Bericht door vuuren1 » do 24 jan 2013, 22:37
MARC33 schreef:
@Hans,
graag iets meer info over uw stuurbare straalbuis aub.
schroef van 23 is niet niks hé .Waarom zo groot ?Welke diameter van schroefas ? welke motor en hoe sterk ?
is de schroef niet anders van vorm dan een schroef zonder straalbuis?
Bij mij is er onder het roer een extra steun/scharnierpunt . Is dit ook bij een straalbuis ? indien niet, is dat dan niet gevoeliger / kwetsbaarder ?
Is de straalbuis kunststof of metaal ?
men zegt ,met straalbuis: sneller ,minder toeren ,stiller ,kleinere motor ( goedkoper schip)? Juist ?
Waarom zijn er zo weinig schepen mee uitgerust ?
Werf Bruis van Bergen op zoom plaatst ze meestal ook .
Een straalbuis onder deze maat boot is nogal bijzonder en zal je niet veel tegenkomen.
Het was voor ons een eenmalige actie omdat ik bij deze boot de geluidsisolatie optimaal wilde hebben en als je verregaand isoleert ga je in een normale situatie de schroef horen.
Nu hoor ik niks.
23 duim is inderdaad relatief groot, maar we zitten meestal in die buurt om het voortstuwingsrendement te optimaliseren.
De asdiameter? Uit mijn hoofd 40 of 45 mm.
Het is een 4-blads schroef die inderdaad speciaal voor deze straalbuis is ontwikkeld.
De motor: Een Yanmar 4JH4E, 54 pk bij 3000 rpm (is iets verlaagd naar 2750 rpmen dat zal de motor iets onder de 50 pk leveren).
Het gaat niet om de PK's maar om de voortstuwingskracht, en dat is met die buis en de grote schroef (reductie 3:1) relatief een stuk hoger dan bij een (vaak toegepaste) kleine vrijdraaiende schroef met een 2:1 reductie.
De buis is van composiet met een inwendig stalen versteviging (het merk is Poseidon).
Waarom er zo weinig schepen mee uitgerust zijn? Simpel, het is nogal kostbaar. (zowel de aankoop als de installatie).
Aan de andere kant kost een roer ook geld en nu kan een hekschroef weg blijven.
De straalbuis heeft uiteraard een onderlager op de hak.
Ik kan het niet exact melden maar het verbruik is gemiddeld nooit hoger dan 2,5 liter per uur geweest (gemiddeld = 50% kleiner water en 50% grote rivieren / IJsselmeer).
En dan varen we op de rivieren fors door (en fors is ook fors waardoor op het IJsselmeer bij WK-6 mijn kabelaring onder de boot door ging omdat de kracht van het water de spanner deed breken...).
Een straalbuis pas je bij een jachtje overigens niet toe om brandstof te sparen, je haalt de investering er immers nooit uit.
Dit is demo boot en daar moet je wel eens iets raars mee doen..
De beste prijs kwaliteitverhouding met veel comfort in een dergelijke boot is m.i. een zelfde Yanmar motor met de Yanmar mechanische keerkoppeling (die schakelt uitzonderlijk mooi voor een mechanische koppeling), 2,7:1 reductie en een 21 duim schroef.
Geen homokineet maar en grote Centaflex type-M flexibele koppeling (doet niks onder voor een duurdere homokineet).
Mooier is een hydraulische ZF-25 keerkoppeling (kost een weinig meer, maar neemt meer plaats in).