door R.C.Grootveld » 23 Dec 2013, 22:04
Bericht door R.C.Grootveld » zo 20 mei 2012, 21:08
Dat de economie in het slop zit, weten we allemaal. Dat dit zijn impact heeft op de markt, of het nu om auto's, huizen of schepen gaat, weten we ook allemaal.
Vooral voor de laatste groep zal dit gelden, een huis hebben we allemaal nodig, een auto is eigenlijk ook niet meer weg te denken en een schip is pure luxe en nog een dure ook. Het is dus logisch, dat die markt als eerste sneuvelt.
Het ligt dan ook voor de hand, dat de markt die er op het schepenvlak over blijft, beperkt zal worden voor een groep, die ik maar als "happy few" zal aanmerken. Een groep die voor een deel bestaat uit de "baby boomers" die hun "zaakjes voor elkaar" hebben, maar ook voor een deel zal bestaan met de generatie die afgerekend heeft met het verouderde gebruik "iets achter te laten voor de kinderen".
Kortom: Een groep met geld het zij op de bank, het zij in de vorm van een stapel bakstenen die ze te gelde willen maken.
Maar die groep stelt ook eisen! En ik denk dat daar een nog veel groter probleem zit, dan de huidige economische situatie.
Namen we 20 jaar geleden nog genoegen met een spelletje kaarten onder het licht van een olielampje, vonden we het niet erg om even een paar keer op de voetpomp te persen voor water, en zetten we gewoon koffie met een fluitketel; vandaag de dag ligt dat toch wel wat anders.
Daarom dient de oorzaak dat veel (2e hands) schepen niet verkocht worden, mijns inziens niet gezocht te worden in het feit dat de vraagprijs te hoog is, maar gewoon omdat niemand ze wil hebben. Simpel weg omdat ze niet aan de eisen des tijds voldoen.
Wij hebben destijds ook op de 2e hands markt gekeken, maar wat daar soms werd aangeboden ......
Om zo'n schip aan onze wensen te laten voldoen, moest er vaak zoveel aan gerenoveerd worden, dat ik (1) 5 jaar verder zou zijn en (2) zoveel geld kwijt zou zijn, dat het verschil met nieuw dermate klein werd, dat die stap ook nog wel genomen kon worden. Hetgeen we dan ook gedaan hebben.
Rob