Bericht door R.C.Grootveld » wo 28 aug 2013, 12:37
Het PMK loopt dwars door mijn vaargebied dus zit ik er regelmatig en op uiteenlopende tijden. Ik kan alleen maar concluderen dat als er een groep is die rekening houdt met anderen, het de beroepsvaart is. Die varen heel rustig (zo rustig dat de meeste motorjachten ze in de recreatiegeul voorbijlopen), melden zich op kritieke punten (Spannenburg) over de radio etc. In dit laatste kader kan ik melden dat maar weinig pleziervaarders in die situatie even de moeite te nemen te reageren zodat de schipper niet alleen weet dat er geen collega op hem af komt, maar ook weet dat er 10 zeiljachten liggen te kruisen voor de brug om op opening te wachten ......
Met name onder de pleziervaarders (ongeacht motor of zeil), met de huurders* voorop, bevindt zich een grote groep die de indruk wekken dat "het allemaal zo'n vaart niet loopt" en niet gehinderd door enige regelkennis, laat staan het inzicht deze te interpreteren en toe te passen, maar wat aan klooien.
En inderdaad worden er veel zeilbootjes verhuurd zonder bbm, maar niemand verplicht je om je vaargebied over het PMK te zoeken.
Aan beide zijden zitten voldoende verhuurbedrijven en zijn zat zeilmogelijkheden.
En om het PMK over te steken heb je geen bbm nodig, dan volstaat een peddel en af en toe een beetje geduld en dat laatste ontbreekt vaak.
Grote schepen varen of alleen of in groepjes van 2-3, een hele file zul je nooit zien, want ergens zijn ze uit een sluis gekomen en daar kunnen er meestal maar 3 in ......
* Die lijken bovendien vaak in de veronderstelling te zijn dat de morse maar 3 standen heeft (vol achteruit - neutraal - vol vooruit) en dat wanneer je een boegschroef hebt, je je roer niet meer hoeft te gebruiken.