).

Het geld is er wel maar het zit muurvast, misschien dat men na de nieuwe maatregelen van de overheid nu anders gaat denken omdat men die spaarcenten straks toch weg moet geven aan het verzorgingstehuis, thuiszorg etc.
Dan kan je er beter een boot voor kopen...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 21:11

Bericht door quichot » zo 17 feb 2013, 10:08

vuuren1 schreef:
Als ik her en der eens rond kijk op jachthavens zie ik bijna uitsluitend senioren en veel ongebruikte boten van ouderen die er vanaf willen.

Hans, zoals je weet kom ik relatief weinig in jachthavens, dus dat kan ik bevestigen noch ontkennen.
Maar in echte passantenhavens, zoals Willemdok Antwerpen, krijg je een ander beeld. Daar zie ik, net als in een beetje volle Volkeraksluis, en sowieso al varend onderweg, toch ook veel jonge stellen, al dan niet met een paar gezwemveste kindertjes. Dus het zou wel eens zo kunnen zijn dat jongeren meer varen en daardoor in de havens alléén de grijze koppies achterblijven.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 21:11

Bericht door vuuren1 » zo 17 feb 2013, 20:44

Op groter water zoals het Haringvliet en IJsselmeer zie je wel wat meer zeilers die jonger zijn maar als je gaat tellen zal er ook wel iets grijsachtigs uitkomen.

Ik kijk bij ons (en ook elders waar we redelijk bekend zijn) niet wat er vaart maar naar het ledenbestand en dat is erg grijs.
We hebben een paar -zonen van- die na het overlijden van de vader verder zouden gaan met de boot. 90% zie je nooit en de boot ligt weg te roesten (zo ernstig dat er een paar zijn die een waarschuwing hebben gehad omdat de haven geen schrootopslag is).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 21:11

Bericht door quichot » ma 18 feb 2013, 09:06

vuuren1 schreef:
Ik kijk bij ons (en ook elders waar we redelijk bekend zijn) niet wat er vaart maar naar het ledenbestand en dat is erg grijs.

In verenigingshavens wordt vergrijzing ook veroorzaakt door gebrek aan doorstroming. Net als bij een volle parkeergarage worden alleen nieuwe gegadigden toegelaten als er oude vertrekken. Ik denk niet dat verenigingshavens lang hoeven leuren met een vrije plek.
Dus wie eenmaal een plekje heeft, draagt het liever over aan zijn niet-geïnteresseerde kinderen, dan aan een enthousiaste buitenstaander. En dan nog maar te zwijgen over ballotage, waarbij toch een beetje gekeken wordt naar gelijkgezindheid. Soort zoekt nu eenmaal soort.
Volgens mij kampt de branche minder met gebrek aan belangstelling onder jongeren, dan met economische tegenwind. In de autobranche gaat het ook slecht, en je kunt toch moeilijk zeggen dat jongeren niet in autorijden geïnteresseerd zijn.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor pleziervaarder » 23 Dec 2013, 21:12

Bericht door pleziervaarder » ma 18 feb 2013, 20:07

Ik herken wel aardig wat Hans bedoelt. Zelf ben ik bij ons in de haven de jongste als (eind)dertiger en plaatselijk, we hebben ongeveer 10 havens binnen de gemeente, is het niet anders. En hierbij houdt ik ook rekening met degene op de wachtlijst, een plaats overdragen aan een familielid is zonder meer niet mogelijk tenzij deze bovenaan de wachtlijst staat met dezelfde afmeting boot.
Onderweg is het niet veel anders. Ik leg voor mijn kinderen nog wel eens aan in een haven met activiteiten maar ook hier is het leeuwedeel van middelbare leeftijd of ouder.

Groet, Albert
pleziervaarder

ligplaats: IJsselmuiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling