Raam in een raam..

Raam in een raam..

Berichtdoor Sapper_Morton » 06 Mrt 2026, 14:30

Onderweg naar de aanschaf van een boot kom ik op de volgende vraag, hoe maak je een raam wat open en dicht kan in een raam?

Ik stel deze vraag omdat de boot die we vrijwel zeker gaan kopen aan beide zijden dichte ramen hebben en het wel lekker zou zijn
als je een raam open kan doen. Dus dacht ik, een raam in een enkel glas raam, dat moet toch kunnen? Glassnijder er op en rondje
draaien, eruit tikken en patrijspoort er in. Was het maar zo simpel..

Als ik er op zoek kom ik best veel tegen maar tot op heden alles voor bv. een dikke wand. Niet voor 4mm glas.

Of zijn er andere oplossingen?
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Re: Raam in een raam..

Berichtdoor heuvels » 06 Mrt 2026, 15:08

Moet het ook nog mooi worden?...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Sapper_Morton » 06 Mrt 2026, 15:19

heuvels schreef:Moet het ook nog mooi worden?...

Eeeeh, asjeblieft wel. :lol:
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor pascall » 06 Mrt 2026, 16:59

Dan maak je toch een vulring.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 06 Mrt 2026, 17:00

Is een schuifrooster niet voldoende als het om ventilatie gaat?

Afbeelding

in soorten en maten
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Sapper_Morton » 06 Mrt 2026, 17:37

heuvels schreef:Is een schuifrooster niet voldoende als het om ventilatie gaat?

Afbeelding

in soorten en maten

Zeker, de vraag is alleen hoe monteer je dat in een glazen raam? Hoe krijg je de rechthoekige opening in het glas?
Ik ben geen glaszetter oid dus ik heb geen idee.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor Renegade » 06 Mrt 2026, 19:22

Sapper_Morton schreef: Glassnijder er op en rondje draaien, eruit tikken en patrijspoort er in. Was het maar zo simpel.
Of zijn er andere oplossingen?

Inderdaad ,was het maar zo simpel.
Maar helaas ,dat gaat ,want 100 om 1 ,er zit Sekurite glas in ,en geen huis,tuin en kippenhok glas.
Dat is gehard glas ,en daar snij je geen rondje uit.

Zijn er andere oplossingen.
Neem Lexaan..
Dat is een kunststof glas ( nee geen plexiglas) ,dat niet onderhevig is aan UV straling ,maar wel bewerkbaar is.
Daarin zou je dan zo'n ventilatie voorziening kunnen maken , dat @heuvels voorstelt.

Maar je kunt ook contact opnemen met bv TopWindows ,door bv aan 1 zijkant er een raam in te zetten die deelbaar en schuifbaar is.
Een ventilatie luik op het dak kan ook.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 06 Mrt 2026, 22:15

De ventilatie op een boot met koud weer en regen, of met heel warm weer, is een uitdaging.
Op de vlet waar ik mee vaar doe ik het zo:
In de punt heb je bij jouw boot een vluchtluik in het dek. Dit vluchtluik zet je op een kier door er een houtje onder te leggen, op een zodanige manier dat de scharnieren niet te veel belast worden. Over het vluchtluik span je een stuk tentdoek, met aan bakboord en stuurboord een aantal lijntjes er aan, strak over het dek om het op te spannen. Die span je dus boven het vluchtluik zodanig dat er geen regen onderdoor spettert via het dek het luik in. De lijntjes zet je vast aan de voeten van de preekstoel (op jouw boot). Omdat het vluchtluik iets omhoog staat is dat het hoogste punt onder dat zeildoek. Het watert zo voldoende af en laat genoeg frisse lucht door en regenwater kan er niet in spetteren, omdat het doek ver genoeg over het vluchtluik steekt.
Bij de kajuit ingang naast de stuurstand sluit je eventueel het kajuit deurtje en het luikje boven dit deurtje houd je helemaal open.
De zijflappen van de tent over de kuip aan beide zijden aan de achterzijde, dus de spiegel kant, voor de helft open ritsen en met een lijntje uitzetten, zodat er lucht door naar binnen kan, omdat je meestal aanlegt met de kop op de wind.
Ik zou de zijramen met rust laten. Verticale openstaande ramen zijn bijna nooit waterdicht voor regenwater en met wind zeker niet. En als je een hoge hekgolf treft op een rivier, waar je met de kop in duikt, wil je geen zelf gemaakt gat in een toch al kwetsbaar raam.
Het tentje boven het vluchtluik in de punt verwijderen voor je gaat varen.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 07 Mrt 2026, 14:03

Oeverloos schreef:De ventilatie op een boot met koud weer en regen, of met heel warm weer, is een uitdaging.
Op de vlet waar ik mee vaar doe ik het zo:
In de punt heb je bij jouw boot een vluchtluik in het dek. Dit vluchtluik zet je op een kier door er een houtje onder te leggen, op een zodanige manier dat de scharnieren niet te veel belast worden. Over het vluchtluik span je een stuk tentdoek, met aan bakboord en stuurboord een aantal lijntjes er aan, strak over het dek om het op te spannen. Die span je dus boven het vluchtluik zodanig dat er geen regen onderdoor spettert via het dek het luik in. De lijntjes zet je vast aan de voeten van de preekstoel (op jouw boot). Omdat het vluchtluik iets omhoog staat is dat het hoogste punt onder dat zeildoek. Het watert zo voldoende af en laat genoeg frisse lucht door en regenwater kan er niet in spetteren, omdat het doek ver genoeg over het vluchtluik steekt.
Bij de kajuit ingang naast de stuurstand sluit je eventueel het kajuit deurtje en het luikje boven dit deurtje houd je helemaal open.
De zijflappen van de tent over de kuip aan beide zijden aan de achterzijde, dus de spiegel kant, voor de helft open ritsen en met een lijntje uitzetten, zodat er lucht door naar binnen kan, omdat je meestal aanlegt met de kop op de wind.
Ik zou de zijramen met rust laten. Verticale openstaande ramen zijn bijna nooit waterdicht voor regenwater en met wind zeker niet. En als je een hoge hekgolf treft op een rivier, waar je met de kop in duikt, wil je geen zelf gemaakt gat in een toch al kwetsbaar raam.
Het tentje boven het vluchtluik in de punt verwijderen voor je gaat varen.

Dank je wel, weer een geweldig en helpvol verhaal . Ik neem je advies aan en laat de zijruiten voor wat het is. Gisteren nog even bij de boot geweest, de matroos (de vrouw) had hem nog niet gezien en zag toen dat de zijramen ooit open konden maar dat ze zijn dichtgemaakt met rubber profiel en kit. Heel netjes gedaan en ik gok er op niet voor niets.

Nogmaals dank.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Terug naar Hints en tips