Kopers vs Verkopersmarkt

Stelling van de maand

Re: Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor Dehler » 23 Dec 2013, 21:12

Bericht door Dehler » ma 18 feb 2013, 22:19

Het is eigenlijk zeer eenvoudig.
Een 6 tot 10 jaar geleden was er bij onze vereniging een flinke wachtlijst voor een ligplaats.
Nu kan je direct een lig plaats krijgen.
Dit zegt toch wel genoeg..
Kijk een wat er vaart, 45 tot 70 jaar.
Deze leeftijd groepen zijn ruim vertegenwoordig.
Natuurlijk worden er cwo optimist cursussen gegeven.
Maar de aanmeldingen lopen terug.
Nu staan er al aardig wat schepen te koop, waar niemand op afkomt.
Leeftijd bereikt en besloten om te stoppen en hun schip te verkoop zetten.
Dehler

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 21:12

Bericht door vuuren1 » ma 18 feb 2013, 22:56

@Quichot.

Ik hoef het niet verder uit te leggen, dat hebben anderen al gedaan en aangevuld.
Bij vele havens die eerder een forse wachtlijst hadden wordt er inmiddels soepel omgegaan met weduwen en kinderen als het om de ligplaats gaat.

Ik loop echt al jaren lang periodiek met de havenmeester (uit interesse) de haven rond en dan -voorspellen- we wie er over 5 en over 10 jaar nog actief zal zijn.
Die uitkomst is niet echt hoopgevend en is tot nu toe heel aardig uitgekomen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 21:13

Bericht door quichot » di 19 feb 2013, 08:23

Als je alles graag somber wilt inzien, be my guest, maar ik voorspel een herstel binnen een jaar of 5. Ik geloof simpelweg niet in de aanname dat er over 10, 20 jaar geen pleziervaart meer is, want daar komen jullie verzuchtingen op neer. Nogmaals, de autoverkopen zijn ook ingezakt, ondanks de interesse van jongeren voor autorijden, dus de hoofdoorzaak is van conjuncturele, en daarmee tijdelijke aard.

Iets anders is dat de hele maatschappij vergrijst door de babyboomers, en dat effect zie je dus ook in het verenigingsleven. Of beter; júist in het verenigingsleven. Dat drijft op die generatie. De opkomende generatie is veel individualistischer ingesteld, en zoekt andere wegen om zich te ontspannen. Die hebben weinig op met verenigingen.

En daarin zit jij wel goed Hans, want ik voorzie een verschuiving van verenigingsafhankelijke watersport naar een meer autonome, individuele vorm van watersport, met min of meer permanent bewoonbare, praktisch ingedeelde, van havens onafhankelijke scheepjes die een paar centen mogen kosten.

Ga maar vast aan de tekentafel zitten!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 21:13

Bericht door vuuren1 » di 19 feb 2013, 22:02

@quichot,

Van een paar verenigingen ken ik de feiten en die heb ik genoemd.
Daar zitten zeker veranderingen aan te komen waarop de besturen zich maar beter op voor kunnen bereiden.
(doen ze vaak niet omdat het al 50 jaar goed is gegaan zoals het gaat..)

Evenals het gros van de leden is het bestuur ook fors grijs getint en -het dient hun tijd wel uit-.
Er moet wel een zakelijke jonge bikkel met ambitie opstaan die de gevestigde orde (gratis) om kan buigen uit de vastgeroeste gedachtenpatronen van 50 jaar bestuur. Dat valt niet mee...

In commerciele havens ligt zeker meer recent en beter onderhouden spul dan bij de clubjes (met een club-tariefje).

De voorspelling die je doet is iets waar ik ca. 12 jaar geleden over na ben gaan denken en heb de Beurtvaerder (voor aanvankelijk eigen gebruik) ontwikkeld.
Om te beginnen (en nog steeds) de 13,55 en 14,95 m uitvoeringen.
Toen werd onze eigen Beurtvaerder in aanbouw steeds weer verkocht...
(we hebben er dus nooit een zelf gehad)

Daarnaast liggen er hier een aantal (zeker bijzondere / unieke) concepten die ook voort zijn gekomen door de gedachten over de onafhankelijke, zelfvoorzienende en varende woonboot.
Allemaal toch niet al te lang i.v.m. ligplaatsbeperkingen waar je dan tegenaan loopt.

Toen konden we de vraag niet aan en nu is er geen vraag naar.
Er zijn m.i. 2 redenen:
1: Er is voldoende geld onder de 50 plus groep met een dergelijke wens maar de onzekerheden in de economie zorgen er voor dat dat geld vastgehouden wordt.
2: Adverteren is erg duur en als we dat nog eens deden was de response nul. Doen we nu dus niet*.

Ofwel: De 2 punten zijn eenvoudig in 1 punt samen te vatten: We wachten allemaal af en daarnaast wachten we vervolgens allemaal nog steeds af..

*Is hier ook niet nodig en er is op dit moment weinig uitdaging om in een slechte markt te springen.

Ik ben voorzichtig en zou ook weer niet durven voorspellen dat de markt binnen ca. 5 jaar weer naar de top zal stijgen.
De schade wordt nu nog steeds teveel en toenemend ingeprent bij consumenten.
Hollanders gaan voor zekerheden en de ouderwetse en spaarzame burgers schrikken zich ieder moment weer te pletter omdat er straks geen geld meer is voor de voorzieningen die we allemaal gewend waren.

Geld uitgeven aan een droom is wellicht beter omdat de burger met bezit straks 2200 euro per maand mag betalen in het verpleegtehuis en de arme buurman slechts 12 euro eigen bijdrage per maand betaalt.
Mogelijk wordt men dit gegraai zo zat dat er een uitgave-golf komt om de centjes dan maar uit te gaan geven voordat het wordt afgepikt.

Wellicht binnen nu en 5 jaar....
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wim Niessen » 23 Dec 2013, 21:13

Bericht door Wim Niessen » wo 20 feb 2013, 00:30

De betogen over crisis, vast houden van spaarcentjes etc. heb ik allemaal wel gevolgd. Bovendien staan de media er bol van en zodra je de radio of TV aanzet hoor je het woord crisis en vervolgens laat de ene na de andere deskundige zijn licht schijnen over de oorzaak, de oplossing en vooral over het gedrag van de consument met betrekking tot het feit dat die consument geen geld meer uit geeft.
Ik leef niet losbollig maar wel met de dag en met het besef dat voor iedereen elke dag de laatste kan zijn. Carpe diem en dus geniet ik van elke dag en als dat dan geld kost, dan zei het zo. Deze instelling heb ik altijd gehad.
En als ik over een of twee jaar mijn boot verkoop (of liever gezegd te koop zet) en de markt is nog steeds slecht dan heb ik gewoon pech.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 21:14

Bericht door quichot » wo 20 feb 2013, 08:51

Waar Wim aan refereert is de stelling dat de crisis meer tussen onze oren zit dan in onze portemonnee. En volgens mij zit daar een kern van waarheid in. Natuurlijk, het gaat allemaal wat minder dan in de jubeljaren, en ja, we moeten naar draagkracht gaan meebetalen aan onze eigen zorg, maar dat is op zich niks nieuws. Het is hooguit een verschuiving binnen ons uitgavenpatroon. Objectief gemeten is het allemaal niet zo beroerd. Wie zich in somberheid laat meeslepen vergeet gemakshalve dat onze koopkracht terug is op het niveau van 2005, en u kunt zich vast nog wel herinneren hoe 'arm' u toen was.
Al met al gaat het in Nederland altijd om marginale verschuivingen. Als het vertrouwen herstelt, dan volgt de opleving vanzelf, want zelfs de gehaaidste beurshandelaar erkent dat alles draait om stemmingen.

Hans, ik bedoel niet zozeer het concept houseboat of iets dat op een varend woonschip lijkt, maar meer scheepjes waarmee je vrij kunt rondzwerven zonder van walaansluiting naar walaansluiting te hoeven hoppen. Slimme, zelfvoorzienende jachtjes met minder stroom- en waterslorpende luxe gaan de trend worden. Veel topics op dit forum gaan nog altijd over de vraag hoe we de vanzelfsprekende luxe van thuis aan boord kunnen meenemen. Ik denk dat die trend zijn langste tijd heeft gehad.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Casual » 23 Dec 2013, 21:14

Bericht door Casual » wo 20 feb 2013, 11:19

quichot schreef:
Waar Wim aan refereert is de stelling dat de crisis meer tussen onze oren zit dan in onze portemonnee. En volgens mij zit daar een kern van waarheid in. Natuurlijk, het gaat allemaal wat minder dan in de jubeljaren, en ja, we moeten naar draagkracht gaan meebetalen aan onze eigen zorg, maar dat is op zich niks nieuws. Het is hooguit een verschuiving binnen ons uitgavenpatroon. Objectief gemeten is het allemaal niet zo beroerd. Wie zich in somberheid laat meeslepen vergeet gemakshalve dat onze koopkracht terug is op het niveau van 2005, en u kunt zich vast nog wel herinneren hoe 'arm' u toen was.
Al met al gaat het in Nederland altijd om marginale verschuivingen.

Gaan wij hier niet voorbij aan het feit dat er nu meer werkeloosheid is. Deze mensen hebben echt wel minder uit te geven dan in 2005 toen ze nog volop werk hadden. Er zijn ook oudere met kleine pensioentjes. Ook vraag ik me af of in koopkrachtberekeningen de gemeentelijke belastingen ook mee worden gerekend. Die blijfen ook maar steeds stijgen.
BTW verhogingen: hoe zit het daarmee? Is het allemaal wel zo objectief? En zou heb ik nog wel meer vragen.
Ik ben geen econoom en dat wou ik zo houden. Maar een ding is voor mij duidelijk. Mijn salaris is in 5 jaar geen cent gestegen maar mijn lasten gaan ieder jaar minimaal met 2 procent omhoog (gewoon inflatie). Dat is geen nullijn zoals mijn werkgever (Nederland in de persoon van de Minster President met zijn cabinet) het noemt maar een min-lijn: met andere woorden ik moet echt wel goed kijken waar ik mijn centen aan uitgeef. Iets extra voor de boot zit er al niet meer in.
Toch probeer ik positief te blijven omdat ik nog een eigen huis heb, maar het wordt wel steeds moeilijker.

groet,
Peter
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 21:15

Bericht door quichot » wo 20 feb 2013, 13:01

Casual schreef:
Gaan wij hier niet voorbij aan het feit dat er nu meer werkeloosheid is. Deze mensen hebben echt wel minder uit te geven dan in 2005 toen ze nog volop werk hadden.

Uiteraard hebben werklozen minder te besteden, maar in 2005 waren er ook werklozen. Het percentage werklozen onder de beroepsbevolking is sindsdien gestegen van 3% naar 5,8%. Zonder die toename van 2,8% te willen bagatelliseren, het is per slot bijna een verdubbeling, is het dus bepaald niet zo dat alle werklozen van nu in 2005 volop werk hadden.

casual schreef:
Er zijn ook oudere met kleine pensioentjes. Ook vraag ik me af of in koopkrachtberekeningen de gemeentelijke belastingen ook mee worden gerekend. Die blijfen ook maar steeds stijgen.
BTW verhogingen: hoe zit het daarmee? Is het allemaal wel zo objectief?

Ja, koopkrachtcijfers zijn objectief. En ja, alles wat het leven duurder (of goedkoper!) maakt wordt voorzover bekend bij de Rekenkamer meegewogen. Het is dus niet zo dat de overheid ons maar wat op de mouw spelt. Wat niet wil zeggen dat het voor individuele gevallen niet slechter kan uitpakken. het gaat om gemiddelden per inkomensgroep, en de laagste inkomensgroep is er zelfs iets op vooruitgegaan.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor reijmerink » 23 Dec 2013, 21:15

Bericht door reijmerink » wo 20 feb 2013, 17:22

wat geheel nieuw is , vandaag de dag,is dat gepensioneerden ook vaak niet meer op een waardevast inkomen kunnnen rekenen.Ze worden dus bij de soberheid betrokkken in plaats van...kom op marie..we gaan op avontuur nu we 65 zijn...... grtn reijmerink
reijmerink

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 23 Dec 2013, 21:15

Bericht door broekie » wo 20 feb 2013, 18:30

Hier in Nieuwkoop was alles vol met wachtlijst.
Ik had geluk dat er een boot te koop stond en als die verkocht zou worden kon ik de plek krijgen.
Nou, dat kan dan lang duren in deze tijd zou je denken.

Maaaaaaaaaar, hij was met 2 weken verkocht en ik een plek.

Dus hier is het nog niet zo rot blijkbaar.

Gebroeders Akerboom bouwen zelf sloepjes op bestelling en hebben volop werk.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Stelling