Tips aanschaf polyester sloep

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Arthur » 07 Feb 2019, 21:58

Amersfow schreef:Ik adviseer inboard diesel, en dan zo licht mogelijk. Ik heb een 2 cilinder, 12 pk en dat is nog achterlijk veel te zwaar. Met vol gas komt de kop een meter omhoog, waanzinnig.

Helemaal met je eens, ik heb er een 3cyl met 25 pk in liggen, boot weegt ongeveer 2500 kilo, dus pk's in overvloed, de reden was dat er vroeger mee gevist werd en er nog een hydrauliek pomp op zat die de rollen aandreven om de netten binnen te halen.
Nu vaar ik met 1700rpm mooi de romp snelheid 10kmh en gebruik ongeveer 1 liter op 20 km op diep zout water.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor bas » 07 Feb 2019, 23:42

Beetje afhankelijk van waarvoor je de sloep wilt gaan gebruiken maar vind voor het gemiddelde sloepgebruik nou juist elektrisch een uitkomst.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1588
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Feb 2019, 09:27

bas schreef:Beetje afhankelijk van waarvoor je de sloep wilt gaan gebruiken maar vind voor het gemiddelde sloepgebruik nou juist elektrisch een uitkomst.

Eens . . . E-Aandrijving leent zich uitstekend voor een sloep, tenzij je er echt grote tochten mee wilt maken (zoals wij deden).
Maar de gemiddelde sloepvaarder . . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2318
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Feb 2019, 16:10

R.C.Grootveld schreef:Maar de gemiddelde sloepvaarder . . . . .

. . . . heeft niet eens een motor nodig,want die heeft hem toch als status voor zijn huis aan de steiger liggen. :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor quichot » 08 Feb 2019, 18:39

:D
Maar inderdaad, daar zat ik ook aan te denken, aan E-aandrijving. Als je een eigen steiger hebt bij je huis is laden geen probleem (dwz als je niet met een kabel over de openbare weg moet). Kan zelfs met zonnepanelen. Komt dus aan op wat voor tochtjes je van plan bent te maken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3097
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor sloepenfan » 02 Sep 2022, 16:30

Hallo Allemaal,

Wellicht een wat ouder topic echter sluit mijn vraag hierbij aan.

Zelf kijk ik met interesse naar 2e hands sloepen/tenders die te koop staan.
Echter hoe is nu een kwalitatieve sloep te herkennen van een slechte/mindere kwaliteit. Dit betreft vooral het polyester deel/romp.
Er zijn de afgelopen jaren nogal wat, voor mij, nieuwe merken op de markt gekomen met namen als liberty/primeur/maxima / stout/ Tendr.

Echter wanneer ik een dergelijke 2e hands model van enkele jaren oud met bijv. een van wijk/interboat/antaris van 25 jaar vergelijk vind ik de oudere bootjes er vaak mooier(qua polyester) uitzien.
Soms zie je bij sommige ook dat het polyster sneller " mat" wordt. Uiteraard ben ik mij bewust dat de oudere sloepen gepolijst kunnen zijn echter verwacht ik niet dat dit al nodig is bij een sloep van ca 4 jaar.

is er een objectieve methode, wijze van productieproces bijv., waarmee de kwaliteit is te duiden of zit hem dat enkel in de gelcoat waarvan de kwaliteit pas na jaren zichtbaar wordt?
Iemand?

vrgroet,
sloepenfan
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Sep 2022, 14:19
ligplaats: aalsmeer
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor D-E-Y » 08 Jun 2025, 09:42

Hier ben ik ook benieuwd naar.

Velen in de directe omgeving geven aan liever 25k te spenderen aan een oudere Maril / Antaris / Makma dan een hedendaags populair merk als Máxima / Corsiva / Oud huijzer etc.
Ook zou het advies zijn een inboard dieselblokje ipv outboard in de bun, ivm vaareigenschappen. Als onervaren enthousiast vraag ik me af of ik dat zal opmerken.
D-E-Y
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 31 Mei 2025, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Renegade » 08 Jun 2025, 12:11

D-E-Y schreef:Als onervaren enthousiast vraag ik me af of ik dat zal opmerken.

Daarop kan ik je maar één antwoord geven .
Probeer de 2 groepen uit ,en als je het verschil tussen de hedendaagse "strijkijzers" waarvan er 13 in een dozijn gaan ,en de oude garde niet opmerkt,dan of je hebt geen feeling daarmee,of je bent NIET de "onervaren enthousiast" ,maar een promotor van de laatste merken die je opnoemt.
Op de Oud Huijzer 720 diesel na ,vind ik die andere "strijkijzers" XXXXXXXXXX NIX.
Doe mij maar een rustig tokkelende dieseltje in de boot i.pv. een "jankende" YAM of Soes in een bun achterin.
Renegade
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Noord Nederland
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Amersfow » 08 Jun 2025, 15:15

Hmm denk dat electrisch wel het mooiste is. Mijn Vetus 2 pittertje is qua geluid niks verbeterd ten opzichte van de Lister 10pk waar ik 40 jaar geleden mee begon. Dan is er BBM een stuk stiller. Maarja, het kan niet hè, je hoort er niet bij met zoon bbm gezoem en zoon enorm gat in de spiegel :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Oeverloos » 08 Jun 2025, 16:34

De enige werf die ik bezocht hebt voor een rondleiding is Interboot in Zwartsluis. Dat was 20 jaar geleden met vrienden die daar een sloep gingen kopen. Ik ben nogal een perfectionist wat boten betreft, dus ik ben niet snel tevreden met iets, maar deze werf heeft toentertijd op mij wel een uitstekende indruk achtergelaten.
Maar er zullen ongetwijfeld meer prima sloepen bouwers zijn. Alleen daar kan ik niets over zeggen.
Gerenommeerde werven gebruiken kwaliteitsonderdelen en zorgen voor goede geluidsisolatie.

Naar mijn ervaring kun je het beste eerst een paar keer een sloep huren.
Iedere watersporter met ervaring kan je vertellen dat het kopen van een boot die bij je past, niet zo simpel is en tijd vergt.
Het duurt een tijdje voor jouw smaak zich heeft ontwikkelt en je een beeld vormt van wat je wil.
Voor mij is bijvoorbeeld het ultimum van een sloep, een Kapiteinssloep uit Heeg.
Als geld geen rol zou spelen dan.
Maar als je naar de huidige sloepen aanbod kijkt, dan zie je hoe smaken verschillen.
Er is een enorm aanbod uit het “pile ‘em high and sell ‘em cheap” segment.

Er zijn een paar dingen waar je op zou kunnen letten.
Een proefvaart is altijd aan te raden, omdat je een sloep wil die van zichzelf rechtuit wil varen.
Dat doen niet alle sloepen en als je er eentje treft die niet koersvast is, dan zit je de hele dag aan dat stuurwieltje te draaien en daar krijg je gauw genoeg van. Met een helmstok is dat effect veel minder.
Een helmstok stuurt fijner, directer en rustiger dan een stuurwiel, maar kan ook in de weg zitten bij een kleiner bootje.
Let op het zitcomfort bij het stuurwiel.
De afwerking met kabelaring of rubber stootrand, hoogwaardig met teak, teak lijkend, of gewoon kunststof. Stuurstand, met instrumenten, eenvoudig of uitgebreid.
De ene sloep buist meer dan de andere. Een buiskap is een must, en moet je makkelijk omhoog kunnen zetten.

Veel sloepen hebben een binnenboord motor.
Een 1 cilinder is voordelig, 8 -9 pk, en ook qua snelheid voldoende. Maar veel herrie.
Een 2 cilinder is minder herrie, maar nog steeds te veel en 18 pk.
Een 3 cilinder is comfortabel qua geluid, 27 pk, en geniet qua comfort de voorkeur.
(De snelheid op het binnenwater is evenwel maximaal tussen de 6 en 9 km, en op grote kanalen 12 km).
Voor sloepen die sneller dan 20 km/uur kunnen varen is een vaarbewijs nodig.
Vanaf 12 jaar mag je met een sloep varen die maximaal 7 meter is en niet harder kan dan 13 km/uur.

De aandrijflijn van een sloep met een binnenboord motor kan uit de volgende onderdelen bestaan:
Dieselmotor, keerkoppeling, homokineet, stuwdruklager, schroefasafdichting, water gesmeerde schroefaslager, schroefas, schroef.
Bij een gebruikte sloep moet je er op letten of deze onderdelen naar behoren functioneren. Als er iets kapot gaat is het meestal een onderdeel van de aandrijflijn, een vervuild brandstof filter en een vervuilde brandstoftank of de impeller van de buitenwaterkoeling is niet op tijd vervangen en koelt niet meer doordat de neopreen schoepjes er af zijn gesleten en nu in de warmte wisselaar zitten, waardoor de motor warm loopt.

Een eenvoudige sloep heeft een 4 takt buitenboordmotor die benzine gebruikt. Soms in een beun.
Praktisch, eenvoudig en met 6 pk 2 cilinder heb je ruim voldoende snelheid.
Een 2 cilinder loopt mooier dan een 1 cilinder.
Een oude 2 takt buitenboord motor met mengsmering, maakt veel herrie, vooral bij vol gas en heeft economisch geen waarde. Zou ik dus niet kopen en al helemaal niet achter een rubberbootje hangen voor de kinderen. Vanwege het lawaai dus, want technisch zijn het solide motoren als ze goed onderhouden zijn.
De motor kun je van de sloep af halen en binnen zetten. Dus het gewicht is wel een punt, een 6 pk langstaart weegt ongeveer 27 kg. Dat kun je nog net tillen als je een beetje lucht in de broek hebt, maar een 8 pk 2 cilinder ga je niet tillen, maar kun je wel met twee man er af halen en met een trolley op 2 wielen rondrijden.
Met een buitenboord motor stuur je ook, dus geen stuurinstallatie en geen aandrijflijn. Een prima oplossing voor een eenvoudige sloep.

Elektrische buitenboord motoren zijn ook een optie.
B.v. Torqeedo, een dochteronderneming van Yamaha Motor, heeft de Travel en de Cruise. Ik zie deze geregeld varen, maar heb er zelf geen ervaring mee.

De omloop snelheid van sloepen is hoog. De meeste schippers varen maar enkele jaren in hun sloep en ruilen die in voor een andere sloep of een motorboot.
Als een sloep goed onderhouden is kan deze heel oud worden.
Het aantal motoruren is vaak beperkt, dus het loont om naar een oudere sloep te kijken van een groot, bekend merk.
Als het onderwaterschip niet is voorzien van een waterdichte epoxy coating onder de antifouling, dan kan er osmose in de kunststof romp zitten.
Dat geldt met name voor sloepen die het hele jaar in het water liggen.
Laat dan een osmose check doen. Met osmose in de romp is de verkoopwaarde een stuk lager.
Lokale osmose is overigens prima te repareren.
Hier is een boek over osmose:
https://www.blonkjachtexpertise.nl/expe ... torjachten

Een klein wc’tje is in de praktijk eigenlijk wel een must. Heb je dat niet zorg dan voor een emmer met een ronde rand voor de vrouwen en voor mannen een plastic fles met een brede opening.
Een mand met een servies en een Chardonnay koeler hoort er vrees ik ook bij voor sommigen. Met een rode broek ga je echt te ver.
Met elk pieremagoggel kun je een super tijd op het water hebben, hoor.
Oeverloos
 
Berichten: 852
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten