Tips aanschaf polyester sloep

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor D-E-Y » 21 Jun 2025, 12:30

Primair willen we een sloepje om lekker rustig een stukje te varen, geen sport activiteiten en anders pakken we de sub wel.

En qua feeling heb ik duizend maal liever een oudere Antaris of Makma. Nu zijn concreet aan het kijken naar een Antaris 570, dieselinboard 3cil.
D-E-Y
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 31 Mei 2025, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor D-E-Y » 21 Jun 2025, 12:32

Oeverloos schreef:De enige werf die ik bezocht hebt voor een rondleiding is Interboot in Zwartsluis. Dat was 20 jaar geleden met vrienden die daar een sloep gingen kopen. Ik ben nogal een perfectionist wat boten betreft, dus ik ben niet snel tevreden met iets, maar deze werf heeft toentertijd op mij wel een uitstekende indruk achtergelaten.
Maar er zullen ongetwijfeld meer prima sloepen bouwers zijn. Alleen daar kan ik niets over zeggen.
Gerenommeerde werven gebruiken kwaliteitsonderdelen en zorgen voor goede geluidsisolatie.

Naar mijn ervaring kun je het beste eerst een paar keer een sloep huren.
Iedere watersporter met ervaring kan je vertellen dat het kopen van een boot die bij je past, niet zo simpel is en tijd vergt.
Het duurt een tijdje voor jouw smaak zich heeft ontwikkelt en je een beeld vormt van wat je wil.
Voor mij is bijvoorbeeld het ultimum van een sloep, een Kapiteinssloep uit Heeg.
Als geld geen rol zou spelen dan.
Maar als je naar de huidige sloepen aanbod kijkt, dan zie je hoe smaken verschillen.
Er is een enorm aanbod uit het “pile ‘em high and sell ‘em cheap” segment.

Er zijn een paar dingen waar je op zou kunnen letten.
Een proefvaart is altijd aan te raden, omdat je een sloep wil die van zichzelf rechtuit wil varen.
Dat doen niet alle sloepen en als je er eentje treft die niet koersvast is, dan zit je de hele dag aan dat stuurwieltje te draaien en daar krijg je gauw genoeg van. Met een helmstok is dat effect veel minder.
Een helmstok stuurt fijner, directer en rustiger dan een stuurwiel, maar kan ook in de weg zitten bij een kleiner bootje.
Let op het zitcomfort bij het stuurwiel.
De afwerking met kabelaring of rubber stootrand, hoogwaardig met teak, teak lijkend, of gewoon kunststof. Stuurstand, met instrumenten, eenvoudig of uitgebreid.
De ene sloep buist meer dan de andere. Een buiskap is een must, en moet je makkelijk omhoog kunnen zetten.

Veel sloepen hebben een binnenboord motor.
Een 1 cilinder is voordelig, 8 -9 pk, en ook qua snelheid voldoende. Maar veel herrie.
Een 2 cilinder is minder herrie, maar nog steeds te veel en 18 pk.
Een 3 cilinder is comfortabel qua geluid, 27 pk, en geniet qua comfort de voorkeur.
(De snelheid op het binnenwater is evenwel maximaal tussen de 6 en 9 km, en op grote kanalen 12 km).
Voor sloepen die sneller dan 20 km/uur kunnen varen is een vaarbewijs nodig.
Vanaf 12 jaar mag je met een sloep varen die maximaal 7 meter is en niet harder kan dan 13 km/uur.

De aandrijflijn van een sloep met een binnenboord motor kan uit de volgende onderdelen bestaan:
Dieselmotor, keerkoppeling, homokineet, stuwdruklager, schroefasafdichting, water gesmeerde schroefaslager, schroefas, schroef.
Bij een gebruikte sloep moet je er op letten of deze onderdelen naar behoren functioneren. Als er iets kapot gaat is het meestal een onderdeel van de aandrijflijn, een vervuild brandstof filter en een vervuilde brandstoftank of de impeller van de buitenwaterkoeling is niet op tijd vervangen en koelt niet meer doordat de neopreen schoepjes er af zijn gesleten en nu in de warmte wisselaar zitten, waardoor de motor warm loopt.

Een eenvoudige sloep heeft een 4 takt buitenboordmotor die benzine gebruikt. Soms in een beun.
Praktisch, eenvoudig en met 6 pk 2 cilinder heb je ruim voldoende snelheid.
Een 2 cilinder loopt mooier dan een 1 cilinder.
Een oude 2 takt buitenboord motor met mengsmering, maakt veel herrie, vooral bij vol gas en heeft economisch geen waarde. Zou ik dus niet kopen en al helemaal niet achter een rubberbootje hangen voor de kinderen. Vanwege het lawaai dus, want technisch zijn het solide motoren als ze goed onderhouden zijn.
De motor kun je van de sloep af halen en binnen zetten. Dus het gewicht is wel een punt, een 6 pk langstaart weegt ongeveer 27 kg. Dat kun je nog net tillen als je een beetje lucht in de broek hebt, maar een 8 pk 2 cilinder ga je niet tillen, maar kun je wel met twee man er af halen en met een trolley op 2 wielen rondrijden.
Met een buitenboord motor stuur je ook, dus geen stuurinstallatie en geen aandrijflijn. Een prima oplossing voor een eenvoudige sloep.

Elektrische buitenboord motoren zijn ook een optie.
B.v. Torqeedo, een dochteronderneming van Yamaha Motor, heeft de Travel en de Cruise. Ik zie deze geregeld varen, maar heb er zelf geen ervaring mee.

De omloop snelheid van sloepen is hoog. De meeste schippers varen maar enkele jaren in hun sloep en ruilen die in voor een andere sloep of een motorboot.
Als een sloep goed onderhouden is kan deze heel oud worden.
Het aantal motoruren is vaak beperkt, dus het loont om naar een oudere sloep te kijken van een groot, bekend merk.
Als het onderwaterschip niet is voorzien van een waterdichte epoxy coating onder de antifouling, dan kan er osmose in de kunststof romp zitten.
Dat geldt met name voor sloepen die het hele jaar in het water liggen.
Laat dan een osmose check doen. Met osmose in de romp is de verkoopwaarde een stuk lager.
Lokale osmose is overigens prima te repareren.
Hier is een boek over osmose:
https://www.blonkjachtexpertise.nl/expe ... torjachten

Een klein wc’tje is in de praktijk eigenlijk wel een must. Heb je dat niet zorg dan voor een emmer met een ronde rand voor de vrouwen en voor mannen een plastic fles met een brede opening.
Een mand met een servies en een Chardonnay koeler hoort er vrees ik ook bij voor sommigen. Met een rode broek ga je echt te ver.
Met elk pieremagoggel kun je een super tijd op het water hebben, hoor.


Dank voor je uitgebreide adviezen en zienswijze, je spreekt uit ervaring zo te lezen.
D-E-Y
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 31 Mei 2025, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Amersfow » 21 Jun 2025, 18:52

Een 5,70 sloep ven een 3 cilinder, dat is toch wel kapitaalvernietiging. 6 pk is al genoeg om zo'n bootje 10km te laten varen. Maar het zal wel aan mij liggen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2586
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor EricS » 22 Jun 2025, 12:00

Amersfow schreef:Een 5,70 sloep ven een 3 cilinder, dat is toch wel kapitaalvernietiging. 6 pk is al genoeg om zo'n bootje 10km te laten varen. Maar het zal wel aan mij liggen.


Maar je wilt ook zo stil mogelijk varen.Dat lukt beter met een grote en meercilinder motor dan met een 1 cilinder die constant volgas moet draaien.
EricS
 
Berichten: 162
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Amersfow » 22 Jun 2025, 13:05

Rij je ook een auto met een 12 cilinder? Schijnt ook mooier te lopen :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2586
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Renegade » 22 Jun 2025, 13:53

Amersfow schreef:Een 5,70 sloep ven een 3 cilinder, dat is toch wel kapitaalvernietiging. 6 pk is al genoeg om zo'n bootje 10km te laten varen. Maar het zal wel aan mij liggen.

Amersfow schreef:Rij je ook een auto met een 12 cilinder? Schijnt ook mooier te lopen :D

Ik denk dat het aan jouw ligt.
Want waar jij weer niet aan denkt(gebrek aan motor kennis) is het feit dat een eenpitter die 6 pk levert bij hoger toerental dan bij een 3 pitter.
Je wil namelijk een iks aantal pk's bij een zo aangenaam mogelijk toerental.
Ik denk je er beter aan zou doen, eerst eens naar een "vermogenskromme" ging zoeken van een motor ,en dan pas zo'n opmerking te plaatsen ,als de laatste.
En kapitaal vernietiging is het ook niet ,want Drinkwaard heeft een 3 cilinder diesel staan met max 20 pk ,die beduidend goedkoper is dan een 1 of 2 pitter van mitsubishi.
Vermogenskromme van een Craftsman CM3.27 geeft aan dat deze 7 pk afgeeft bij 1000 toeren.
Dat is op de krukas.
Daar komt nog een keerkoppeling achter ,dus een beetje wrijvinsverliezen, hou je aan de schroefas plusminus 5,5 a 6 pk over.
Maar jij mag gerust met een éénpitter ruim 2000 varen hoor ,als je dat liever hebt.
Er is geen mens die je dat verbied.

Maar de éên rijdt liever op een rampestamper zoals een Suziki Intruder 1500 ,en de andere heeft liever een Honda Goldwing 6 cilinder.
Als ik mocht kiezen,doe mij de Honda maar.
Ik hoef niet zo'n bonke lawaai onder mijn kont. :mrgreen:
Renegade
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Amersfow » 22 Jun 2025, 14:59

Ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb hoor. Een 5,70m is zo klein, daar een grote diesel in is kapitaalvernietiging. Heb zelf in mijn 6,25 sloep een Vetus M2.11, komt zelden boven de 1200rmp. Gisteren op de beurs in Leimuiden veel sloepjes gezien, bijna allemaal vreselijk over gemotoriseerd. Als je stil wilt varen ga dan voor electrisch. Maargoed, allemaal al gezegd en TS doet mee met de hype van te grote diesel. Goed recht hoor.

Aardig zeg, op de beurs een Damarin 640, met een Vetus M2.13 of een 5kw Vetus 050 E-line met 4x12 loodaccu s zijn even duur. Als dat 100amp accus zijn en je ontlaad ze tot 50% dat is dan 200/5 is 40 uur varen !?!?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2586
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Renegade » 22 Jun 2025, 17:44

Amersfow schreef:Aardig zeg, op de beurs een Damarin 640, met een Vetus M2.13 of een 5kw Vetus 050 E-line met 4x12 loodaccu s zijn even duur. Als dat 100amp accus zijn en je ontlaad ze tot 50% dat is dan 200/5 is 40 uur varen !?!?

Als je de faciliteiten achter je huis aan de wal hebt , fantastisch.
Maar als je aangewezen bent op derden , dan geef mij maar een diesel torretje.
Renegade
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Pieterse » 22 Jun 2025, 18:31

Aardig zeg, op de beurs een Damarin 640, met een Vetus M2.13 of een 5kw Vetus 050 E-line met 4x12 loodaccu s zijn even duur. Als dat 100amp accus zijn en je ontlaad ze tot 50% dat is dan 200/5 is 40 uur varen !?!?[/quote]

Goed dat je er een vraagteken hebt bijgezet.
Ik denk n.l. dat je een paar dingen door elkaar haalt.
Met de berekening 200/5 ga je er vanuit dat een kw en een ampère hetzelfde zijn. 5kw oftewel 5000 watt gedeeld door 12 volt is 416,6 ampère.
200/416,6= 0,48 dus een half uur varen. Als het 48 volt accu's zijn dan is dat 2 uur vol power varen. Bij lagere snelheden uiteraard langer.
Pieterse
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 02 Sep 2021, 17:55
ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor bas » 22 Jun 2025, 19:11

Aardig zeg, op de beurs een Damarin 640, met een Vetus M2.13 of een 5kw Vetus 050 E-line met 4x12 loodaccu s zijn even duur. Als dat 100amp accus zijn en je ontlaad ze tot 50% dat is dan 200/5 is 40 uur varen !?!?


Als het te mooi klinkt om waar te zijn dan is het dat meestal ook. Als ik zo even snel op wat sites kijk dan haal je er met hangen en wurgen 4 uur varen mee. En als ik naar de prijzen kijk dan is het of een hele mooie aanbieding, of er staat in de kleine lettertjes dat het excl. accupakket is. Ik ben er niet bij geweest, maar ik heb mijn twijfels.
Desalniettemin wel het overwegen waard, afhankelijk van je vaargebied. Het hele milieuzone feest gaat langzaamaan ook in watersportland zijn weg vinden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1588
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten