McBoaty schreef:Die VM motoren zijn ook onverwoestbaar, ik heb 400K km op mijn vroegere Chrysler Voyager gezet en die had een VM RA 428 onder de kap en nooit motorische problemen mee gehad.
VM maakt best veel basismotoren voor o.a. BMW/Mercuiser/Detroit en die zullen hun naam denk ik niet zo snel ergen opplakken wat van inferieure kwaliteit is.
Ik twijfel ook niet aan de kwaliteit van de nieuwe motor, ze hebben een slechte reputatie als zijnde BMW marine 190D is mij verteld, een oorzaak zijn de (6 aparte) koppen, deze worden erg langzaam warm is mij verteld. En de eigenaren van deze motoren hadden vaak een speedcruiser, dus ik heb het idee dat ze iets te snel op het gas gingen i.p.v. rustig warmdraaien. Met zo,een extreme compressieratio is de uitlaattemp automatisch aan de hoge kant, daarom is het uitgangspunt de motor lekker schraal te laten lopen bij een iets lager vermogen, dat zou doorgerekend gewoon 15% brandstof kunnen schelen tov een DAF, bij last zelfs nog iets meer. Maargoed dat moet de praktijk nog uitwijzen. Een DAF is sowieso praktisch onverwoestbaar, zo maken ze niet meer. Haast hebben we er in ieder geval niet mee met de nieuwe motor. Eerst maar eens beginnen aan de binnenkant, er zullen nog heel wat uren verdwijnen in het bekabelen en afwerken van het schip hopelijk kunnen we volgend jaar er in ieder geval een paar weken mee op pad helemaal afgetimmerd of niet, varen gaan we in ieder geval.