Boot voor aankoop keuren?

Stelling van de maand

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor Lotte » 22 Mrt 2012, 19:52

Natuurlijk is keuren of een koopadvies of koopbegeleiding beter. Vraag is echter hoe de koper zijn weg daarin zou vinden. In onze watersportwereld is niets geregeld wat dat betreft. Waar moet een aspirantkoper heen? Nergens wordt dat duidelijk gemaakt, hij weet gewoon niet waar aan te kloppen. Moet zeggen dat ik het ook niet zou weten. En ga nou niet roepen van je moet daar en daar zijn. Nu dat even opsommen det niet terzake. De markt moet het weten. Als je vindt dat aankopen en roze wolken aangepakt meten worden, moet je daarin duidelijkheid scheppen. Daar zou je dan over rmoeten discusseren.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor Wim Niessen » 22 Mrt 2012, 21:12

Het is al eerder gezegd: de koper is en blijft zelf verantwoordelijk voor zijn koop ongeacht of hij zijn aankoop wel of niet heeft laat keuren.
Afgezien van de roze wolken heb ik het idee dat iemand die voor het eerst van zijn leven aspirant koper van een boot wordt, op dat zelfde moment ook eigenwijzer wordt dan hij al was. Zou dat niet zo zijn dan zou hij het advies om allereerst eens zijn licht op te gaan steken bij een watersporter met veel ervaring en met een boot van ongeveer dezelfde leeftijd niet in de wind slaan.
Een goed gesprek met en veel kijken bij een paar booteigenaren leert in enige mate de verschillen te zien tussen de gewilde boot en de anderen. Je krijgt dan ook een klein beetje een idee waar je mee bezig bent, wat belangrijk is etc. Daarna kun je ook beslissen om een expertise te laten uitvoeren.
En dan weer de hamvraag: WIE???? :(
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 22 Mrt 2012, 21:27

Lotte schreef:Als je vindt dat aankopen en roze wolken aangepakt meten worden, moet je daarin duidelijkheid scheppen. Daar zou je dan over rmoeten discusseren.

Dát was nu net de kern waar ik het over had: Het -flexibele keuren-.
Ik heb meteen al gevraagd om daar eens over mee te denken.

Géén standaard keuring op basis van vaste voorwaarden.
Géén standaard prijs.
De consument communiceert met de expert en dan is het de bedoeling dat beiden elkaar begrijpen.
De consument bepaalt daarna in overleg wat er moet gaan gebeuren.

Het is niet nodig om jezelf als expert op allerlei manieren in te dekken met uitsluitingen.
Die manier van zaken doen kan anders, maar dan moet de expert wel flexibel zijn.
Ofwel gewoon een op maat beoordeling met de potentiele koper afspreken waarbij de expert een bepaalde inspanningsverplichting heeft.
Wij komen onze overeengekomen inspanningsverplichtingen na en dat is feitelijk een advies op basis van een momentopname en op basis van ervaring (dat laatste moet je dan maar geloven).
Een dergelijke manier van expertise kan nooit leiden tot een garantieclaim.

Nogmaals:
De consument communiceert met de expert en dan is het de bedoeling dat beiden elkaar begrijpen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 23 Mrt 2012, 07:00

@vuuren: en hoe ga je de aspirantkoper zover krijgen dat hij gaat!!! laten keuren?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor sigdock » 23 Mrt 2012, 08:21

Nogmaals:

En dan kom ik weer terug met een vraag waar nog altijd geen antwoord op is gekomen: -wie- is er nu een expert? Aan welke eisen en of kwalificaties moet je voldoen om als expert gezien te worden en hoe kan de consument bepalen wie er goed of niet goed is? Hou er rekening mee dat je vaak met volstrekte nieuwkomers te maken zult krijgen die geen idee hebben waar het allemaal over gaat en die dus ook niet zullen kunnen bepalen wat er wel en niet gekeurd moet gaan worden. Dergelijke mensen zijn al heel snel onder de indruk van mooie kreten als ISO9001 en plaatjes van Hiswa en EMCi. Insiders weten dat het allemaal geen zak voorstelt maar de argeloze nieuwkomer op de botenmarkt weet dat niet.
Ik denk dat jouw concept wel kan werken maar alleen voor de wat meer gevorderde waterrecreant. Iemand die weet wat er wel en niet bekeken moet gaan worden en die ook in staat is om een onderscheid te maken tussen alle onderdelen.
sigdock

ligplaats: Marina Muiderzank
info: Kalik 30

Berichtdoor quichot » 23 Mrt 2012, 09:34

@sigdock, dat zal altijd de vraag blijven. Maar ook hierbij wordt enige zelfredzaamheid van de aspirant koper gevraagd. Je moet ergens beginnen. En ik vind dat je van een aspirant koper mag verwachten dat die in staat is om een expert -die bijv. adverteert, of in google opduikt- op te bellen om een indruk te krijgen of het klikt, om het maar eens modern te zeggen. De expert van zijn kant zou aan de hand van een aantal kernvragen een kostenloos intakegesprek moeten aanbieden. De expert zou op z'n minst even over de schouders kunnen meekijken naar bijv. de advertentie. Ik denk dat dat veel koudwatervrees voor oplichting kan wegnemen.
Daarna volgt model Vuuren: maatwerk per object, prijsafspraak en nadrukkelijke verschoning (dus direct afwijzen van iedere claim op evt. tegenvallers).
Om het dilemma kort samen te vatten: de aspirant koper is geen afhankelijke hulpzoekende, maar een sturende initiatiefnemer die op grond van z'n eigen oordeel een vertrouwensband moet aangaan met een expert die hem aanstaat.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor sigdock » 23 Mrt 2012, 10:59

Om het dilemma kort samen te vatten: de aspirant koper is geen afhankelijke hulpzoekende, maar een sturende initiatiefnemer die op grond van z'n eigen oordeel een vertrouwensband moet aangaan met een expert die hem aanstaat.

Jij zit in het dagelijks leven in een management-functie zeker :mrgreen:
sigdock

ligplaats: Marina Muiderzank
info: Kalik 30

Berichtdoor fox4you » 23 Mrt 2012, 12:28

quichot schreef:Om het dilemma kort samen te vatten: de aspirant koper is geen afhankelijke hulpzoekende, maar een sturende initiatiefnemer die op grond van z'n eigen oordeel een vertrouwensband moet aangaan met een expert die hem aanstaat.

Oke, we zijn er uit, OPGELOST. :---)
Lees dat zelf nog eens goed terug en ervaar de hopeloosheid die daar uit klinkt.
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 23 Mrt 2012, 15:58

@sigdock, ik ben als eenpitter zowel directeur, manager, loopjongen, tiepmiep, it-er, bankwerker, ontwerper, verkoper buiten- én binnendienst, koffiejuffrouw, boekhouder, inpakker en chauffeur, dus kies er maar een uit! :D
@fox4you, welke hopeloosheid klinkt hier in door? In tegendeel, zou ik zeggen. Ik neem de aspirant koper een stuk serieuzer en verantwoordelijker dan die zichzelf neemt. Wat is er hopeloos aan het aangaan van een contact en daarbij zelf een autonome beslissing te nemen?
We leven meer en meer in een samenleving waarin we van anderen en van overheden eisen, of dan toch op z'n minst verwachten, dat die ons bedje spreiden. Ikke zelf niks kunnen, en die stoute expertmeneer zijn schuld als het misgaat. Mooi niet!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor fox4you » 23 Mrt 2012, 17:38

quichot schreef:Ikke zelf niks kunnen, en die stoute expertmeneer zijn schuld als het misgaat.

Je kan het natuurlijk overdrijven maar we leven nou eenmaal niet in het wilde westen.
Als je een keurmerk deponeert dan moet dat wel een basis hebben zodat de consument daarvan op aan kan zonder dat hij de expert eerst in z'n familie hoeft op te nemen in de hoop dat die dan de eventuele aankoop wel naar behoren zal keuren.

Ik weet niet wat Sigdock uiteindelijk zal kiezen maar ik vind "Tiepmiep" wel passend. ;)
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling