Rubberboot 320 met 6 PK

Re: Rubberboot 320 met 6 PK

Berichtdoor stefan » 07 Apr 2014, 19:20

Zoals chaea al schrijft, gaat het harder dan 20 km per uur varen niet om het moment, maar of het kan met de combinatie.

Uit ervaring: Zodiac 310 met houten vloer gaat met Suzuki DT 6 24 km per uur. Vaarbewijs plichtig dus.
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 07 Apr 2014, 19:28

En verder verzekeren is geen verplichting als je niet vaarbewijsplichtig zou zijn, echter voor de kosten hoef je die niet achter wegen te laten, een WA dekking is wel handig mocht je onverhoopt schade of letsel veroorzaken.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 07 Apr 2014, 20:53

henkvd schreef:En verder verzekeren is geen verplichting als je niet vaarbewijsplichtig zou zijn, echter voor de kosten hoef je die niet achter wegen te laten, een WA dekking is wel handig mocht je onverhoopt schade of letsel veroorzaken.

Voor langzame combinaties is het peanuts, maar als de verzekeraar merkt dat het een snelle boot betreft schieten de premies omhoog.
Heb het overigens nog nooit voor een rubberboot bekeken dus dat zal misschien meevallen, maar ze zijn ozo terughoudend (zelfde met bijv Golf GTI)
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Apr 2014, 21:20

320 cm en 6 pk gaat op zeker planeren en zal te snel varen om niet vaarbewijsplichtig te zijn (plus een registratienummer).

Met een Yam 260 en 4 pk met 100kg belasting planeerde mijn voormalige bootje al.
Deze is langer en heeft 6 pk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Denisu » 07 Apr 2014, 22:29

Duidelijk. In ieder geval bedankt voor al jullie reacties!
Ik ga snel het KVB1 halen.

Mijn laatste vraag:

Stel ik vaar 10kmh in mijn eentje, met een 6 pk, politie houd me aan en zegt dat mijn boot harder kan. Krijg ik dan een boete of moet de politie mij echt meer 20kmh zien gaan?
Denisu

ligplaats: NB
info:

Berichtdoor timotje231 » 08 Apr 2014, 06:17

Je krijgt dan een boete.
timotje231

ligplaats: Alkmaar
info:

Berichtdoor Byl54 » 08 Apr 2014, 12:11

Lees ik het goed boot verzekering verplicht voor een vaarbewijs verplichte boot?
of
In Nederland bestaat er geen wet die u verplicht om een bootverzekering voor uw boot af te sluiten.
Wel wordt in bepaalde situaties een WA-dekking (Wettelijke Aansprakelijkheid) verplicht gesteld door een beheerder of organisatie.
Bijvoorbeeld bij wedstrijden, in een jachthaven, een botenstalling of op (een deel van) een vaarwater.

Of het verstandig is om niet te verzekeren buiten beschouwing gelaten.
Gebruikers-avatar
Byl54

ligplaats: Nieuwegein
info:

Berichtdoor gast » 08 Apr 2014, 13:33

Nee is niet verplicht
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Denisu » 08 Apr 2014, 23:16

Nog meer verwarring.
Dit komt van http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/ ... tor.360103

Hierin is de wetgeving lastig, de boot moet op vol vermogen onder de 20KM/h blijven.
Het speelt echter een HEEL belangrijke rol hoeveel mensen en gewicht in de boot zit.
Zit je er alleen in, dan zul je waarschijnlijk met een 2 takt 6 PK al harder dan 20 gaan maar zitten er meer mensen in dan zul je eerder rond de 10 PK nodig hebben om die snelheid te halen.
Daarbij maakt het ook nog eens uit of je een 2 takt of een 4 takt motor hebt, 4 takt motoren hebben bij hetzelfde vermogen een veel hoger gewicht.

Dit speelt dus allemaal een rol, dus de belading en type motorisering bepaalt de max. snelheid.

Dat betekent dat als je met anderen in de boot zit de politie je vriendelijk toewiuft en als je alleen bent de politie je aanhoudt omdat naar de situatie van het moment gekeken wordt, ook als je op dat moment NIET hard vaart.

Wat dat betreft zou de wet beter rekening moeten houden
met de wisselende last in en boot die alleen de max snelheid (en het verbruik ) beinvloedt.

Het is dan ook het veiligs de boot met een GPS op snelheid te checken om te zien on der welke belsasting en bij welk vermogen hij onder de 20 blijft.

De waterdichte oplossing is een kenteken op de boot (registratie) en een vaarbewijs.

Wil je dit niet (of ben je te jong) houd het dan op max 4 PK.
Ook als de boot dan een beetje te hard kan zal de politie wellicht niet moeilijk doen.

Wel houdt politie vaartuigen lang in de gaten, dat betekent dat als je "netjes "vaart, je de politie niet provoceert om je aan te houden!
Ze gebruiken daar ook helicopters voor!
Denisu

ligplaats: NB
info:

Berichtdoor stentor950 » 09 Apr 2014, 12:08

Het is net als in het verkeer. Degene die zich aan de regels houdt, loopt niet veel kans te worden gecontroleerd. In mijn geval ruim 20 jaar geleden voor de laatste keer. Als je dus het gas open draait, kan je wachten op de volgende controle. Wil je met deze combinatie willen blijven varen, is het dan niet mogelijk het vermogen terug te brengen door een (kleine) technische ingreep?

Onze techneuten weten hier vast wel een antwoord op :)
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips