Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Stelling van de maand

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 23:57

Bericht door R.C.Grootveld » wo 28 aug 2013, 12:37

Het PMK loopt dwars door mijn vaargebied dus zit ik er regelmatig en op uiteenlopende tijden. Ik kan alleen maar concluderen dat als er een groep is die rekening houdt met anderen, het de beroepsvaart is. Die varen heel rustig (zo rustig dat de meeste motorjachten ze in de recreatiegeul voorbijlopen), melden zich op kritieke punten (Spannenburg) over de radio etc. In dit laatste kader kan ik melden dat maar weinig pleziervaarders in die situatie even de moeite te nemen te reageren zodat de schipper niet alleen weet dat er geen collega op hem af komt, maar ook weet dat er 10 zeiljachten liggen te kruisen voor de brug om op opening te wachten ......

Met name onder de pleziervaarders (ongeacht motor of zeil), met de huurders* voorop, bevindt zich een grote groep die de indruk wekken dat "het allemaal zo'n vaart niet loopt" en niet gehinderd door enige regelkennis, laat staan het inzicht deze te interpreteren en toe te passen, maar wat aan klooien.

En inderdaad worden er veel zeilbootjes verhuurd zonder bbm, maar niemand verplicht je om je vaargebied over het PMK te zoeken.
Aan beide zijden zitten voldoende verhuurbedrijven en zijn zat zeilmogelijkheden.
En om het PMK over te steken heb je geen bbm nodig, dan volstaat een peddel en af en toe een beetje geduld en dat laatste ontbreekt vaak.
Grote schepen varen of alleen of in groepjes van 2-3, een hele file zul je nooit zien, want ergens zijn ze uit een sluis gekomen en daar kunnen er meestal maar 3 in ......

* Die lijken bovendien vaak in de veronderstelling te zijn dat de morse maar 3 standen heeft (vol achteruit - neutraal - vol vooruit) en dat wanneer je een boegschroef hebt, je je roer niet meer hoeft te gebruiken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 23:58

Bericht door quichot » wo 28 aug 2013, 14:31

R.C.Grootveld schreef:
Ik kan alleen maar concluderen dat als er een groep is die rekening houdt met anderen, het de beroepsvaart is.



Ja, al zou ik eerder zeggen: zich meer bewust is van de risico's, en in die zin ook meer rekening houdt met zichzelf.

R.C.Grootveld schreef:
Die varen heel rustig (zo rustig dat de meeste motorjachten ze in de recreatiegeul voorbijlopen)



De keren dat ik dat meemaakte was dat niet uit voorzichtigheid, maar omdat ze via marifoon of gsm al wisten dat ze de eerstvolgende sluis de tweede schutting hebben. Trouwens: geldt daar niet gewoon een snelheidslimiet van 12 km/h voor geladen vrachtschepen?

R.C.Grootveld schreef:
Met name onder de pleziervaarders (ongeacht motor of zeil), met de huurders* voorop, bevindt zich een grote groep die de indruk wekken dat "het allemaal zo'n vaart niet loopt" en niet gehinderd door enige regelkennis, laat staan het inzicht deze te interpreteren en toe te passen, maar wat aan klooien.



Ja, dat is een probleem, maar onoplosbaar vrees ik. En helemaal ongelijk hebben ze ook weer niet, want meestal loopt het inderdaad niet zo'n vaart.
Voor ons, houders van zowel vb als marifoonbrevet, is het verleidelijk om te roepen dat ze maar eventjes dit en dat verplicht moeten stellen voor die en die, maar zo werkt het nou eenmaal niet. je kunt niet zomaar iemands individuele vrijheid ontzeggen om met een bootje te gaan varen. Mij gaat dat althans veel te ver. Bovendien is dat nog geen enkele garantie dat freak accidents ermee voorkomen worden. En bedenk dat je rigide regelgeving vroeg of laat als een boemerang in je eigen nek krijgt.

R.C.Grootveld schreef:
En inderdaad worden er veel zeilbootjes verhuurd zonder bbm, maar niemand verplicht je om je vaargebied over het PMK te zoeken.



Hier geldt hetzelfde voor: het is -goddank- ieders goed recht te gaan en staan waar hij wil.
Bedenk dat er in de watersport meer omgaat dan in heel de beroepsvaartsector, dus ook die bedrijfseconomische vlieger gaat niet op.

Ik ben bang dat alléén goede voorlichting helpt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 23:58

Bericht door R.C.Grootveld » wo 28 aug 2013, 15:06

je kunt niet zomaar iemands individuele vrijheid ontzeggen om met een bootje te gaan varen



Tja, aan de ene kant niet, aan de andere kant weer wel.
We vinden het heel normaal dat je een rijbewijs moet hebben om je met een motorvoertuig op de weg te begeven.
Als we echter een vaarbewijs in willen voeren om je met een vaartuig op de vaarweg te begeven, lijkt de wereld de klein en moet "alles maar kunnen".

Riekt een beetje naar met twee maten meten, en dan met name met de maat die ons op dat moment het beste uitkomt.
"Het loopt allemaal zo'n vaart niet" hoor je dan, wel kijkend naar wat ik om me heen zie gebeuren valt dat vaak vies tegen.

Verder is het bekend dat vooral de verhuursector dwars ligt om economische redenen, kennelijk vinden die het economische belang van hun sector belangrijker dan veiligheid en "algemene beleving" op het water.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 23:58

Bericht door quichot » wo 28 aug 2013, 16:01

Naar het wegverkeer wijzen als het om verkeerstechnische vaardigheden op het water gaat, vind ik geen geldig argument.
Eigenlijk zou ik niet hoeven uitleggen waarom, want iedereen voelt dat wel zo'n beetje aan. maar goed, bij deze:
De enorme complexiteit van het wegverkeer, de onvergelijkbare intensiteit, de hoeveelheid voertuigen per vierkante kilometer, het aantal kruispunten, wisselstroken, afslagen per vierkante kilometer, met snelheden een factor 10 tot 20 hoger dan op het water, en dus reactietijden die navenant krapper zijn, de onontkoombare, voortdurende vermenging van weggebruikers -en dat is letterlijk iedereen die de voordeur achter zich dicht trekt- van kinderen tot bejaarden, van scaters tot moeders met kinderwagen, van voetgangers tot trucs met oplegger, van totaal onbeschermd en kwetsbaar tot zittend in ongenaakbare, tonnenzware suv's, en dat overal, en zonder ophouden. Moet ik doorgaan?
Asjeblieft, niet wéér wijzen naar het wegverkeer! ;)
Wees blij dat er op het water nog een beetje rust en, inderdaad, vrijheid is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 23:59

Bericht door R.C.Grootveld » wo 28 aug 2013, 20:58

quichot schreef:
Wees blij dat er op het water nog een beetje rust en, inderdaad, vrijheid is.



Ware het niet dat die vrijheid door velen wordt geïnterpreteerd als "wat kan moet kunnen" of "maak je niet druk, je hebt er toch geen last van". :evil:
Het is juist die vrijheid die men meent te moeten (kunnen) nemen, die die "rust" onderuit haalt.
Want kennelijk heb jij een andere interpretatie van de "rust" dan ik. Als ik vaar wil ik me bezig houden met en genieten van het varen, niet met het ontwijken van aso's die zich niet aan de geschreven en ongeschreven regels van het varen wensen te houden. Zo ze die al kennen ......

Daarbij is die "rust" is soms ver te zoeken, zeker overdag. Daarom vinden we het 's avonds nog het mooiste op het water.
Afgelopen zaterdag nog tot half tien aan een eilandje gelegen en toen nog richting de thuishaven.
Niemand op het water, heerlijk in m'n eentje door de vaargeul, aarde donker, alleen de lichtenlijn van het PMK
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Dec 2013, 23:59

Bericht door Jan Huibers » wo 28 aug 2013, 22:08

Het is ook wel een beetje wanneer, waar en in welke omstandigheden je vaart. Bij west of zuidwestenwind kracht 3/4 dan weet je dat je kruisende (aso) zeilers hebt op Hollands Diep, Vollekrak ect.. Zeker in het weekend en vakantietijden. Maar als je op de kleine riviertjes (Linge of Vecht) en kanalen blijft heb je daar weer geen last van. Als je voor de pure rust het water opgaat moet je ook niet in een zonnig weekend de Biesbosch in. Dan krioelt het er van de bootjes, dan is in de havens de rust ook ver te zoeken maar dan kun je er weer voor kiezen om een plekje in het 'wild' te zoeken..

Eigenlijk is er altijd wel een keuze voor wat je wil op het water. Die vrijheid is er. Maar dat wil dan ook niet zeggen dat als je lekker aan het zeilen bent om dan zo vrij te zijn om vlak voor een beroeps langs te kruisen. Of om zo van de rust te willen genieten dat je ook het geblér van de marifoon niet aan je kop wil.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 23:59

Bericht door quichot » do 29 aug 2013, 06:46

Sorry @Rob en @Jan, ik zal wel een hogere tolerantiedrempel hebben, maar ik herken het door jullie geschetste beeld totaal niet. Hoe vaak komt het nou voor dat je echt moet ingrijpen om een aanvaring met een kluns, aso, of eigenwijze zeiler te voorkomen? En hoe vaak tettert je marifoon nou écht zo verontrustend? Vaar ik in een ander land? Heb ik een geheim tetterfilter op mijn VHF? Is het Volkerak inderdaad iets anders dan @Jans Vollekrak? :D

Ik bedoel dus niet dat je je alleen maar voortdurend ergert aan andermans vaargedrag, ervan overtuigd dat jij in je recht staat en dus koers houdt, want dan kan je op druk recreatiewater aan de gang blijven tot je een maagzweer hebt. Geef het goede voorbeeld, zou ik zeggen.
En dan nog, wijk je een keertje uit, so what. Denk je nou echt dat dat mijn vaarplezier vergalt? Dacht het niet! :)
Tja, je bent nou eenmaal niet alleen op het water, dus moet je soms een beetje alert zijn, geven en nemen, maar goed, dat hoort ook bij Varen Doe Je Samen. Toch? ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Dec 2013, 00:00

Bericht door R.C.Grootveld » do 29 aug 2013, 09:36

Misschien heb je een hogere tolerantiedrempel, misschien ligt het aan het vaargebied.
Ik ken het Volkerak (heb een jaar in Dinteloord gelegen) en dat is niet te vergelijken met het mierennest wat we Friesland noemen.
Waar je op het Volkerak, buiten "groot" feitelijk alleen maar "last" hebt van een paar kruisende zeilers, heb je in Friesland continue te maken met:
- Zeilers die niet lijken te weten dat ze op het moment dat hun motor loopt een motorboot zijn
- Zeilers die vinden dat het water alleen voor zeilers bedoeld is en dus rustig bij 2 Bft met z'n 3e naast elkaar door de Jeltesloot sukkelen
- Zeilers die denken dat "wij" motorboters niet doorhebben dat ze op de motor varen (en dus motorboot zijn) als ze met 2 Bft in de rug, alleen een wapperende fok 5 Kts+ lopen
- Zeilers die zich niet (willen) realiseren dat zoals een zeilboot wind nodig heeft om bestuurbaar te blijven, een motorboot druk op het roer nodig heeft
- Zeilers die niet lijken te weten dat ze ten opzichte van een SB wal (en dat houdt ook in de SB tonnenlijn) houdend vaartuig al snel hun "voorrangsrecht" verliezen
- Schippers van, met name kleine bootjes (oa sloepen), die in de veronderstelling zijn dat bruglichten alleen voor anderen gelden en niet (willen) weten, dat rood-zonder-geel rood is, en dus een doorvaartverbod inhoud
- Schippers die niet met varen bezig zijn, maar met andere dingen als AaiOnDingen, blikjes bier etc. etc. behalve met varen
- Schippers die niet doorhebben dat bij bruggen vaak de "voor de wind kant" eerst mag en gewoon voor de brug gaan liggen omdat ze eerder waren
- Schippers van huurbakken die denken dat de morse maar 3 standen heeft: Plat naar voren, rechtop, plat naar achteren
- Schippers van speedboten die het leuk vinden om mooie golven te maken (de mooiste golf is geen golf)
- Vissers die bij voorkeur in camouflage kleren achter een struik gaan zitten en beginnen te schelden als je vlak langs vaart
En zo is er nog wel wat te bedenken .....

En zoals je zelf ook wel zult concluderen, zijn een hoop irritaties terug te voeren op .... regelkennis
En aangezien de Nederlander bekend staat om zijn houding "als het niet wordt afgewongen, is het kenneljk niet nodig" nemen ze niet de moeite om zich te verdiepen in de regels.
En gezien de irritatie die dat opwekt en de gevaarlijke situaties is daar maar een oplossing voor: Afdwingen in de vorm van een VB plicht, en dan bij voorkeur niet zoals nu scheepstype afhankelijk, maar vaargebied.

Zo, dat is er even uit tijdens de koffiebreak :D

PS: Dat ik zeilers als eerste noem is niet representatie voor hun plaats in de ergernissen top ##
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Byl54 » 25 Dec 2013, 00:00

Bericht door Byl54 » do 29 aug 2013, 10:38

meneer Grootveld zoek hulp voor het te laat is, want het ligt niet aan het vaargebied.

Een vraag:
Is er een wetterlijke regel wat betreft remafstand voor vrachtschepen.
Is er een wettelijke regel wat betreft dodehoek.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor quichot » 25 Dec 2013, 00:00

Bericht door quichot » do 29 aug 2013, 12:58

@Rob, jij gelooft heilig in regelgeving, en je denkt dat je van je ergernis af bent als iedereen maar zo'n plastic kaartje met z'n pasfoto erop heeft, dat tot sintjuttemis geldig blijft zonder één praktijkminuut.
Wij zitten op verschillende golflengtes, da's duidelijk, en dat is ook prima voor de discussie, maar laat mij dan in dezen tenminste degene zijn die je voor een teleurstelling behoedt, want dat is een illusie.
Alleen al het feit dat je zélf opmerkt dat zeilers dénken dat anderen niet zien dat ze motor bij hebben staan. Klaarblijkelijk schort hen dus niet aan regelkennis, maar aan fatsoen. Dat geldt voor zowat al je voorbeelden. (Imposante lijst trouwens, en wat een tuig daar in Friesland! ;) )
Heb je je al eens afgevraagd hoeveel van die types gewoon wél een vb hebben? En, aan de andere kant, hoeveel keurige medewatersporters niet ?

Veiligheid is niet maakbaar met regeltjes. Schijnveiligheid wel. En fatsoen? dat moet je gewoon doen. Maar dat is weer een ander verhaal.

2 regionale voorlichtingsmiddagen (op onvoorspelbare tijden de presentielijst laten rondgaan) voor schippers die met hun jacht > 12 mtr op klasse 1-vaarwater willen varen, waarvan 1 aan boord van zo'n peperduur RWS-vaartuig dat anders toch maar werkeloos aan de kant ligt van onze centen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten