@Dennis,
Mee eens dat een OM636 veel te duur is maar toch zijn er mensen die dat kopen.
Je kan zelf bedenken dat die motoren eigenlijk niet meer goed te reviseren zijn omdat ze al 5x zijn gereviseerd.
Voor ca. 20-25% meer leveren we een nieuwe motor van een bekend merk. Helemaal compleet.
Een OM636 inruilen doet hooguit 500 euro en zonder een nieuwe motor te kopen kom je niet hoger dan 150 euro.
Als je een cilinderkop nodig hebt voor een 636 (gebruikt en niet gereviseerd) mag je bijna 1000 euro betalen, dat is pas handel...
Een dieselmotor uit een auto wordt lastiger naarmate ze nieuwer zijn.
De motor is onderdeel van de auto elektronica waaraan hij is gekoppeld.
Vandaar je ze bij scheepsmotoren bedrijven ook niet tegen komt.
De Diesel uit de MB 190 (W201) kan nog en is heel erg goed.
Ga die maar ombouwen, dan ben je ook nogal wat aan marinisatie delen kwijt.
De omgebouwde versnellingsbak was geen succes, die was al snel uit het assortiment.