Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Stelling van de maand

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Dec 2013, 00:01

Bericht door Jan Huibers » do 29 aug 2013, 14:30

Meegemaakt onderweg vanaf Zierikzee naar Bruinisse: dan vaar ik continu verkeerde kant net uit de betonde vaargeul want anders moet ik 3x oversteken. Dan vaar je om de Hoek van Oudekerk heen en dan Keeten en Zijpe heet het daar geloof ik.
Komt er een zeilboot opgelopen schuin stuurboord/achter en die wil voor me langs.... Tuurlijk, best hoor... Ik gooi de schroef er ruim van tevoren af zodat die zeiler (Karel met den houten poot heette die boot) aan het ontbreken van het schuim achter de boot kon zien wat de bedoeling was. Dat ging allemaal mooi en een stuk erachter naderde nog een zeiler, dat was een belg op dezelfde koers... Maar daar ging ik makkelijk voor langs... Gaat Karel met den houten poot die inmiddels bakboord van ons was zo vroeg overstag dat hij me WEER ging kruisen... Weer van het gas af dus maar omdat de belg er ook aankwam werdt het zelfs achteruitslaan omdat ik graag een beetje vrije ruimte om me boot heb. En toen lag Karel houtepoot nog wel op ramkoers met de belg... Dat was op een haartje na een stevige klapper zo'n 20 meter voor de boeg. Karel houtepoot ging op het allerlaatste moment nog eens overstag om die belg te ontwijken... Die konden elkaar gewoon even de hand schudden als ze snel waren.

Nou gaat niemand mij wijsmaken dat dit kon gebeuren omdat de regelkennis ontbrak, is gewoon een gevalletje zwaar asociaal zijn en daar is geen kruid tegen gewassen
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Dec 2013, 00:01

Bericht door R.C.Grootveld » do 29 aug 2013, 15:02

quichot schreef:
@Rob, jij gelooft heilig in regelgeving, en je denkt dat je van je ergernis af bent als iedereen maar zo'n plastic kaartje met z'n pasfoto erop heeft, dat tot sintjuttemis geldig blijft zonder één praktijkminuut.



Nee, regelgeving is niet heilig doch slechts een basis. Echter, er is nu geen enkele "dwang" om je uberhaupt maar van die regels op de hoogte te stellen.
Lost een VB plicht dat op? Nee, zeker niet, aso's houd je altijd met of zonder VB
Wat een VB plicjht wel oplost? De mogelijkheid dat iedere jan ... maar met 20 ton staal of 80m2 zeil het water op kan met in zijn achterhoofd het enige wat hij ooit eens in de kroeg gehoord heeft: Zeilboten hebben voorrang op motorboten en klein wijkt voor groot. De rest: zie maar .....
Wat je er mee bereikt: Het kaf van het koren scheiden, zeg maar

En wat dat praktijk "examen" betreft:
Een praktijk examen zou het mooiste zijn, maar zonder theoretische onderbouwing is dat zinloos. Dan kweek je apen die een kunstje kennen zonder te weten wat er gebeurt.
Als je voor je rijbewijs op wilt gaan, moet je ook eerst theorie doen en dan pas praktijk. En inderdaad, in tegenstelling tot jou mening, zie ik geen verschil tussen weg- en waterverkeer.
In principe is het namelijk het zelfde, alleen het medium is anders en daarmee de gevaren. Moet het daarom allemaal maar kunnen? Nee, wat mij betreft niet.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Dec 2013, 00:01

Bericht door R.C.Grootveld » do 29 aug 2013, 15:06

Byl54 schreef:
meneer Grootveld zoek hulp voor het te laat is, want het ligt niet aan het vaargebied



Waarom komen sommige mensen gelijk met "hulp zoeken" als anderen een mening hebben die niet in lijn is met de hunne?
Ik weet het antwoord wel? U ook?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor henkvd » 25 Dec 2013, 00:02

Bericht door henkvd » do 29 aug 2013, 15:06

Even ongenuanceerd hard op denken, we nemen bv een fietser, die heeft geen fiets rijbewijs bevind zich in de jungle die verkeer heet, wat zijn nu imo de slechtste fietsers, daar heb je er een hele boel van echter rond uit de slechtste zijn mannen van ca 35 jaar, die vast wel een rijbewijs hebben.

Het probleem zit doorgaans voor het grootste gedeelte in het gedrag.

Dat is iets wat overal in terug komt, sociale vaardigheden zijn doorgaans ver te zoeken, dat is inmiddels een soort cultuur geworden die we overal in terug zien
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Dec 2013, 00:03

Bericht door Jan Huibers » do 29 aug 2013, 17:14

henkvd schreef:
Het probleem zit doorgaans voor het grootste gedeelte in het gedrag.

Dat is iets wat overal in terug komt, sociale vaardigheden zijn doorgaans ver te zoeken, dat is inmiddels een soort cultuur geworden die we overal in terug zien.




Daar heb ik eerder een stukje over geschreven hier op het forum ergens.... Er varen gelukkig ook nette mensen rond die rekening houden met anderen op het water, elkaar zonodig voorrang verlenen ookal heb je zelf voorrang en voor zulk toch wel normaal gedrag heb je geen vaarbewijs nodig... Iedere paardenpen*s weet dat het niet goed afloopt als je overvaren wordt door een beroeps en dat een aanvaring met een andere recreant ook voor de nodige problemen zorgt. Er is een collectieve gedragsaanpassing nodig en geen vbplicht
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor vuuren1 » 25 Dec 2013, 00:03

Bericht door vuuren1 » do 29 aug 2013, 19:04

Vaarbewijs of APK?

Link: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2184 ... cht__.html

Brand, ontploffingen en de KNRM die nog nooit zo vaak is uitgevaren om bootjes met technische mankementen van het water te halen...

Een vaarbewijs zie ik niet anders dan een kortdurende bewustwording van de regels (op papier..).

Overvaren worden heeft m.i. vaak met slechte uitkijk te maken of technische mankementen die onverwacht opdoen.
Als er voortstuwing is en je kijkt goed rondom dan is er op het water meestal voldoende tijd om allerlei situaties in te schatten en op te anticiperen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Klaver vier » 25 Dec 2013, 00:04

Bericht door De Stoere » do 29 aug 2013, 19:25

Hij had een aantal gasflessen aan boord,ik ben blij dat ik maar één gasfles aan boord heb en die zit ook nog in een speciale bun met ontluchting laag naar buiten .Je ziet zoveel boten waar het gas halfbakken aangesloten is,van buiten af duidelijk te zien bijv.de gasfles op het achterplateau zo goed als los met een halfbakken slangetje eraan.Zo heb ik dit jaar ook een paar gevallen gehoord waarbij de schipper benzine ging bijvullen naast de ijskast waar een gasvlammetje in brandde en een explosie was het gevolg, en met ernstige brandwonden naar Beverwijk.Gas of benzine je kan niet voorzichtig genoeg zijn.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Dec 2013, 00:04

Bericht door Jan Huibers » do 29 aug 2013, 20:11

Soort van APK zou wel een goed idee zijn... Dat zou geregeld moeten worden door de verzekeringen (die zijn er immers ook bij gebaat) iedere 2 jaar een andere kleur sticker achter de ruit... Makkelijk te zien voor de waterpolitie...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Klaver vier » 25 Dec 2013, 00:05

Bericht door De Stoere » do 29 aug 2013, 20:18

Je kan natuurlijk alles laten keuren, maar de mensen nemen zelf die gekke risico's Dus om dat een ander zo gek en gevaarlijk doet,moet een ander maar weer gaan betalen voor een APK keuring,laat de gene maar betalen die zo onnozel doen doormiddel van een vette bekeuring.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor antonh » 25 Dec 2013, 00:05

Bericht door antonh » do 29 aug 2013, 20:30

Ik had in 1978 mijn vaarbewijs gehaald.
In die jaren kon je de boot vrijwillig laten controleren of hij veilig was.
En dat gebeurde heel veel.

In 2010 heb ik mijn vaarbewijs weer gehaald terwijl ik het niet nodig heb.
En ik denk dat het heel goed zou zijn voor al die "Oudjes" die hier al sinds Sint Jutemis een boot hebben en varen.
Ik schrok gewoon dat er zoveel kennis weg was.
De opleiding bestond uit 6 avonden les en dan examen, maar tussen aanmelding en examen heb ik iedere avond geoefend op de pc met examens.
Dan ga je naar Zwolle en hoor je de verhalen, "ik ben al 3x gezakt, ik al 5x gezakt en dan weer ik ben 1x gezakt".
Dan denk je waar ben ik aan begonnen, maar veel leren heeft toch baat gehad.
Ik had het bewijs de 1x en ik vind gewoon dat iemand die op het water komt toch een basis kennis moet hebben.
De verzekeringen zouden dit moeten verplichten.
In Duitsland moet het boven de 5 pk.
En daar is praktijk varen ook er bij.

Maar hier in Nederland denken de oudere "kapiteins" ik heb op de grote vaart of binnenvaart gezeten en ik weet het.
Je kunt gewoon hier een boot huren voor de vakantie of een dag zonder kennis van welke regel dan ook.
De verhuurders willen geen vaarbewijs plicht, maar er moet wel wat komen van een opleiding voor een basis kennis voor het gebied waar je vaart.
Dat zou heel goed zijn en zeker voor die mensen met een roeiboot met touwtje er om, nu noemen ze zoiets een sloep.
Die hebben maar een blik en dat is vooruit.
Ik ben voor een vaarbewijs.
En zeker voor die grote huurboten.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten