Jan Huibers schreef:
Hoe mooi je bouwpakketten ook zijn, hoe kinderlijk eenvoudig het spul in elkaar te puzzelen is... Het uiteindelijke reslutaat hangt echt van diegene die het vast hecht en later aflast. Bij iemand met ervaring en kunde daarin zul je een prachtig recht en strak casco zien staan na afloop, met zulke mooie lassen dat het haast zonde is om vlak te slijpen, en bij de potientele beunhaas de lasser zie je na afloop een kromgetrokken hoerig golfslagbad misbaksel staan met lassen die je graag wegslijpt... En daarna met de heftruck een pallet plamuur kunt halen....
Daar was ik het al mee eens...
Daarom ligt er voor jouw een wereld open als je wel weet hoe het moet (schreef ik eerder ook al).
Ik heb slechts 1x een platenpakket aan een particulier geleverd omdat ik heel zeker wist dat deze DHZ bouwer een enorme vakman was die dit voor zijn broer in elkaar ging lassen.
Het is dan ook een erg mooi schip geworden.
Aan mensen die gokken om zoiets even zelf te kunnen doen leveren we geen platenpakketten, dat wordt niks en doet schade aan de reputatie van de schepen.
Er is van alles te koop maar er zit ook veel rommel tussen waarbij er problemen opduiken en de voorspelde arbeidsuren totaal niet kloppen.
We plamuren inderdaad geen lassen weg omdat ze te fraai zijn om te verbergen...
Zonder plamuur is het wel praktisch om lassen wat terug te slijpen, anders blijft er teveel troep achter hangen.
We houden het op de ervaringsgetallen van 150 gram plamuur voor de Dutch Tender en maximaal 500 gram op een 15 meter boot.