ik heb op een van mijn schepen die ik had 10 jaar gevaren met ketting en kwadrant stuurwerk goed gesmeerde kettingen had er geen omkijken na .het sturen was veel directer dan hydrolish .
je voelde het veel beter aan met koers houden ook als je stekend moes varen bij zeer harde wind was dat veel makkelijker dan hydro maar ja ,dan een ander schip en dan moet je wel ook niets mis mee .
iets eenvoudiger bij haard boord aan boord geven je voelt geen tegenstand ook bij haard overstuur varen af en toe wat olie er bij en je was ook weer jaren onderzeil .
later kregen we weer wat anders Electra hydro omschakelbaar of het een of het ander of bijde knuppeltje er bij en stuur wieltje knuppel stand was stand roer zeer snel maar geen gevoel van bijde roeren stuurwiel was langzamer maar volde goed ,,ik heb op een schip gevaren met 4 roeren als je volaan kwam aanvaren en je gooide de roeren er dwars onder draaide hij om zijn as schip lang 95 meter met 2x 800 pk een feest om mee te varen ook overstuur een ander schip met becker roeren 2x prachtig maar als je overstuur een eind moest was het niet prettig vanwege de flappen aan het einde maar vooruit zeer goed te varen .