Beste forumleden,
Dit is mijn eerste post. Weet dus niet of dit conform eventuele regels is. Ik hoor het graag als ik iets moet aanpassen.
Ik ben op dit moment aan het afstuderen van mijn master, en zoek een boot om op te wonen; heb vroeger op motorjachten en zeiljachten doorgebracht, en de vrijheid trekt mij aan tot het wonen op een boot. Vandaag ben ik bij een oude motorjacht uit 1936 wezen kijken. Erg mooi schip, en de basis lijkt goed, maar er is veel achterstallig onderhoud. Het blijkt erg lastig om een kostenplaatje op te stellen, of te bepalen of dit een goede aankoop zou zijn. Derhalve wil ik middels deze post op jullie expertise en advies leunen. Een klein overzicht van de boot:
De boot in kwestie is een 13m lange stalen boot uit 1936. Deze lijkt structureel (op oppervlakkige roest na) in orde. Ligplaats is voor een meerprijs over te nemen bij de boot.
Volledig werkende delen van de boot:
-Dieselkachel (2019) werkend
-Motor 5cil 90pk Mercedes (model onbekend) draait prima, klein beetje rook bij koude start
-Dynamo 24v (gereviseerd in 2020)
-Startmotor 24v (omgebouwd van 12v in 2020)
-Oliefilters onlangs vervangen
-Dieseltanks (2x 200L) schoongemaakt
-Watertank (500L) nieuw ingebouwd
-Douche & sanitair werken
-Keuken & gasleiding werkt
-Koelkast werkt
Achterstallig onderhoud:
-4pk boegschroef (merk niet onthouden) niet werkend want elektra niet aangesloten, is wel functioneel wanneer handmatig aangezet (dus elektrische kabels tegen elkaar houden )
-Huishoudaccu 230ah 24v (2020) werkend, niet professioneel aangesloten
-Startaccu 100ah 24v (2020) werkend, niet professioneel aangesloten
-Zonnepaneel (2021) werkend, niet professioneel aangesloten
-Omvormer (300ampere) werkend, niet professioneel aangesloten
-Dashboards niet aangesloten op motor, elektra moet aangelegd worden naar binnen & buiten dashboard
-Onderwaterboot (staal) al 6 jaar niet aangepakt
-Raamrubbers zijn aan het lekken. Nieuwe rubbers zijn aanwezig, maar moeten dus vervangen worden. Binnen in de boot op sommige plekken kleine vochtplekken in de muur
-Keerkoppeling lekt olie (niet duidelijk waarom, maar moet dus gerepareerd of vervangen worden)
-Motor start en stopt nu d.m.v. zelf met je hand een knop bij de motor aan of uitzetten.
Heb geen foto's van de elektra genomen, maar een algemeen overzicht van de boot:
https://imgur.com/a/0HYA96E
Mijns inziens moet het hele elektrische systeem aangepakt worden. Dit gaat flink wat geld kosten, maar als dit professioneel gebeurt is dat een goede basis die lang mee zou moeten gaan. De onderwaterboot maak ik me ook zorgen over; online lees ik dat het lang duurt voor staal doorroest, en gezien het een geklonken boot is zijn de staalplaten erg dik, dit heb ik vanochtend zelf ook gezien. Desalniettemin is 6 jaar zonder onderhoud lang- er is dan ook geen indicatie van de status van de onderwaterboot. De keerkoppeling is aan onderhoud toe, en hoewel deze werkt, is het mij niet duidelijk in hoeverre lekkende olie een indicatie is van aankomend onheil.
Opsommend, de grootste en urgentste kostenposten zijn in mijn ogen de onderwaterboot, keerkoppeling en elektra.
De boot staat voor €20.000 online dit lijkt mij, gezien het achterstallig onderhoud, te veel. Wat lijkt jullie een redelijke prijs o.b.v. bovenstaande, en wat is jullie advies? Lijkt dit een goede of slechte koop?
Alvast bedankt!