Nieuwe motor

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor Wolf1 » 23 Sep 2025, 16:31

Herkende je foto en daarmee zijn de conischen duidelijk.
Ben gewend onder het stuwdruklager het vlak te zien, hoop dat, dat hier niet het geval is, of heb jij een douche putje met een bajonetplug ?
Als dan ook een eigen droogdok hebt, werkt het ! Anders wordt het toch moeilijk. (ligt aan het weer, denk ik.)
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 23 Sep 2025, 17:18

Ik kan je niet helemaal volgen maar onder de motorruimte zit een dubbele bodem, inderdaad met (douche/schrobputje).
Op deze afvoer zit een bilgepomp, erg makkelijk met het schoonspuiten van de motorruimte, blijft geen druppel water in de bilge achter!
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 23 Sep 2025, 18:40

Ja dat zou elke boot moeten hebben. De laatste druppels moet je er altijd uitzuigen of dweilen. Hoe makkelijk zo'n laagste punt. (Ik had eens een klein steilsteven bootje, daar hadden ze een verdieping/pan in het vlak gemaakt. Daar pastte de carterpan van de Hatz diesel in, zodat die iets lager gemonteerd kom worden. Maar zal wel weer teveel werk zijn om overal in te doen).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 24 Sep 2025, 03:56

klopt, dat was ook mijn reden om dit op te lossen.
ik kon er met de hand niet bij, dus met een poetsdoek op een stok gebonden onder de motor proberen schoon te maken, dus niet.
Dus bij de tweede hermotorisering stond dit bovenaan op het lijstje.
Na 15 jaar is de bilge nog steeds als nieuw, hoogglanzend wit, ieder lekkage van water of olie valt direct op!
Achterin, naar voren gericht, in de motorruimte zit een infrarood camera, hierop is de aandrijflijn en de bilge te zien als extra paar ogen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 24 Sep 2025, 11:59

pascall schreef:klopt, dat was ook mijn reden om dit op te lossen.
ik kon er met de hand niet bij, dus met een poetsdoek op een stok gebonden onder de motor proberen schoon te maken, dus niet.
Dus bij de tweede hermotorisering stond dit bovenaan op het lijstje.
Na 15 jaar is de bilge nog steeds als nieuw, hoogglanzend wit, ieder lekkage van water of olie valt direct op!
Achterin, naar voren gericht, in de motorruimte zit een infrarood camera, hierop is de aandrijflijn en de bilge te zien als extra paar ogen.

Mvg,

Pascal.

HI Pascal, prachtige oplossing, hoe controleer je zeg maar de echte bodem? groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 24 Sep 2025, 18:16

Hoi Bas, er zitten twee inspectiepunten in de dubbele bodem, een van 50mm en een van 110mm.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 25 Sep 2025, 03:25

Gisteren de schroefas geplaatst, daarna zouden we terug het water ingaan maar helaas door ziekte personeel werd er niet gekraand.
Vandaag poging twee met aansluitend het verwijderen van de motor, is althans de planning.
alvast wat draadeindjes gemaakt, m10 en m12, voor het vullen van de schroefgaten die vrijkomen in de motorfundatie na het verwijderen van de motor.
Deze worden er ingedraaid, afgelast en geplamuurd om vervolgens de fundatie te voorzien van een nieuwe laklaag.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Arjen9 » 25 Sep 2025, 06:39

Das wel werk geweest, een 12mm gat is zo ook wel dicht te lassen. :roll:
Arjen9

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 25 Sep 2025, 18:57

Klopt maar ik wil zo min mogelijk bakken, spettert zo wat ten kosten gaat van de omliggende lak.

Mvg,

Pascal
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 25 Sep 2025, 19:42

pascall schreef:Klopt maar ik wil zo min mogelijk bakken, spettert zo wat ten kosten gaat van de omliggende lak.

Mvg,

Pascal

Daarvoor gebruik ik blusdekens, goedkoop en supereffectief.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

VorigeVolgende

Terug naar Projecten