Kopers vs Verkopersmarkt

Stelling van de maand

Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor CeesH » 23 Dec 2013, 22:02

Bericht door CeesH » za 19 mei 2012, 04:51

De economische situatie heeft de markt volledig in de greep, was het tot nu vooral een verkopersmarkt nu bepaald vaker de koper de prijs.

Laat je niet intimideren door vraagprijzen, deze zijn vaak ingegeven door de winst die de makelaar wil maken.

Biedt gerust de helft en ga in discussie. Indien mogelijk praat met de eigenaar.

Reacties over dit fenomeen hoor ik graag.

CeesH
De Gaper, hier word ik zo moe van................... (Mijn lokale tijd is UTC -3 uur)
Gebruikers-avatar
CeesH
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 00:55
Woonplaats: São Luis, Maranhão, Brazilië
ligplaats:
info:

Re: Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor stentor950 » 23 Dec 2013, 22:03

Bericht door stentor950 » za 19 mei 2012, 19:25

Dat het op dit moment een kopersmarkt betreft zal niemand ontkennen. Of het nu om een auto, huis of boot is die je kwijt wilt, je zal er maar mee zitten. Als je op de site botentekoop.nl kijkt, dan zie je dat het besef nog niet helemaal is doorgedrongen dat de koper bepaald en niet de aanbieder.

Zoals Kees al aangaf doen de makelaars hier lekker aan mee. Zij krijgen immers een percentage van de verkoopprijs. Eigenaren van een boot die deze via hen aanbieden liggen dan ook een stuk hoger. De aanbieder gaat natuurlijk ook op het oordeel (prijsvorming) van de makelaar af waardoor zij zich (te) rijk rekenen en de markt daardoor stagneert.

Een serieuze verkoper zal m.i. dan ook moeten kijken naar prijzen waarvoor werkelijk verkocht wordt en niet naar de aanbiedingsprijzen.

Voorbeeld:
Vorig jaar was ik mij op het oriënteren op een motorboot. Het werd uiteindelijk een Ariadne Stentor 950 van 1971. In de oriëntatiefase kwam ik voor hetzelfde type boot prijzen tegen varierend van € 49.000 (makelaar) tot €12.000 (particulier)waarbij werd aangegeven dat de eerste in topconditie was en de laatste achterstallig onderhoud had. Dit geeft al aan dat er heelveel marge in zit en een goede oriëntatie zijn geld dubbel en dwars waard is.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor broekie » 23 Dec 2013, 22:03

Bericht door broekie » zo 20 mei 2012, 06:20

Dit zal zich niet alleen beperken tot de botenmarkt.
Ook in de huizenmarkt zal een behoorlijke correctie op de nog steeds te hoge prijzen moet komen wil de boel gezond worden.

Als er meer boten worden aangeboden dan worden gevraagd, zal dit de prijs zeker doen verlagen.
Wil je varen, zul je toch een boot moeten kopen, dus handel is er altijd wel.
Goede schepen die gangbaar zijn, worden toch wel verkocht.
Dat ze niet meer als broodjes over de toonbank vliegen bij de verkooppunten mag duidelijk zijn.

Nog een paar jaar geduld en de luchtfietsers met zeepbel prijzen zijn er wel uit.
Iemand zal zijn verlies een keer moeten nemen, net zoals de winsten. Alleen dat was makkelijker en hoorde je op iedere verjaardag in geuren en kleuren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2550
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor Dehler » 23 Dec 2013, 22:03

Bericht door Dehler » zo 20 mei 2012, 09:25

Er is tussen de deuren van de Hiswa gebrain stormt.
De verwachting tussen 2017 en 2019 dat 20% van de ligplaatsen IJsselmeer leeg liggen.
De reden is de vergrijzing van velen van ons.
Dit betekent dat de binnen een aantal jaren dat het schepen aanbod behoorlijk over verzadigd word en de betaalde aanschaf prijs daalt.
De aanschaf bedragen zijn nu al 20% en lager onder de vraagprijs koper.
Jonge mensen die starten in de huizen markt hebben het al moeilijk genoeg.
Dus geld voor een boot al helemaal niet.
Jonge mensen zeilen liever in Griekenland of ander land naar keuze.
je huurt een 40 voeten of groter met een stel vrienden.
Prachtig gebied, mooi klimaat en 2 weken plezier.
Geen onderhoud, liggeld, verzekeringen, vrije tijd wat op gaat aan klussen en en andere zaken waar ze geen zin in hebben.
Je merkt het nu al, kijk maar eens om je heen.
Bij de verenigingen zijn niet veel jonge mensen.
Voornamelijk jeugd met optimist. laser en ander pret zeil bootjes.


Dus eind conclusie: Beleef veel plezier aan je eigen boot en realiseer dat straks de waarde van je eigendom behoorlijk gezakt is.
Dehler
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 13:58
ligplaats:
info:

Re: Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 22:04

Bericht door quichot » zo 20 mei 2012, 10:57

Dat makelaars de vraagprijs kunstmatig hooghouden klopt niet. Een makelaar leeft niet van de commissie over de vraagprijs, maar over de omzet. Als die instort omdat de klanten het onderste uit de kan willen verdienen ze niks, dus het zijn juist de makelaars die er bij hun klanten op aandringen de vraagprijs te verlagen. En wat zeggen dan die klanten? Wat een slechte makelaar!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 22:04

Bericht door vuuren1 » zo 20 mei 2012, 20:12

Makelaars moeten inmiddels ook kiezen voor omzet, zoals quichot schrijft.

Door de vergrijzing zullen er vooral ook veel zeiljachten op de gebruikte markt komen, met motorboten kan men meestal tot op hogere leeftijd doorvaren.
De gebruikte markt is al even aan het vollopen en de prijzen staan onder forse druk, het is nu een kopersmarkt aan het worden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Dec 2013, 22:04

Bericht door R.C.Grootveld » zo 20 mei 2012, 21:08

Dat de economie in het slop zit, weten we allemaal. Dat dit zijn impact heeft op de markt, of het nu om auto's, huizen of schepen gaat, weten we ook allemaal.

Vooral voor de laatste groep zal dit gelden, een huis hebben we allemaal nodig, een auto is eigenlijk ook niet meer weg te denken en een schip is pure luxe en nog een dure ook. Het is dus logisch, dat die markt als eerste sneuvelt.

Het ligt dan ook voor de hand, dat de markt die er op het schepenvlak over blijft, beperkt zal worden voor een groep, die ik maar als "happy few" zal aanmerken. Een groep die voor een deel bestaat uit de "baby boomers" die hun "zaakjes voor elkaar" hebben, maar ook voor een deel zal bestaan met de generatie die afgerekend heeft met het verouderde gebruik "iets achter te laten voor de kinderen".
Kortom: Een groep met geld het zij op de bank, het zij in de vorm van een stapel bakstenen die ze te gelde willen maken.

Maar die groep stelt ook eisen! En ik denk dat daar een nog veel groter probleem zit, dan de huidige economische situatie.

Namen we 20 jaar geleden nog genoegen met een spelletje kaarten onder het licht van een olielampje, vonden we het niet erg om even een paar keer op de voetpomp te persen voor water, en zetten we gewoon koffie met een fluitketel; vandaag de dag ligt dat toch wel wat anders.

Daarom dient de oorzaak dat veel (2e hands) schepen niet verkocht worden, mijns inziens niet gezocht te worden in het feit dat de vraagprijs te hoog is, maar gewoon omdat niemand ze wil hebben. Simpel weg omdat ze niet aan de eisen des tijds voldoen.

Wij hebben destijds ook op de 2e hands markt gekeken, maar wat daar soms werd aangeboden ......
Om zo'n schip aan onze wensen te laten voldoen, moest er vaak zoveel aan gerenoveerd worden, dat ik (1) 5 jaar verder zou zijn en (2) zoveel geld kwijt zou zijn, dat het verschil met nieuw dermate klein werd, dat die stap ook nog wel genomen kon worden. Hetgeen we dan ook gedaan hebben.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 22:04

Bericht door vuuren1 » zo 20 mei 2012, 21:58

Grootveld,

Met het eerste deel van je betoog ben ik het helemaal eens.

De luxe is in de betere tijden mbt koperseisen bijna explosief toegenomen.
Van een ruim voldoende accucapaciteit van 60 Ah naar 600 Ah wat inmiddels al weer krap is.

Die luxe-eisen zijn enorm gegroeid tussen ca. 2001 en 2008, daarna is het ingestort.
Een 10 meter boot zonder douche was op een gegeven moment bijna onverkoopbaar, nu is een boot met een douche en allerlei gemakken weer lastig te verkopen...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor broekie » 23 Dec 2013, 22:05

Bericht door broekie » ma 21 mei 2012, 06:57

Natuurlijk verandert de vraag van de koper naar mate er mooiere boten met meer mogelijkheden zijn, automatisch mee.
De bootjes waar mijn ouders en wij als kinderen mee hebben gevaren, zie ik (bijna) niet meer.
De meeste willen dat niet meer omdat er gewoon beter te koop is.

Die luxe is een ander verhaal. Ik ken bootbezitters die alles tot in de puntjes hebben met een automatisch opkomende LCD TV aan toe.
Maar ik zie meer boten die dat niet hebben. De afgelopen dagen waren we veel op het water en de stalen kruisers uit de jaren 70 - 80 en 90 waren duidelijk in het voordeel. Achterop bij de 2e stuurstand met 2 tuinstoelen op het kunstgras.
In deze schepen zal best een grote accucapaciteit zitten, een boegschroef en andere moderne apparatuur. De bezitters varen.

Bij mij in Warmond vaar ik weg langs de super de luxe jachten en kom terug en ze liggen er nog steeds netjes. Niet van de kant geweest.

Ik denk dus dat er van allerlei mensen en wensen te vinden zijn op en aan het water, en dat zal zo blijven ook. Mensen die willen varen zoeken een opknapper bij een klein budget, de ander laat nieuw bouwen. De keus wordt alleen groter omdat er nu eenmaal meer aanbod is dan vraag na een periode van economische groei die we hebben meegemaakt. Doe er je voordeel mee nu de crisis de besteding heeft veranderd. Ik heb dat al gedaan vorig jaar.
Hoe meer geduld en onderzoek, hoe beter je zaken kan doen. Ik weet zeker dat de verkoper van mijn huidige boot dit jaar weer bereid was geweest om een lager bod te accepteren. Maar ja, als je wat wil, zul je ook wat moeten doen. Handel is er altijd, en nu is het een kopermarkt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2550
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 22:05

Bericht door vuuren1 » ma 21 mei 2012, 20:43

Broekie,

De 12-16 meter schepen varen inderdaad alleen maar minder omdat de eigenaren ouder worden en niet meer zonder hulp willen of kunnen varen.
In die range is er ook erg veel te koop.

Maar er varen zat recente motorboten rond.
Alleen zijn die kleiner (8-10 meter), lager en vooral gemakkelijk te varen voor senioren.

Ook bij de oudere kruisers met een buitenstuurstand op de achterkajuit wordt het lastiger varen naarmate men ouder wordt (die boten barsten van de trappetjes).
Aanmeren is met een relatief hoge romp ook lastig.

En inderdaad, de gebruikte markt heeft erg veel aanbod en de prijzen staan onder druk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten