Waar zijn de motokruisers?

Stelling van de maand

Waar zijn de motokruisers?

Berichtdoor Lotte » 24 Dec 2013, 21:57

Bericht door Lotte » zo 29 sep 2013, 19:55

Vandaag rondje Vecht, Wijde Blik en Hilversumse vaart gedaan. Prachtig weer, beetje wind op open water maar goed te doen. De sluis het Hemeltje lag vol met sloepen, op de Vecht eigenlijk alleen maar sloepen en op de Wijde Blik sloepen en zeilbootjes. Ik heb 1 huurkruiser en 1 Placom kajuitboot gezien. Waar zijn ze, al die kruisers? De Hilversumse haven van de WSV ligt helemaal vol, maar varen ho maar! Waarom zie ik steeds meer sloepen en steeds minder kruisers varen. Gebruiken we een kruiser alleen maar als we een grotere reis gaan maken? Is het niet de moeite om zo maar een dagje te gaan varen? Ik kan ook niet zeggen dat Nederland een land is waar het altijd mooi weer is, dus zijn ook niet verwend met altijd kunnen varen.
Een boot kost een enorme bak geld, zo ook het liggeld. Het rendement lijkt mij erg laag op deze manier.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Waar zijn de motokruisers?

Berichtdoor stentor950 » 24 Dec 2013, 21:57

Bericht door stentor950 » zo 29 sep 2013, 20:37

Leuk rondje heb je gemaakt. Zelf ben ik nog nooit in Hilversum geweest, maar ik zal er vast wel eens een keer terecht komen. Ik hoop dat er voldoende ligplaatsen zijn voor passanten.

Ik was vandaag aan boord van mijn boot om wat kleine klusjes te doen. Ook dat moet gebeuren. Aan de Westeinder waar ik lig, stond windkrach 6 á 7. Niet dat dit een probleem zou zijn om niet te gaan varen, maar om met deze wind schadevrij in- en uit de box te komen, houdt de meeste mensen ervan om niet te gaan varen. Naast mij liggen een aantal zeilboten. Ook mijn buurman was aan boord. Ik vroeg hem nog of hij de plas nog op zou gaan. Hij was naar de haven gekomen om i.d.d. te gaan zeilen. De wind was hem toch wel wat aan de straffe kant. Ook hij voorzag problemen met het in- en uit de box komen.

Ik denk dat de veel sloep eigenaren dusdanig onervaren zijn, dat zij geen gevaren zien. In het programma MAX ging het laatst over schade op het water. 70% van de opgelopen schade kwam van sloepeigenaren. Dit zegt al genoeg. Motorboters en zeilers zijn zich over het algemeen meer bewust van de risico's en proberen dit te vermijden of weten deze beter in te schatten.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Lotte » 24 Dec 2013, 21:57

Bericht door Lotte » zo 29 sep 2013, 20:57

Ik heb een lange tijd bij 1 van de havens aan de ringvaart in Aalsmeer gelegen. Ik ken de Westeinderplas goed. Kan me herinneren dat in die tijd de "kleine poel" met warmweer vol lag met kruisers die een dagje varen waren. Tegenwoordig lig ik in Kortenhoef.

Maar ook met goed weer zie ik steeds vaker 9 sloepen en 1 kruiser. De stelling dat sloepeigenaren meer ongelukken veroorzaken ka waar zijn. Ik denk alleen wel dat als er meer kruisers dan sloepen zouden varen, zij de meeste ongelukken zouden veroorzaken. Ik denk dat als de sloep er niet zou zijn, het compleet stil zou zijn op het water. Denk ook dat steeds meer watersporters de voordelen van een sloep zien, makkelijker in een sluis, geen gedoe met bruggen, wendbaar en snel even uitvaren. En vooral minder onderhoud, dus goedkoper.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

Berichtdoor stentor950 » 24 Dec 2013, 21:58

Bericht door stentor950 » zo 29 sep 2013, 21:26

De Kleine Poel is waar ik lig. Bij de WVA, met direct uitzicht op de Poel. Er liggen bij mooi weer i.d.d. veel boten. Vooral bij de eilandjes aan de overzijde. Vandaag was het redelijk stil. Komt natuurlijk ook dat er erg veel wind stond en veel eigenaren de gelegenheid te baat hebben genomen dan alvast wat maatregelen te gaan nemen voor het komende winterseizoen. Het wil wel eens voor komen dat ik een dagje er op uit ga, maar liever een paar dagen...of meer.

De laatste 5 jaar is de sloep in opkomst gekomen. Dat is ook goed te merken. Regels??? Kennen ze niet. Ik weet dat ik generaliseer, maar er zijn er bij...... Levensgevaarlijk. Aan stuurboord of bakboord voorbij, ongeacht of er nu ruimte voor is of niet. De sluis in? Als je rustig naar binnen vaart, stuiven ze aan alle kanten voorbij. Het zou verboden moeten worden nog een sloep te verkopen zonder dat de toekomstig eigenaar een vaarbewijs heeft en een praktijkproef heeft afgelegd.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor broekie » 24 Dec 2013, 21:58

Bericht door broekie » ma 30 sep 2013, 06:38

Er zijn nu eenmaal veel sloepen dat is duidelijk, dus je zal er altijd zien varen.
Wij hebben een kruiser, maar zijn gisteren ook met een sloep wezen varen.
Waarom? omdat we met de sloep door de Mije kunnen met lage bruggetjes.
We overnachten minder op de kruiser in het najaar en zoeken dan kleinere wateren zeker bij harde wind.
Misschien is dit ook een deel van de verklaring, met de sloep kun je beschut kleiner vaarwater zoeken.
Zo gaan we ook Leiden in bij minder weer. Dat kan niet met de kruiser.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 21:58

Bericht door quichot » ma 30 sep 2013, 08:44

De sloepengolf maakt deel uit van een trend die je maatschappijbreed ook ziet: de consument wil hapklaar vertier dat vooral niet te lang moet duren, en waarvoor geen comfort hoeft te worden opgeofferd.
De sloep leent zich bij uitstek voor die vorm van dagdeelrecreatie: rond borreltijd of na het avondeten nog even met een wijntje aan boord een rondje maken. Dat moet vooral niet teveel op varen gaan lijken, dus is het ook geen watersport in de zin zoals wij dat beleven. Dat verklaart ook waarom veel sloepeigenaren zich niks van de regels of van andere waterweggebruikers aantrekken, want zij voelen zich daar totaal niet mee verbonden. De goeden uiteraard niet te na gesproken, ook onder sloepschippers vind je gelukkig nog genoeg echte vaarders en enthousiaste watersporters.
Maar voor veel dertigers en veertigers lijkt het varend bestaan aan boord van juist die kleine kruisers veel te veel op kamperen, en meerdaagse tochtjes maakt de prikkelverslaafde consument al helemaal onrustig. Nu zou je zeggen, die sloepen hebben nog minder sanitaire luxe dan zo'n kruisertje. Maar dat is geen enkel bezwaar: je hopt er immers alleen mee van terras naar terras, en thuis ligt de cava koel.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Lotte » 24 Dec 2013, 21:58

Bericht door Lotte » ma 30 sep 2013, 09:57

@Qiuchot: Dat lijkt mij geen antwoord op de vraag die werd gesteld. Blijf het een vreemde zaak vinden dat ook bij rustig en mooi weer veel kruisers stil liggen.
Begrijp ook niet zo goed waarom er altijd zo wordt afgegeven op sloepschippers. Misschien gaat het hierbij dan vooral om huurders. Geen watersporter zoals wij dat bedoelen? Ja dat vindt een zeiler ook van een motorkruiser. Denk ook dat wanneer de sloep niet zo populair was geworden, veel watersportbedrijven inmiddels het loodje had gelegd.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 21:59

Bericht door R.C.Grootveld » ma 30 sep 2013, 10:08

Mogelijke oorzaak 1: Vaargebied
Genoemd vaargebied vind ik nu niet echt een gebied voor "fanatieke" kruiser vaarders

Mogelijke oorzaak 2: Winterstalling
In mijn vorige haven (sloepentijd, Westeinder) moest m'n boot medio september het water uit om zijn plek in de hal te kunnen krijgen

Mogelijke oorzaak 3: Boot is al winterklaar
Tja, en dan ga je al die moeite niet nog een keer doen

Mogelijke oorzaak 4: Beperking bediening bruggen en sluizen
Veel bruggen/sluizen draaien na 15 sep al zondagsdiensten

En zo is er vast nog wel wat te bedenken.

Wij liggen/varen in Friesland en in Lemmer lagen ze vorig weekend nog dubbel in de stadshaven
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 24 Dec 2013, 21:59

Bericht door Lotte » ma 30 sep 2013, 10:35

R.C.Grootveld schreef:
Mogelijke oorzaak 1: Vaargebied
Genoemd vaargebied vind ik nu niet echt een gebied voor "fanatieke" kruiser vaarders

Mogelijke oorzaak 2: Winterstalling
In mijn vorige haven (sloepentijd, Westeinder) moest m'n boot medio september het water uit om zijn plek in de hal te kunnen krijgen

Mogelijke oorzaak 3: Boot is al winterklaar
Tja, en dan ga je al die moeite niet nog een keer doen

Mogelijke oorzaak 4: Beperking bediening bruggen en sluizen
Veel bruggen/sluizen draaien na 15 sep al zondagsdiensten

Ja, wat een gedoe allemaal. Ik begin steeds beter te snappen waarom men een sloep koopt!!
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:00

Bericht door quichot » ma 30 sep 2013, 11:16

Lotte schreef:
Waarom zie ik steeds meer sloepen en steeds minder kruisers varen. Gebruiken we een kruiser alleen maar als we een grotere reis gaan maken? Is het niet de moeite om zo maar een dagje te gaan varen?

@lotte, als dit je vraag is...

lotte schreef:
@Qiuchot: Dat lijkt mij geen antwoord op de vraag die werd gesteld
.

...dan begrijp ik deze reactie niet helemaal... :?:
Ik gaf immers wel een antwoord op je vraag, maar dat paste kennelijk niet helemaal bij jouw kijk op de zaak. Nu, dat kan natuurlijk altijd! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende