De enige werf die ik bezocht hebt voor een rondleiding is Interboot in Zwartsluis. Dat was 20 jaar geleden met vrienden die daar een sloep gingen kopen. Ik ben nogal een perfectionist wat boten betreft, dus ik ben niet snel tevreden met iets, maar deze werf heeft toentertijd op mij wel een uitstekende indruk achtergelaten.
Maar er zullen ongetwijfeld meer prima sloepen bouwers zijn. Alleen daar kan ik niets over zeggen.
Gerenommeerde werven gebruiken kwaliteitsonderdelen en zorgen voor goede geluidsisolatie.
Naar mijn ervaring kun je het beste eerst een paar keer een sloep huren.
Iedere watersporter met ervaring kan je vertellen dat het kopen van een boot die bij je past, niet zo simpel is en tijd vergt.
Het duurt een tijdje voor jouw smaak zich heeft ontwikkelt en je een beeld vormt van wat je wil.
Voor mij is bijvoorbeeld het ultimum van een sloep, een Kapiteinssloep uit Heeg.
Als geld geen rol zou spelen dan.
Maar als je naar de huidige sloepen aanbod kijkt, dan zie je hoe smaken verschillen.
Er is een enorm aanbod uit het “pile ‘em high and sell ‘em cheap” segment.
Er zijn een paar dingen waar je op zou kunnen letten.
Een proefvaart is altijd aan te raden, omdat je een sloep wil die van zichzelf rechtuit wil varen.
Dat doen niet alle sloepen en als je er eentje treft die niet koersvast is, dan zit je de hele dag aan dat stuurwieltje te draaien en daar krijg je gauw genoeg van. Met een helmstok is dat effect veel minder.
Een helmstok stuurt fijner, directer en rustiger dan een stuurwiel, maar kan ook in de weg zitten bij een kleiner bootje.
Let op het zitcomfort bij het stuurwiel.
De afwerking met kabelaring of rubber stootrand, hoogwaardig met teak, teak lijkend, of gewoon kunststof. Stuurstand, met instrumenten, eenvoudig of uitgebreid.
De ene sloep buist meer dan de andere. Een buiskap is een must, en moet je makkelijk omhoog kunnen zetten.
Veel sloepen hebben een binnenboord motor.
Een 1 cilinder is voordelig, 8 -9 pk, en ook qua snelheid voldoende. Maar veel herrie.
Een 2 cilinder is minder herrie, maar nog steeds te veel en 18 pk.
Een 3 cilinder is comfortabel qua geluid, 27 pk, en geniet qua comfort de voorkeur.
(De snelheid op het binnenwater is evenwel maximaal tussen de 6 en 9 km, en op grote kanalen 12 km).
Voor sloepen die sneller dan 20 km/uur kunnen varen is een vaarbewijs nodig.
Vanaf 12 jaar mag je met een sloep varen die maximaal 7 meter is en niet harder kan dan 13 km/uur.
De aandrijflijn van een sloep met een binnenboord motor kan uit de volgende onderdelen bestaan:
Dieselmotor, keerkoppeling, homokineet, stuwdruklager, schroefasafdichting, water gesmeerde schroefaslager, schroefas, schroef.
Bij een gebruikte sloep moet je er op letten of deze onderdelen naar behoren functioneren. Als er iets kapot gaat is het meestal een onderdeel van de aandrijflijn, een vervuild brandstof filter en een vervuilde brandstoftank of de impeller van de buitenwaterkoeling is niet op tijd vervangen en koelt niet meer doordat de neopreen schoepjes er af zijn gesleten en nu in de warmte wisselaar zitten, waardoor de motor warm loopt.
Een eenvoudige sloep heeft een 4 takt buitenboordmotor die benzine gebruikt. Soms in een beun.
Praktisch, eenvoudig en met 6 pk 2 cilinder heb je ruim voldoende snelheid.
Een 2 cilinder loopt mooier dan een 1 cilinder.
Een oude 2 takt buitenboord motor met mengsmering, maakt veel herrie, vooral bij vol gas en heeft economisch geen waarde. Zou ik dus niet kopen en al helemaal niet achter een rubberbootje hangen voor de kinderen. Vanwege het lawaai dus, want technisch zijn het solide motoren als ze goed onderhouden zijn.
De motor kun je van de sloep af halen en binnen zetten. Dus het gewicht is wel een punt, een 6 pk langstaart weegt ongeveer 27 kg. Dat kun je nog net tillen als je een beetje lucht in de broek hebt, maar een 8 pk 2 cilinder ga je niet tillen, maar kun je wel met twee man er af halen en met een trolley op 2 wielen rondrijden.
Met een buitenboord motor stuur je ook, dus geen stuurinstallatie en geen aandrijflijn. Een prima oplossing voor een eenvoudige sloep.
Elektrische buitenboord motoren zijn ook een optie.
B.v. Torqeedo, een dochteronderneming van Yamaha Motor, heeft de Travel en de Cruise. Ik zie deze geregeld varen, maar heb er zelf geen ervaring mee.
De omloop snelheid van sloepen is hoog. De meeste schippers varen maar enkele jaren in hun sloep en ruilen die in voor een andere sloep of een motorboot.
Als een sloep goed onderhouden is kan deze heel oud worden.
Het aantal motoruren is vaak beperkt, dus het loont om naar een oudere sloep te kijken van een groot, bekend merk.
Als het onderwaterschip niet is voorzien van een waterdichte epoxy coating onder de antifouling, dan kan er osmose in de kunststof romp zitten.
Dat geldt met name voor sloepen die het hele jaar in het water liggen.
Laat dan een osmose check doen. Met osmose in de romp is de verkoopwaarde een stuk lager.
Lokale osmose is overigens prima te repareren.
Hier is een boek over osmose:
https://www.blonkjachtexpertise.nl/expe ... torjachtenEen klein wc’tje is in de praktijk eigenlijk wel een must. Heb je dat niet zorg dan voor een emmer met een ronde rand voor de vrouwen en voor mannen een plastic fles met een brede opening.
Een mand met een servies en een Chardonnay koeler hoort er vrees ik ook bij voor sommigen. Met een rode broek ga je echt te ver.
Met elk pieremagoggel kun je een super tijd op het water hebben, hoor.