Bericht door Edwin » wo 15 mei 2013, 11:04
Hallo allemaal,
Ik ben, na lang zoeken voor de juiste raamrubbers, bezig met het vervangen van de raamrubbers van onze Skibsplast 550 uit de jaren '70, de Chardaz.
De Chardaz (nog in prima staat) heeft ramen welke alleen in een U profiel raamrubber vast zitten, er zit dus geen pees omheen. Het raamrubber wordt met raam en al vastgezet/geklemd in een aluminium lijst. Deze aluminium lijst wordt met popnagels vast gezet aan de boot.
Op zich een prima constructie, maar het lukt mij nog niet om het raamrubber goed in de aluminium lijst te krijgen. Wat is het geval? In de hoeken van de aluminium lijst gaat het rubber trekken en open staan. Hierdoor ontstaat er druk op het aluminium en kan de aluminium strip niet goed "gesloten" worden in de hoek welke open is.
Wij zien dat het oude raamrubber in de hoeken op de een of andere manier in de juiste hoek is gebogen zodat de hoek exact in de aluminium strip past. Dit is niet gedaan met inknippen of met snijden. Dit zal de oplossing geven voor het openstaan/niet kunnen sluiten/spanning geven op het aluminium zijn.
Wij hebben het raamrubber al verwarmd met een verf afbrander, maar dit levert alleen maar verbrand rubber op. Weet iemand hoe het maken van een hoek in een raamrubber gedaan moet worden. Is hier een oplossing/middel voor?
Mocht er behoefte zijn aan foto's/verdere uitleg dan ben ik daar uiteraard graag bereid toe.
Met een hele hartelijke watersport groet,
Edwin