casco aankoop

Re: casco aankoop

Berichtdoor MARC33 » 28 Dec 2013, 18:40

Bericht door MARC33 » do 24 jan 2013, 22:02

@Hans,
graag iets meer info over uw stuurbare straalbuis aub.
schroef van 23 is niet niks hé .Waarom zo groot ?Welke diameter van schroefas ? welke motor en hoe sterk ?
is de schroef niet anders van vorm dan een schroef zonder straalbuis?
Bij mij is er onder het roer een extra steun/scharnierpunt . Is dit ook bij een straalbuis ? indien niet, is dat dan niet gevoeliger / kwetsbaarder ?
Is de straalbuis kunststof of metaal ?
men zegt ,met straalbuis: sneller ,minder toeren ,stiller ,kleinere motor ( goedkoper schip)? Juist ?
Waarom zijn er zo weinig schepen mee uitgerust ?
Werf Bruis van Bergen op zoom plaatst ze meestal ook .
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 18:41

Bericht door vuuren1 » do 24 jan 2013, 22:37

MARC33 schreef:
@Hans,
graag iets meer info over uw stuurbare straalbuis aub.
schroef van 23 is niet niks hé .Waarom zo groot ?Welke diameter van schroefas ? welke motor en hoe sterk ?
is de schroef niet anders van vorm dan een schroef zonder straalbuis?
Bij mij is er onder het roer een extra steun/scharnierpunt . Is dit ook bij een straalbuis ? indien niet, is dat dan niet gevoeliger / kwetsbaarder ?
Is de straalbuis kunststof of metaal ?
men zegt ,met straalbuis: sneller ,minder toeren ,stiller ,kleinere motor ( goedkoper schip)? Juist ?
Waarom zijn er zo weinig schepen mee uitgerust ?
Werf Bruis van Bergen op zoom plaatst ze meestal ook .

Een straalbuis onder deze maat boot is nogal bijzonder en zal je niet veel tegenkomen.
Het was voor ons een eenmalige actie omdat ik bij deze boot de geluidsisolatie optimaal wilde hebben en als je verregaand isoleert ga je in een normale situatie de schroef horen.
Nu hoor ik niks.

23 duim is inderdaad relatief groot, maar we zitten meestal in die buurt om het voortstuwingsrendement te optimaliseren.
De asdiameter? Uit mijn hoofd 40 of 45 mm.
Het is een 4-blads schroef die inderdaad speciaal voor deze straalbuis is ontwikkeld.

De motor: Een Yanmar 4JH4E, 54 pk bij 3000 rpm (is iets verlaagd naar 2750 rpmen dat zal de motor iets onder de 50 pk leveren).
Het gaat niet om de PK's maar om de voortstuwingskracht, en dat is met die buis en de grote schroef (reductie 3:1) relatief een stuk hoger dan bij een (vaak toegepaste) kleine vrijdraaiende schroef met een 2:1 reductie.
De buis is van composiet met een inwendig stalen versteviging (het merk is Poseidon).
Waarom er zo weinig schepen mee uitgerust zijn? Simpel, het is nogal kostbaar. (zowel de aankoop als de installatie).
Aan de andere kant kost een roer ook geld en nu kan een hekschroef weg blijven.
De straalbuis heeft uiteraard een onderlager op de hak.

Ik kan het niet exact melden maar het verbruik is gemiddeld nooit hoger dan 2,5 liter per uur geweest (gemiddeld = 50% kleiner water en 50% grote rivieren / IJsselmeer).
En dan varen we op de rivieren fors door (en fors is ook fors waardoor op het IJsselmeer bij WK-6 mijn kabelaring onder de boot door ging omdat de kracht van het water de spanner deed breken...).

Een straalbuis pas je bij een jachtje overigens niet toe om brandstof te sparen, je haalt de investering er immers nooit uit.
Dit is demo boot en daar moet je wel eens iets raars mee doen..

De beste prijs kwaliteitverhouding met veel comfort in een dergelijke boot is m.i. een zelfde Yanmar motor met de Yanmar mechanische keerkoppeling (die schakelt uitzonderlijk mooi voor een mechanische koppeling), 2,7:1 reductie en een 21 duim schroef.
Geen homokineet maar en grote Centaflex type-M flexibele koppeling (doet niks onder voor een duurdere homokineet).
Mooier is een hydraulische ZF-25 keerkoppeling (kost een weinig meer, maar neemt meer plaats in).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor MARC33 » 28 Dec 2013, 18:41

Bericht door MARC33 » vr 25 jan 2013, 23:03

@Hans
Bedankt voor uwe uitleg .
Zal toch is moeten binnenspringen .Doen jullie ook open-deur dagen ?
Ik lees regelmatig dat sommige met een te grote schroef varen met zwarte rook tot gevolg .
Ik dacht dat je met een straalbuis juist een kleinere schroef kan plaatsen .
Je voorstel met een gewone schroef en je systeem met straalbuis gaat toch niet het zelfde varen hebben .
Zelfde varen maar het ene een pak duurder dan het andere ?
Het straalbuis systeem is juist voor beter sturen en minder lawaai . Allé tis te overwegen .
Kan je geen straalbuis systeem plaatsen op uw 2 de kleinere systeem met dezelfde voordelen ?
Lees dat veel schepen overpowered zijn dus schroef 23 "is TE ,maar dit is voor DEMO .
De uitleg die ze geven bij reclame over straalbuizen is dus echt te geloven ?
M

PS moet mijn gewone " contactmail "nog sturen .
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 18:42

Bericht door vuuren1 » vr 25 jan 2013, 23:30

Marc,

We bouwen bij een (al langer vaste) bedrijfspartner die als werf ongeveer 250 jaar ononderbroken bestaat omdat ze topwerk leveren.
Daar mag je zeker gaan kijken en zal je een zeer indrukwekkend project van 22 meter tegen komen.

Een te -zware- schroef zorgt voor overbelasting van de motor, maar de schroefdiameter is zeker niet alleen bepalend voor dat feit.
We beginnen met een keerkoppeling met een 3:1 vertraging, dan draait een schroef op een lager toerental dan bij een 2:1 reductie.
Daarnaast wordt de schroef diameter optimaal / in dit geval zo groot als mogelijk gekozen en de schroef spoed daarbij uitgerekend zodat er een passende situatie ontstaat.

Zonder een stuurbare straalbuis kan je bijna net zo economisch varen maar is achteruitvaren en ook het sturen daarbij meer beperkt.
(maar als er een bouwzeil in de straalbuis komt dan moet de boot droog om dat er uit te snijden..)

De publiciteit over echte straalbuizen klopt meestal wel, maar dat kan je vooral zien in de beroepsvaart / sleepboten. Daar wordt het vaak toegepast.
Aan een pleziervaartuig is het leuk als je geld over hebt en/of gebruik wilt maken van de genoemde voordelen.

Zonder kan uiteraard ook prima, bij deze demoboot was het een uitzonderlijke toepassing.
De ANWB test (die ik je per mail kan sturen) gaat over een boot zonder straalbuis.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 28 Dec 2013, 18:42

Bericht door pascall » zo 03 feb 2013, 06:16

Marc33, zijn er al vorderingen met de nieuwbouwplannen?
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 28 Dec 2013, 18:42

Bericht door quichot » zo 03 feb 2013, 09:00

vuuren1 schreef:
Een Barkas van 12 meter is zeker mooi maar de romp is nogal hoog, dat wordt op latere leeftijd lastig met opstappen vanaf de wal.
Wij hebben daar bij de Dutch Tender rekening mee gehouden, de meeste opdrachtgevers zijn immers senioren of aankomend...

Helaas behoor ik zo langzamerhand ook tot die categorie, maar dat opstappen begrijp ik niet helemaal. Ruwweg de helft van alle kades is hoger dan mijn dek, en bij een 'normale' kade is het min of meer gelijk oversteken. Alleen in jachthavens met drijvende steigers moet je echt op- en afstappen. Maar ja, dat moet je daar met een laag gehouden vrijboord net zo goed.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 18:43

Bericht door vuuren1 » zo 03 feb 2013, 20:50

quichot schreef:
Helaas behoor ik zo langzamerhand ook tot die categorie, maar dat opstappen begrijp ik niet helemaal. Ruwweg de helft van alle kades is hoger dan mijn dek, en bij een 'normale' kade is het min of meer gelijk oversteken. Alleen in jachthavens met drijvende steigers moet je echt op- en afstappen. Maar ja, dat moet je daar met een laag gehouden vrijboord net zo goed.

Voor zover mij bekend vaar jij niet met een jachtje van 10 meter en zal je ook veelal op andere plekken liggen dan kleinere jachten?
In de categorie van ca. 10 meter (of iets meer) liggen de jachten veelal niet aan hoge kade's maar aan steigers en/of wallekanten en die zijn in de regel laag.
Ik vaar zelf al tientallen jaren met die maat rond en in minimaal 85% van de gevallen zie ik dergelijke boten niet aan hoge kademuren liggen.

Wel valt nogal op dat de oudere senioren met schepen die voorzien zijn van een hogere romp een trapje en/of hulp van buiten nodig hebben om af te kunnen meren.
Ik zie ze ook gewoon ook vertrekken na wat getob als er geen hulp is.

Ik ken alleen maar erkenning op dat gebied, ook dat wij standaard nooit een lastige zeereling plaatsen (wel goed handrelingen op de juiste hoogte).
Overigens heb ik er met de 2 Beurtvaerders ook rekening mee gehouden (en ook met het feit dat een schip niet vol moet zitten met niveau verschillen waar ouderen hun benen over breken).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor MARC33 » 28 Dec 2013, 18:43

Bericht door MARC33 » zo 03 feb 2013, 22:36

@Pascall,
loopt gesmeerd . ik heb een lijst gemaakt met te bezichtigen werven ( in opmaak ) .
Ik heb nog niemand aangesproken .Nog iets te vroeg .
Ik had hier wat meer reacties verwacht van watersporters die eerder zo een idee hebben gehad en uitgevoerd hebben .
Het moeilijke is uit te zoeken wat ik eigenlijk juist wil . In elk schip waar ik kom zijn alle dingen met bepaalde bedoelingen uitgevoerd .
Ik hoor regelmatig " het is zo maar ik zou het zo willen ( anders dus )" . Denk dat dit een hele klus gaat worden .
Praktisch probleem : locatie plaatsen casco voor afwerking.
Op het eerste gedacht " in het water " . Waarom ?.Het is 500 mtr van de woonst en een betaalde te huren ligplaats ,niet in een jachthaven waar alles kan .

Morgen Belgian Boatshow te Gent
Doei

Marc
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 18:44

Bericht door vuuren1 » zo 03 feb 2013, 23:55

@Marc,

Allereerst zullen potentiele nieuwbouw klanten voor een casco niet zo snel op een forum als dit komen.
Dat is mijn ervaring op dit nog vrij verse forum, maar ook in het verleden op allerlei andere fora.
(jij bent een van de weinigen, ofwel zeldzaam)

Er zijn ook maar weinig stabiele werven die nog een kaal casco aanbieden, als ze dat wel doen is het op dit moment vaak een overlevingskans voor de werf en als het erg aantrekkelijk in prijs is dan moet je vooral op gaan passen..
Er is weinig of niets te verdienen aan een kwalitatief goed casco vaartuig (boven de 13 meter wordt het hier het overwegen misschien waard).

Wij kunnen in de basis niet op tegen knoeiers die een mooi verhaal verkopen en of rommel leveren óf alleen je dure geld met mooie praat weten binnen te halen en uiteindelijk omvallen.
(pas erg op, ik kan er zeer boeiende verhalen over vertellen..!)

We kunnen er (ineens) heel goed tegenop als de opdrachtgever goed nadenkt over de eventuele risico's en daarom zorg draagt dat hij een aan een bankgarantie van de werf komt.
(dat doet bijna niemand.....)
Een bankgarantie geeft een zekerheid maar ook kosten, die mag je zelf betalen.

Erg veel mensen komen op de prijs af en geloven nog in Sinterkklaas.
Een praktijk voorbeeld van Sinterklaas:
Als een werf in nood morgen (met foute bedoelingen) een mooie advertentie zou plaatsen met een fraai verhaal en een mooie tekening van een leuk bootje dan verkopen ze op papier op zeker tussen de 3 en 6 boten per week.
De vermelde prijs stelt men uiteraard erg laag (en vooral opvallend/vetgedrukt).
Dan int de werf de aanbetalingen aan de lopende band en er wordt nimmer een boot opgezet.
De werf zit immers de eerste tijd vol met nieuwbouw als gevolg van het enorme succes..
Je komt dan op de (eeuwige) wachtlijst, maar 20% aanbetaling is toch netjes?

Als je slim bent vraag je natuurlijk naar een bezichtiging van de werf.
"Dat is uiteraard mogelijk, deze nieuwe serie bouwen we in Polen, daar zijn nog betaalbare vaklieden die aan de kwaliteitseisen voldoen" .
(gaat toch niemand naar toe..)
Het zag er immers toch goed uit en de prijs was goed.

De roze wolk en de roze bril wint het immers vaak van het objctieve denkbeeld..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wim Niessen » 28 Dec 2013, 18:44

Bericht door Wim Niessen » ma 04 feb 2013, 01:19

Ik kan niet lassen en weet er dus de ballen van. Wat ik wel weet is dat bij ons op de haven iemand komt en af en toe - soms ingrijpend - laswerk verricht. Deze man werkt al een jaar of 25 als scheepslasser.
En dan komen er op diezelfde haven mensen die ook wel eens lassen. Alleen al aan de manier waarop die beroepslasser zijn gereedschap en materiaal beetpakt en verder hanteert zie je dat het een vakman is. Die anderen zijn aan het klooien.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips