zoran schreef:ga naar of stuur een bericht info scheepswerfbrouwer.nl te zaandam, vraag naar Frans Koolen, mijn grote vriend,
die weet alles van, er is geen betere,
Nu dit topic nieuw leven is ingeblazen zag ik je posting over Frans.
Hij heeft de bladen van mijn schroef in twee fasen iets verzet, bij twee verschillende werfbeurten. Hij wilde dat de eerste keer niet gelijk te extreem doen, om de effecten in de praktijk te toetsen. Na de eerste keer was het rendement duidelijk verbeterd. De kruissnelheid nam bij gelijkgebleven toerental 0,5 km/h toe. Dat lijkt niet indrukwekkend, maar het brandstofverbruik per uur liep 0,2 liter terug.
Bij de 2e werfbeurt hebben we een en ander geëvalueerd, en heeft hij de bladen nog iets verzet. Dat kon, omdat de bladen vóór de aanpassingen erg defensief stonden. Met succes: bij nog steeds datzelfde toerental loopt het schip nu 1,2 km/h sneller. De oude kruissnelheid van 10 km/h loopt het nu met 100 rpm minder. Het brandstofverbruik per uur liep dit keer niet meetbaar terug, maar in dat uur kom ik met dezelfde hoeveelheid brandstof wel 1,2 km verder.
Ook loopt het schip als ik echt een keer gas moet geven (denk aan oversteken Maas/Oude Maas, Noord/Wantij, Dordt/Kil, of het oplopen van een traag schip) aanzienlijk sneller dan voorheen. Je voelt het dan echt optrekken. Wat dat met het verbruik doet weet ik niet, want ik doe dat nooit langer dan een minuut of vijf.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido