Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Stelling van de maand

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Klaver vier » 24 Dec 2013, 22:30

Bericht door De Stoere » vr 16 aug 2013, 18:08

Quchot.Heeft het begrepen,het gaat over nemen of krijgen.Maar wat dat laatste ongeluk betreft had het misschien nog veel slechter af kunnen lopen een brandende plezierboot tegen een gasgeladen tanker.Je moet er maar niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.Maar van de andere kant denk ik dat zo'n tanker super goed is beveiligd .Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 22:39

Bericht door R.C.Grootveld » ma 19 aug 2013, 09:17

Popeye schreef:
Ik heb het idee dat op kanaal 10 heel wat afgeluld word.

Dat valt best wel mee. Ik vaar in Friesland op/rond het PMK en daar zit behoorlijk wat beroepsvaart en mijn marifoon staat continue op 10.
Uitzonderingen, valt dat aflullen best wel mee, ze gaan al snel "dubbel". En ook tijdens onze tochten op de grote rivieren heb ik dit niet vaak meegemaakt.
Als er gel... wordt op 10 is het meestal pleziervaart of kinderen.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 22:39

Bericht door R.C.Grootveld » ma 19 aug 2013, 09:20

quichot schreef:
Op doorgaand vaarwater, of in een betonde vaargeul, heeft verkeer dat z'n koers aan de juiste wal houdt altijd voorrang. Zelfs klein voor groot

Inderdaad, maar dat lijkt bij veel zeilers op de friese binnenwateren nog niet doorgedrongen te zijn...
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:39

Bericht door quichot » ma 19 aug 2013, 09:40

Het gebeurd me op de Maas ook geregeld, maar dan herinner ik me als voormalig zeiler weer, dat je laverend toch telkens de langste slag probeert te maken. Dat is nou eenmaal de aard van het beestje. Als de ruimte er is, dan gun ik ze dat genoegen, en maak ik een slingertje.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Byl54 » 24 Dec 2013, 22:40

Bericht door Byl54 » ma 19 aug 2013, 21:21

Bijzonder dat er tegenwoordig nog gesproken wordt over dode hoeken, zou het niet verplicht moeten worden om deze schepen (beroepvaart) verplicht uit te rusten met camera's ?? Vrachtwagens moeten tenslotte ook uitgerust zijn met dodehoek spiegels of camera's.
Gebruikers-avatar
Byl54

ligplaats: Nieuwegein
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 22:40

Bericht door R.C.Grootveld » ma 19 aug 2013, 22:22

Byl54 schreef:
Bijzonder dat er tegenwoordig nog gesproken wordt over dode hoeken, zou het niet verplicht moeten worden om deze schepen (beroepvaart) verplicht uit te rusten met camera's ?? Vrachtwagens moeten tenslotte ook uitgerust zijn met dodehoek spiegels of camera's.

Volgens mij hebben ze die ook wel en ik zie heel veel binnenvaartschepen ook met een radar voorop varen.
Maar als een pleziervaartuig ineens (om wat voor reden dan ook) van koers veranderd en letterlijk in je vaarwater terecht komt, kun je camera's en radar van hier tot aan de overkant monteren, dan begin je als schipper van een binnenschip van 2000 Ton .... niets.

En als ik zie wat een slingerbewegingen sommige pleziervaartuigen, met name huurbakken, maken en hoe vaak die achterom kijken (niet dus) verbaast het mee eerlijk gezegd, dat er niet veel meer ongelukken gebeuren.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:40

Berichtd oor quichot » di 20 aug 2013, 07:20

De nieuwe generatie containerschepen varen niet mét camera en radar, die varen óp camera en radar. Maar ja, hier is dan ook geen sprake meer van een dode hoek, die zien gewoon helemaal niks meer van het vaarwater. De vraag is of dat wenselijk is.
Op andere schepen zie je dergelijke voorzieningen hoogstzelden. Als (half)die leeg zijn -en dat zijn ze vanwege de absurde overcapaciteit in tonnage steeds vaker- varen die dus met een onacceptabele dode hoek.
Zeker, recreanten kijken veel te weinig achterom, en komen daardoor soms ongemerkt in de dode hoek van een oploper. dat wil zeggen, voor de recreant ongemerkt. De schipper had dat moeten zien. Wat mij daarbij opvalt is dat de schipper dan niet even een hoornsignaal afgeeft -voorkomen is beter dan genezen lijkt me- maar kiest voor een lesje: zo strak mogelijk langs de recreant sturen om die 's even op z'n plaats te wijzen. Bravo, flink hoor, met je 2000 ton en 18 km/h.
Het beeld dat slingerende recreanten plotseling vlak voorlangs een schip de dode hoek induiken herken ik eigenlijk niet zo, al zal dat best wel eens voorkomen. Maar ook dan zou de schipper het bizarre vaargedrag al hebben moeten opmerken en een hoornstoot hebben moeten geven vóór ze uit het zicht verdwenen. Maar nee, het zijn maar 'jachies'.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Byl54 » 24 Dec 2013, 22:40

Bericht door Byl54 » di 20 aug 2013, 10:27

De mentaliteit van de beroepschippers heb ik ook niet hoog staan. Volgens mij zou het een stuk veiliger worden als deze beroepsgroep er op gewezen zou worden dat leegvaren zonder camera’s echt niet kan, ook dat een stuurhut bedoeld is om te sturen en geen hobby ruimte is. Ook ik ben niet van regels, ook van wegen de naleving, maar misschien moet men toch maar eens kijken of de regels die er nu zijn nog wel bestaansrecht hebben en of er gezien de huidige technische mogelijkheden er aanpassingen nodig zijn. Een vaarbewijs en achterom kijken heeft niet altijd zin als de lege tanker de hele vaarweg nodig heeft, wielen onder je bootje heeft dan meer zin.
Gebruikers-avatar
Byl54

ligplaats: Nieuwegein
info:

Berichtdoor Klaver vier » 24 Dec 2013, 22:41

Bericht door De Stoere » di 20 aug 2013, 18:39

Ik vindt dat de beroepschipper nu wel in een slecht daglicht wordt gezet. Ik ga heel vaak alleen maar kijken bij het amsterdamrijnkanaal en ik vindt dat de schippers juist heel goed rekening houden met andere schepen.Als je bijv.gaat kijken bij de oversteek bij smal Weesp dan houden veel schippers er al rekening mee dat er schepen het kanaal op komen of kunnen komen,ze gaan dan al wat meer midden op het kanaal varen,om het kanaal opkomende schepen meer ruimte en meer zicht te geven.Wat ik er van zie zijn deze mensen altijd goed met hun werk bezig en zeer oplettend.Wat rommel in de stuurhut betreft,dat vindt ik nergens op slaan,ik zie allemaal keurig verzorgde schepen en vooral hard werkende mensen.Wel ben ik het er mee eens dat een camera voor op,om de dode hoek af te dekken eigenlijk verplicht zou moeten zijn.Gr René (De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor henkvd » 24 Dec 2013, 22:41

Bericht door henkvd » di 20 aug 2013, 19:50

De meeste hebben 3 camera's, 1 voorop in het mastje en 2 in de zij bij de stuurhut, dit is een redelijk standaard iets, voor de grotere schepen.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling