Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Stelling van de maand

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 22:42

Bericht door R.C.Grootveld » di 20 aug 2013, 21:47

Ook ik herken het geschetste gedrag van de beroepsvaart totaal niet.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:42

Bericht door quichot » wo 21 aug 2013, 06:42

henkvd schreef:
De meeste hebben 3 camera's, 1 voorop in het mastje en 2 in de zij bij de stuurhut, dit is een redelijk standaard iets, voor de grotere schepen.

@Henk, als dat zo is, waarom trekken schippers dan toch altijd weer die dode-hoekkaart? Die bestaat dan toch feitelijk niet meer? Nee, het is veel minder standaard dan jij schetst. Vooral op oudere schepen tref je deze voorzieningen zelden of nooit aan.

Maar goed, uiteraard treft de meeste schippers geen blaam hoor, het gaat mij er niet om de beroepsgroep verdacht te maken, ik wil alleen wijzen op een kromme omdraaïng van de schuldvraag (het is bij voorbaat de schuld van de recreant als die in een dode hoek terechtkomt).
Bij een recente enquête van de Scheepvaartkrant gaf 14% van de schippers te kennen dat recreanten niks te zoeken hebben op 'hun' vaarwater. Okee, een stevige minderheid, maar toch, 1 op de 7 schepen die je achterop krijgt is op z'n zachtst gezegd niet blij met je.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vodnik » 24 Dec 2013, 22:43

Bericht door vodnik » wo 21 aug 2013, 07:22

in de scheepvaartkrant is vandaag een pol begonnen over de vraag of r extra uitkijk voor op het binnenschip gezet moet worden. je kan de pol hier vinden: http://www.scheepvaartkrant.nl/polls.asp?poll_id=1664
vodnik

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:43

Bericht door quichot » wo 21 aug 2013, 07:47

Dit zijn de opties van de poll, die wel aantoont dat drie camera's vooralsnog verre van standaard is:

Varen doe je Samen zegt: Zet iemand op de uitkijk op het voorschip als het op de vaarweg druk is met kleine vaartuigen. Goed idee?
- Ja. De recente overvaringen van jachten geven aan dat dit nodig is.
- Nee. De recreatieschippers moeten zelf goed uitkijken als ze zich tussen de binnenvaart begeven.
- Dat wil ik wel doen. Maar dan moeten de recreatieschippers veel vaker achterom kijken.
- Nee. Laat die recreatieschippers maar verplicht een vaarbewijs halen, met praktijkexamen

Het kwartje lijkt dus ook daar gevallen, nu maar wachten hoe de stemming uitpakt. Maar gelet op de genoemde opties zou ik mijn adem over de uitkomst niet inhouden.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 22:43

Bericht door R.C.Grootveld » wo 21 aug 2013, 09:17

quichot schreef:
het is bij voorbaat de schuld van de recreant als die in een dode hoek terechtkomt

Dit is vaak wel de eerste conclusie, maar laten we eerlijk zijn, die ligt ook vaak wel voor de hand. Uiteindelijk zal uit onderzoek moeten blijken (voor zover mogelijk) wat er nu werkelijk is gebeurd.
En volgens artikel 5 (als ik het goed heb) van het BPR die elke schipper alles in het werk te stellen om (simpel gezegd) aanvaringen en of schade te voorkomen en moet daarbij in voorkomende gevallen afwijken van de regels. Wat ik daarmee wil zeggen, is dat grote schepen niet per definitie en op voorhand vrijuit gaan en de praktijk heeft dat ook laten zien.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:44

Bericht door quichot » wo 21 aug 2013, 09:50

R.C.Grootveld schreef:
Dit is vaak wel de eerste conclusie, maar laten we eerlijk zijn, die ligt ook vaak wel voor de hand. Uiteindelijk zal uit onderzoek moeten blijken (voor zover mogelijk) wat er nu werkelijk is gebeurd.

Ik vind dat niet zo voor de hand liggend. De schipper brengt de dode hoek -en daarmee de gevaarsetting- in, dus hij is in eerste instantie verantwoordelijk voor de risico's die dat met zich meebrengt.
Maar goed, varen doe je samen, dus de recreant moet ook begrip opbrengen voor het feit dat de schipper vooralsnog met deze historisch ontstane situatie mag varen. Wettelijk doet hij niks fout. Met andere woorden: beide partijen moeten de risico's onderkennen, maar de schipper draagt ter zake de dode hoek mijns inziens de hoofdverantwoordelijkheid. Ik kan dat niet anders zien.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor pleziervaarder » 24 Dec 2013, 22:44

Bericht door pleziervaarder » do 22 aug 2013, 11:28

Ik denk dat het tweeledig is. De beroepsvaart dient zoveel mogelijk de dode hoek te beperken en de recreant moet zich beseffen dat een vrachtschip beperkingen heeft.
En dan heb ik het nu enkel nog over de dode hoek, er zijn er ook genoeg die niet beseffen wat de remweg van een vrachtvaarder is en de zuigkracht langszij.
Misschien is het een optie om de doemscenario's na te bootsen en vast te leggen op instructievideo. Vaak zeggen beelden meer dan woorden en misschien komt dan het besef bij beide om iig zoveel mogelijk te proberen dit te voorkomen.
Laat niet onverlet dat er altijd hufters blijven die hier lak aan hebben.
pleziervaarder

ligplaats: IJsselmuiden
info:

Berichtdoor antonh » 24 Dec 2013, 22:44

Bericht door antonh » do 22 aug 2013, 12:08

Een ding mis ik eigenlijk in deze discussie.
De beroepsvaart kan toch ook een geluidssignaal geven als een jacht in de dode hoek verdwijnt.
Het is toch gewoon "samen varen doe je met twee"?.
Dat geld voor het jacht maar ook voor de beroepsvaart.

Een vrachtwagen wordt vol gehangen met camera's en spiegels en een vrachtschip hoeft zo iets niet?
Het wordt maar steeds groter en hoger.
Als ik die container schepen hier op het Winschoterdiep zie.
In dat smalle water zo hoog gestapeld met containers en zo breed.
Geen wonder dt er een "Dode hoek" is.
Ik maak wel dat ik uit de buurt ben hoor.

Het is erg dat dit soort ongelukken gebeuren.
En ik hoop niet dat dit het recht van de sterkste-grootste is.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor henkvd » 24 Dec 2013, 22:45

Bericht door Nachtvlinder » vr 23 aug 2013, 00:18

Gáát het eigenlijk wel alleen om de dode hoek!?

Stel je hebt overal camera's hangen, je bent diep geladen en je hebt dus nauwelijks een dode hoek: is het dan géén issue als een klein bootje opeens voor je boeg gaat varen? Valt er op een druk kanaal met tegenliggers dan nog uit te wijken? Ik betwijfel het...
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Byl54 » 24 Dec 2013, 22:45

Bericht door Byl54 » vr 23 aug 2013, 07:41

Het is en de dode hoek en de mogelijkheid om uit te wijken voor het jachtje op een smal kanaal, er zijn meestel grote snelheidsverschillen tussen de beide groepen. Neem het PM kanaal een druk kanaal met grote binnenvaartschepen (110M). Dit kanaal loopt dwars door het Koevordermeer, Pikmeer, Snekermeer, enz. met boot verhuurbedrijven, die zeilbootjes verhuren zonder motor, regelmatig komen hier gevaarlijke situaties voor. Soms vraag ik mij af of het nog wel mogelijk is om samen te varen, zeker als men een dodehoek heeft en grote snelheids verschillen.
Gebruikers-avatar
Byl54

ligplaats: Nieuwegein
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling