Zo het laswerk is eindelijk klaar een compleet nieuwe stip in de voor kajuit en een aantal strips in de achter kajuit. Ook de opstaande rand waat de houten opbouw tegen aan zit is voor helemaal nieuw. Dinsdag de boot na het stralen en lassen weer te water. Het onder waterschip zag er goed uit geen rare plekken of diepe kraters. Wel voor de zekerheid alle luikjes even open en net als opweg naar de straler helemaal droog. Altans dat dacht ik toen.
Hoofdschakelaar om water kraan open gloeien en direct starten. Los gooien en varen. Na 100 meter begint de motor toeren te verliezen hmm vreemd maar snel opgelost was "vergeten"de diesel kraan open tezetten. Bij normaal gebruik zet ik deze nooit dicht. wel viel op dat de wierpot helemaal leeg was. Bij het starten was er meerdere keren wel water uit de uitlaat en er kwam wel wat maar niet zo veel. Hmm blokkade in het schelpje dus direct motor uit kleren uit en te water. Stom alle tape van het af plakken verwijderd behalve die bij het schelpje. Gelukkig lekker weer en daarna geen problemen.
Ook tijdens het varen nog in het achter onder onder de vloer gekeken geen water bij de schroefas roer koning loos pijpen. Voor onder het luikje bij de boegschroef en de afsluiters voor de WC ook niks. Dus helemaal happy, het is deze week mooi schilder weer buiten dus dat kan lekker aan de gang.
Omdat de houten opbouw nog niet er opstaat savond kleedje er over. Zit ik binnen hoor ik water lopen hmm vreemd ik heb er nog geen drinkwater in en de toevoerkraan van de motor staat dicht. Ook de kraan op de schroefas die de seal van water moet voorzien is ook dicht. Luik open en het water staat tot net onder de vlonders:
Snel dompel pomp er in en water niveau gaat gelukkig snel naar beneden. Gelukkig bepert het water zich tot de eerste 2 compartimenten van de doos kiel en loopt het om de motor ruimte heen. Zowel de accu ruimte als de motor ruimte blijven droog. Rap een deel van de vloer uit uit want het lek zit net onder de vloer bij een vloer weger. Ook deze er uit en zie twee straaltjes water omhoog spuiten uit 2 gaatjes van ongeveer 1mm. Vingers er op en even tot rust een plan maken. Wat stop ik nu in zo een klein gaatje alle houten pluggen zijn te groot. Dan stuur mijn vader een appje of ik wel prikkers heb. Dus snel dikke spies prikkers uit de keuken en die er in. Het sijpeld er nu nog maar een beetje doorheen. Een flinke dot schoefas vet een vette doek flesje water om dat aan te drukken en alles lijkt droog. Om 23.00 het sein "brand" meester.
Sinds dinsdag drijft de boot dus letterlijk op 2 sate prikkers en een klodder vet. De boot blijft helemaal droog echter echt blij en positief ben ik nu ff niet. Het leek op bouwen deze week echter is het weer iets repareren.
Ik twijfel heel erg zet ik de boel nu al op de kant maak ik de boven kant af en zien we het volgend seizoen wel. Of maak ik hem tijdelijk dicht maar hoe? Plankje met epoxy aan de buiten kant . Plankje met sikaflex van buiten met twee schroeven van binnen? Een andere oplossing wie het weet mag het zeggen!
Hopelijk binnenkort beter nieuws.
groet