Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Stelling van de maand

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor Wim Niessen » 23 Dec 2013, 19:11

Bericht door Wim Niessen » di 11 sep 2012, 22:17

Stentor, mijn Peugeot Indenor van 1978 heeft het vorig jaar begeven bij 2500 uur.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 19:11

Bericht door vuuren1 » di 11 sep 2012, 22:32

stentor950 schreef:
Als ik de berichten doorlees, dan vraag ik mij af hoe het zit met het aantal draaiuren dat een degelijke dieselmotor kan maken. Ik zie/hoor alleen maar relatief lage uren standen. Mijn al oude BMC 2.2 lt heeft er inmiddels 11.193 uur op de teller staan, waarbij m.i. de urenteller niet correct meeloopt, dus het aantal uren is nog hoger dan deze aangeeft.

Ik ben benieuwd naar de urenteller standen van andere oudere motoren.

Een interessante vraag!
Ik heb redelijk wat ervaring opgedaan met BMC / Leyland vanaf mijn schooltijd (met auto's en bootjes).
De kwaliteit van de Engelse motor was niet altijd even constant, het ontwerp was in de oorsprong wel vooruitstrevend en dat liet men niet snel los.
Het laatste punt heeft er voor gezorgd dat men vaak vasthield aan het verleden (soms goed en soms bleek het ook niet goed) .
De oude BMC heeft bv.geen aluminium cilinderkop en natte cilindervoeringen (zoals een Indenor Peugeot), is zwaar en simpel is gebouwd.
Een goed exemplaar kan met goed onderhoud en een goede behandeling erg lang meegaan.

Ik ken, veel gebruikte, Peugeot-Indenor motoren die over de 9000 uur zaten maar toen toch de bekende problemen kregen met het koelsysteem.
Dan moet alles uit elkaar en dan wordt het een revisie omdat de prijs van de nieuwe onderdelen niet zo hoog is in verhouding tot het alleen -repareren- van de kwaal.
Hetzelfde gebeurt ook met deze motoren na slechts 2000 uur (en na 20-35 jaar).
Het draaiwerk is dus nog lang niet versleten, de zwakste schakel bepaalt in de praktijk het moment revisie.

Bij direct gekoelde hulpmotoren van zeiljachten is het nog veel erger:; Dan is een mechanische revisie na 700 uur geen uitzondering.
Oorzaak?
Heel kort en vaak -koud -vermogen vragen bij in- en uitvaren van een haven.

Bij een DAF (Daf is een NL licentiemotor van Leyland) hoor ik bijna nooit iemand over draaiuren, die motoren blijven gaan. De minder goede roken altijd, de betere roken bij onderbelasting.

De de al oude Mercedes OM636 (en de opvolgers) waren de beste kleine dieselmotoren ooit.
Veel beter dan Peugeot of BMC, maar in de handel is er zoveel mee geknoeid door oude taximotoren van een nieuwe verflaag te voorzien dat ze vanzelf een slechtere naam kregen.
Die erfenis loopt nu nog.
Indien nieuw ingebouwd blijkt dat 15000 uur geen enkel probleem is.

Er is gebleken dat directe koeling goedkoper is bij aanschaf maar op termijn geld kost.
Ook is gebleken dat oudere en de meer simpele techniek op lange termijn langer mee gaat.

Voor onze eigen boot heb ik voor Yanmar (4JH4E) gekozen omdat het een -simpele/degelijke- basis is zonder fratsen.
De motor voldoet met zoals andere moderne motoren aan de emissie eisen (die liggen in de watersport niet hoog of zijn niet eens een onderwerp).
Gemeten stiller dan een VW en ongeveer net zo zuinig.

Nummer 2 -simpel en goed- is bij mij de Mitsubishi basismotor.
Dat is wel afhankelijk van de marinisatie ofwel welk merk zijn label er aanhangt.
Een vast nadeel is de werking van de simpele regulateur die bij stationair draaien erg gevoelig is voor snelle wisselingen in toerental (naar omlaag) en bij inschakelen van de keerkoppeling.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Guerto » 23 Dec 2013, 19:11

Bericht door Guerto » wo 12 sep 2012, 11:44

Is het gebruikelijk om bij een revisie de urenteller weer op nul te zetten?

De urenteller in onze Doerak staat nu op 1370. Dat is op zich niet veel, maar eigenlijk heb ik daar niets aan. Bij Pro Aqua was niets bekend over een revisie (wel van de keerkoppeling die is in 2005 gereviseerd incl. vervangen van de demperplaat). Aan de afbladderende verf van het motorblok te zien zou ik zeggen dat het blok ooit is overgespoten, wat op een revisie kan duiden. Ook aan het typeplaatje kan ik zien dat daar ooit een plakbandje overheen is geplakt waarna er overheen is geverfd. Maar goed, zolang ik geen gespecificeerde rekening heb gezien zal ik het nooit zeker weten...

Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto

ligplaats: Burgum
info:

Berichtdoor stentor950 » 23 Dec 2013, 19:12

Bericht door stentor950 » wo 12 sep 2012, 14:27

Wim, (Niesen)

Een Indenor met 2500 draaiuren uit 1978. Dat maakt geniddeld 71 uur per jaar. Dat is m.i. niet erg veel. Zelf draai ik gemiddeld 250 uur p/j. De tijd speelt hierin natuurlijk ook een rol. Een motor van 10 jaar oud met het zelfde aantal draaiuren zal er gemiddeld beter aan toe zijn dan na 35 jaar.

Ik hoop bij vervanging van mijn motor dat deze de komende 20 á 30 jaar weer meegaat, dus......5.000 tot 10.000 uur toch minimaal.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 19:12

Bericht door klaas » zo 16 sep 2012, 20:45

de albin ad21 welke ik heb heeft bij aanschaf vorigjaar 2350 uur op de teller staan, nu inmiddels een klein jaar later staat er inmiddels bijna 3100 uur op.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 19:12

Bericht door vuuren1 » zo 16 sep 2012, 21:31

De zwart witte conclusie dan maar?

Zeilboten met directe koeling die in havens aan grotere wateren liggen verslijten hun motor binnen 1000 uur.
Motorboten verslijten de motor bijna nooit maar lopen in de tijd tegen andere problemen aan die net zo kostbaar zijn.

Oplossingen voor zeilschepen?
Geen motor met directe koeling kopen.
Eerst rustig draaien alvorens volgas te geven.
Goed onderhoud plegen.
Bovensmering toepassen.

Idem voor motorboten:
Koop een -lange termijn- motor waarvan er langdurig onderdelen worden geleverd.
Indenor was ooit een een prima motor maar een destijds aangeschafte nieuwe Mercedes is veel beter.
(MB heeft helaas maar korte tijd de om-636 als jachtmotor geleverd. die waren zomaar 15000 uur volledig storingsvrij)
Beiden verslijten ongeveer nooit maar de motor met de zwakkere punten is op termijn ineens veel duurder omdat de gevoelige punten veel geld gaan kosten.

Ik gok toch op de wat moderne - eenvoudige motor.
In iedere vermogensklasse kan dat steeds een ander merk motor zijn..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Stylerider » 23 Dec 2013, 19:13

Bericht door Stylerider » ma 17 sep 2012, 09:24

Even in de toekomst gekeken.. en ik zie dat we binnenkort allemaal diesel-elektrisch varen met een, eventueel stuurbare, pod onder de boot en een generator in het vooronder (of zo). De techniek is er al, nu nog wachten wanneer er de goeie en betaalbare podmotoren op de markt komen voor de pleziervaart.

Bas
Stylerider

ligplaats:
info:

Berichtdoor joep » 23 Dec 2013, 19:13

Bericht door joep » wo 10 okt 2012, 12:34

Stylerider schreef:
Even in de toekomst gekeken.. en ik zie dat we binnenkort allemaal diesel-elektrisch varen met een, eventueel stuurbare, pod onder de boot en een generator in het vooronder (of zo). De techniek is er al, nu nog wachten wanneer er de goeie en betaalbare podmotoren op de markt komen voor de pleziervaart.

Bas

Ik heb even met dit idee gespeeld...
Het heeft zijn voordelen;
- Korte stukjes zijn op de accu goed te doen (sluizen/haven uitvaren)
- Als de overheid de regeltjes niet zou gaan veranderen zou je mijn inziens "rood" kunnen varen
- Flexibel met inbouw (electro-motor is relatief klein tot zo'n 20pk)
- Achteruit en snelheid zijn relatief eenvoudig electronisch te regelen
Het heeft ook nadelen;
- Relatief laag rendement, Diesel->Electro Electro->Regeling->Electro Electro->schroef
- Kosten (al ben ik een aantal goedkopere (Chinese?) generators tegen gekomen)

En vast dat ik nog een aantal pro/cons vergeet :-)

Mvg,
Joep
joep

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 19:13

Bericht door quichot » wo 10 okt 2012, 13:49

joep schreef:
En vast dat ik nog een aantal pro/cons vergeet :-)

Nog een paar voordelen (de nadelen zijn al genoemd):
- enorme manoeuvreerbaarheid.
- geen roerinstallatie meer nodig
- geen keerkoppeling meer nodig
- voor zeilschepen: geheel intrekbaar te maken, dus geen enkele weerstand onder zeil.
- generator is multifunctioneel, dus ook handig bij klussen, acculaden etc.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 19:14

Bericht door vuuren1 » wo 10 okt 2012, 19:36

Er is heel wat leuks te bedenken en in te bouwen.
Het grootste -nadeel- zal toch in het kostenplaatje gaan zitten en daarom leeft men zich gemiddeld weinig uit met dit speelgoed.
Excelent in Aalst bouwde standaard hybride jachten, bestaat niet meer..

De tweede Dutch Tender van de overheid zou ook een volledig hybride vaartuig worden, in hun dromen voer die boot al rond.
Nu is het een gebruikte dieselgedreven Dutch Tender geworden.
De geldkranen worden overal dichtgedraaid.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling