Bericht door vuuren1 » di 11 sep 2012, 22:32
stentor950 schreef:
Als ik de berichten doorlees, dan vraag ik mij af hoe het zit met het aantal draaiuren dat een degelijke dieselmotor kan maken. Ik zie/hoor alleen maar relatief lage uren standen. Mijn al oude BMC 2.2 lt heeft er inmiddels 11.193 uur op de teller staan, waarbij m.i. de urenteller niet correct meeloopt, dus het aantal uren is nog hoger dan deze aangeeft.
Ik ben benieuwd naar de urenteller standen van andere oudere motoren.
Een interessante vraag!
Ik heb redelijk wat ervaring opgedaan met BMC / Leyland vanaf mijn schooltijd (met auto's en bootjes).
De kwaliteit van de Engelse motor was niet altijd even constant, het ontwerp was in de oorsprong wel vooruitstrevend en dat liet men niet snel los.
Het laatste punt heeft er voor gezorgd dat men vaak vasthield aan het verleden (soms goed en soms bleek het ook niet goed) .
De oude BMC heeft bv.geen aluminium cilinderkop en natte cilindervoeringen (zoals een Indenor Peugeot), is zwaar en simpel is gebouwd.
Een goed exemplaar kan met goed onderhoud en een goede behandeling erg lang meegaan.
Ik ken, veel gebruikte, Peugeot-Indenor motoren die over de 9000 uur zaten maar toen toch de bekende problemen kregen met het koelsysteem.
Dan moet alles uit elkaar en dan wordt het een revisie omdat de prijs van de nieuwe onderdelen niet zo hoog is in verhouding tot het alleen -repareren- van de kwaal.
Hetzelfde gebeurt ook met deze motoren na slechts 2000 uur (en na 20-35 jaar).
Het draaiwerk is dus nog lang niet versleten, de zwakste schakel bepaalt in de praktijk het moment revisie.
Bij direct gekoelde hulpmotoren van zeiljachten is het nog veel erger:; Dan is een mechanische revisie na 700 uur geen uitzondering.
Oorzaak?
Heel kort en vaak -koud -vermogen vragen bij in- en uitvaren van een haven.
Bij een DAF (Daf is een NL licentiemotor van Leyland) hoor ik bijna nooit iemand over draaiuren, die motoren blijven gaan. De minder goede roken altijd, de betere roken bij onderbelasting.
De de al oude Mercedes OM636 (en de opvolgers) waren de beste kleine dieselmotoren ooit.
Veel beter dan Peugeot of BMC, maar in de handel is er zoveel mee geknoeid door oude taximotoren van een nieuwe verflaag te voorzien dat ze vanzelf een slechtere naam kregen.
Die erfenis loopt nu nog.
Indien nieuw ingebouwd blijkt dat 15000 uur geen enkel probleem is.
Er is gebleken dat directe koeling goedkoper is bij aanschaf maar op termijn geld kost.
Ook is gebleken dat oudere en de meer simpele techniek op lange termijn langer mee gaat.
Voor onze eigen boot heb ik voor Yanmar (4JH4E) gekozen omdat het een -simpele/degelijke- basis is zonder fratsen.
De motor voldoet met zoals andere moderne motoren aan de emissie eisen (die liggen in de watersport niet hoog of zijn niet eens een onderwerp).
Gemeten stiller dan een VW en ongeveer net zo zuinig.
Nummer 2 -simpel en goed- is bij mij de Mitsubishi basismotor.
Dat is wel afhankelijk van de marinisatie ofwel welk merk zijn label er aanhangt.
Een vast nadeel is de werking van de simpele regulateur die bij stationair draaien erg gevoelig is voor snelle wisselingen in toerental (naar omlaag) en bij inschakelen van de keerkoppeling.