Ligplaatsen / motorboot size / vaargebied

Re: Ligplaatsen / motorboot size / vaargebied

Berichtdoor Calidris » 20 Jul 2025, 13:35

Amersfow schreef:Das wel acceptabel. Motorsailors zijn heel fraai. (Wat mij tegenviel van zeilboten is toch veel slingeren, zelfs bij aan de wind varen. Ik had verwacht dat zoon boot op zee altijd op een oor blijft. maar dat blijkt niet zo te zijn. Wellicht bij variabele wind en de golven die toch van alle kanten komen).

Dat is precies wat boten nu eenmaal doen: slingeren...... :lol:
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor Amersfow » 31 Jul 2025, 06:38

Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 31 Jul 2025, 14:08

De topic starter, te hard tussen wal en schip gezeten ?
Hij begon zo enthousiast maar nu zie ik al bijna 2 weken niets meer.
Zal deze zomer niet hoeven varen !
Dus, is een haven denk iets voorbarig.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Stootwil » 31 Jul 2025, 15:37

Nog steeds enthousiast hoor !!!
Afgelopen weken het water op geweest.
Het is wel duidelijk dat ruimte en comfort op het schip belangrijk is.
Vaarbewijs 2 zal wel noodzakelijk zijn om geen belemmeringen te hebben qua vaargebied.
Met een wat grotere boot liggen de zeeuwse wateren en IJsselmeer voor de hand. (Los van mijn affiniteit met de Zeeuwse wateren).
Her en der wat aan het navragen qua ligplaatsen. Overnachten mag heel vaak niet. Met de opmerking dat het ‘wel meevalt qua handhaving’ kan ik niet veel. Met een wat grotere boot geeft dat dan weer meer gedoe om de boot te verplaatsen. Ik ben er ook wel achter dat de watersport industrie en de overheid in Nederland een boot als een varende ATM zien. Welliswaar nog niet zo erg als bv in Azie, maar toch…..
Ik zag wederom een catamaran liggen. Niet superlang, maar wel iets ‘gezetter’ in de breedte.
Nu zijn er weinig van dit soort boten in NL te koop. Zo’n boot in het buitenland kopen is wel weer een ander soort uitdaging.
Maar ik ga van de week wel naar zo’n boot kijken. Hoe zo’n ding hier te krijgen is ook spannend. Een permanente ligplaats in het buitenland is vooralnog geen optie. De interesse in een eigen boot is min of meer ontstaan na de keuze om niet (meer) langdurig in het buitenland te verblijven.

Mijn partner suggereerde om eerst ‘gewoon maar iets’ te kopen. En gelijktijdig iets te laten bouwen wat wel aan de wensen voldoet. Los van de gigantische extra onnodige kosten is de doorlooptijd ook enorm. Genoeg ervaring met de eigen woning.

De kinderen zijn enthousiast om mee te varen op dit moment. We gaan in gezamenlijke vaarbewijs II cursus inplannen. Maar of dat ook zo blijft is de vraag. Dat hondje wat ze wilden heb ik ook 13 jaar lang zelf moeten uit laten.
Een wat grotere boot zelf (en met partner) handelen is zelfs met joystick besturing lastig. Zelfs met boed- en hek-schroef.

Voorlopig dus verder zoeken naar een boot die mij en partner ‘raakt’ en de optie bij een werf laten bouwen onderzoeken.
Ik ben (eigenlijk mijn partner) inmiddels maar voorzichtig begonnen om de ‘functionele requirements’ te formuleren. Daarna de vertaling in scheepstermen, techniek en uitrusting.

Wel grappig, als ik nu door een jachthaven loop kijk ik toch anders naar al dat fraais.

Komende weken eerst maar weer genieten van het (mee) varen op wat ruimer water.

Dank voor alle reakties! Het helpt wel om mijn gedachten te ordenen.
Stootwil

ligplaats:
info:

Berichtdoor Stootwil » 31 Jul 2025, 15:45

Amersfow schreef:Dit misschien een optie? https://marinaparkhouthaven.nl/?utm_med ... IB0pT7ZUNg

Goede tip! Eens kijken wat de mogelijkheden zijn als je geen ‘historisch’ schip hebt. Een echt woonadres is niet direkt nodig, maar de kombinatie met woondaciteiten en de locatie/ligging is interessant!
Stootwil

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips