Eolo Blusstaaf, brand aan boord

Re: Eolo Blusstaaf, brand aan boord

Berichtdoor Klaver vier » 22 Dec 2013, 22:20

Bij ons in de boot zat in de motorruimte een aerrosol blusinstallatie.Rondom in de motorruimte zat een gebeugelde lont, dit was de ontsteking,aan het eind een soort bluspot.Ik was in de ruimte aan het lassen en slijpen toen de lont begon te branden,ik wist totaal niet dat dit de onstekingslont was,en wist niet hoe snel ik het los moest trekken.Het zat er waarschijnlijk al jaren in,boot is voormalig douane boot.Het zat er keurig geinstaleerd in ,maar ik heb het er uitgesloopt.Ik vondt het niet nodig met een dieselmotor.De boot is al jaren in particulieren handen dus het is al een wat ouder systeem.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Re: Eolo Blusstaaf, brand aan boord

Berichtdoor pleziervaarder » 23 Dec 2013, 23:30

R.C.Grootveld schreef:Bericht door R.C.Grootveld » wo 31 jul 2013, 12:17

Over gasbranden zou ik me maar geen zorgen maken, die moet je sowieso niet blussen (en dat zal de brandweer ook niet snel doen).

In het geval dat een gasbrand plaats heeft (vlak) bij de fles dan deze constant koelen met water om de druk in de tank te verlagen. Ontploffingsgevaar van de fles ontstaat pas op het moment dat deze voor minder dan de helft gevuld is. Dat is wat mij is uitgelegd door de brandweer toen er op het werk spontaan een fles ontbrande bij de kraan.

Groet, Albert
pleziervaarder

ligplaats: IJsselmuiden
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips