Om maar eens helemaal vooraan te beginnen, mijn naam is Johannes. bouwjaar 1989, en werkzaam in de jachtbouw. Voornamelijk lichtgewicht, dus vezelversterkte kunststoffen, maar hier en daar ook de afbouw van een jacht. In mijn vrije tijd voorheen veel wedstrijden gezeild in open bootjes, en bij het Zeekadetkorps lid geweest, en dat laatste is blijven hangen.
Oeps, een boot gekocht.
Alweer vragen mijn vrienden?! Wat heb je nu dan?
En hier gaat het verhaal van Idle hours verder. Die heeft er op dat moment al 97 jaar opzitten, ten tijde dat ze op Troostwijk, de veilingsite, verschijnt. Verstrikt geraakt in een faillissement. En deze kerel had een bod gedaan. Meer om interesse te tonen, want onder het minimum, en verder leek er niemand wat te doen. Hielp waarschijnlijk ook niet dat de boot in Duitsland lag. Oost Duitsland. In der Nähe von Stralsund... Een uur of 6 rijden.
En toen kwam er een mailtje. Factuur, binnen 2 weken betalen alstublieft. Raar, eerst maar eens navragen wat hiervan de bedoeling is. Nou, dat kwam al snel, gefeliciteerd, de kavel is gegund, betalen alstublieft.
Dus betalen, en hop in de auto naar Barth. Een klein kustplaatsje welke nog een beetje zoekende is naar wat het nou moet worden. De geschiedenis vol met zeevaart en visserij, en in de koude oorlog een grensplaats zo aan de Oostzee. Het moet het vooral van de zomer hebben, en is aardig aan het opbloeien als toeristische kustplaats. De boot ligt bij werft Rammin, een werf gespecialiseerd in houten schepen. Na het overleggen van papierwerk en een telefoontje naar het advocatenkantoor krijg ik de sleutel en word ik naar de boot gewezen. Die staat voor het gemak maar tussen de verlaten en vervallen sloopboten geparkeerd.
Ik schrik van het formaat. 18 meter, best wel een ding, zo op het droge. Een van de eerste acties was opmeten of ik een CvO nodig zou zijn. Ik zit met een blokmaat van 97m3 net onder de grens, gelukkig. De teak romp vertoont geen spoortje houtrot. Moet overduidelijk wel wat aan gebeuren. De motoren zitten los, olie en koelvloeistof op niveau, die krijg ik ook we aan de praat. Zo in de vrieskou ben ik binnen lekker bezig alles aan het ontdekken en plannen te maken. Hoe krijg ik dit ding zeewaardig genoeg om naar Nederland te varen? Uitzoeken welke filters ik moet hebben, afsluiters, impellers, werkt het stuursysteem, etc. Wat werkt er überhaupt?! (om maar in het Duits te blijven) Ondertussen ontmoet ik Herr Rammin zelf. Op mijn vraag of de boot kan blijven liggen is het antwoord , zolang je maar betaalt. Ik mag er ook aan werken.Om 4 uur gaat het hek dicht. Een man van weinig woorden.
Ik ben een paar dagen in Duitsland op de boot aan het scharrelen. Beetje schoonmaken, uitzoeken, etc.
Eerst maar eens schilderen en het water weer in, dan maar verder kijken.
Idle hours is de ex Robert en Marcella Beck, ON 696 , RNLI Plymouth reddingsboot. In 1926 gebouwd bij J.S. White te Cowes. een van de 4 Barnett 60's Tot 1952 in dienst geweest, 50 keer uitgerukt en 72 levens gered. gedurende de 2e wereld oorlog gestationeerd in IJsland, ten behoeve van de de noordelijke route voor de konvooien. in de jaren 50 kort als tender voor luchtschepen en Vuurtorens, daarna gebruikt als plezierjacht, en in de jaren 70 omgebouwd naar hoe ze er min of meer vandaag uit ziet. Begin jaren 90 zijn de huidige motoren er in gekomen, 2 Ford sabre 225l. Rond de eeuwwisseling is ze naar Duitsland gevaren, en heeft ze eerst bij Hamburg gelegen, en daarna aan de Oostzee, waarbij er verschillende trips naar Polen , Zweden en Denemarken zijn geweest. Ik heb haar in maart 2023 gekocht en in september naar Nederland gevaren. komende tijd zal ik hier verslag doen van het verhaal tot nu toe.