casco aankoop

Re: casco aankoop

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 19:58

Bericht door vuuren1 » do 07 feb 2013, 02:10

Jan Huibers schreef:
Hoe mooi je bouwpakketten ook zijn, hoe kinderlijk eenvoudig het spul in elkaar te puzzelen is... Het uiteindelijke reslutaat hangt echt van diegene die het vast hecht en later aflast. Bij iemand met ervaring en kunde daarin zul je een prachtig recht en strak casco zien staan na afloop, met zulke mooie lassen dat het haast zonde is om vlak te slijpen, en bij de potientele beunhaas de lasser zie je na afloop een kromgetrokken hoerig golfslagbad misbaksel staan met lassen die je graag wegslijpt... En daarna met de heftruck een pallet plamuur kunt halen....

Daar was ik het al mee eens...
Daarom ligt er voor jouw een wereld open als je wel weet hoe het moet (schreef ik eerder ook al).
Ik heb slechts 1x een platenpakket aan een particulier geleverd omdat ik heel zeker wist dat deze DHZ bouwer een enorme vakman was die dit voor zijn broer in elkaar ging lassen.
Het is dan ook een erg mooi schip geworden.

Aan mensen die gokken om zoiets even zelf te kunnen doen leveren we geen platenpakketten, dat wordt niks en doet schade aan de reputatie van de schepen.

Er is van alles te koop maar er zit ook veel rommel tussen waarbij er problemen opduiken en de voorspelde arbeidsuren totaal niet kloppen.

We plamuren inderdaad geen lassen weg omdat ze te fraai zijn om te verbergen...
Zonder plamuur is het wel praktisch om lassen wat terug te slijpen, anders blijft er teveel troep achter hangen.

We houden het op de ervaringsgetallen van 150 gram plamuur voor de Dutch Tender en maximaal 500 gram op een 15 meter boot.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 28 Dec 2013, 19:58

Bericht door pascall » do 07 feb 2013, 17:17

Hans, hoe bedoelje 150gram, per....?
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 19:58

Bericht door vuuren1 » do 07 feb 2013, 20:03

pascall schreef:
Hans, hoe bedoelje 150gram, per....?

Per boot..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 28 Dec 2013, 19:58

Bericht door pascall » do 07 feb 2013, 21:22

Dit snap ik niet, wat valt er dan te plamuren?
150 gram is letterlijk een vingerhoed!
Ik heb al heel wat casco's gezien, ook van hele goede scheepsbouwers, maar wil je een 100% strak eind resultaat, dan bereik je dat alleen met plamuur.
Ik bedoel dus 100% strak, als je er een strijklat tegen leg, mag er geen papiertje tussen kunnen!
Als ik zo lees, zijn er meerdere interpretaties van een strak casco.

Mvg Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 19:59

Bericht door vuuren1 » do 07 feb 2013, 22:14

Ja, de straler/spuite sprak in vergelijk met een aldaar staand casco:
Op deze nieuwe Super Van Craft gaat net zoveel aan plamuur (alleen de plamuur en geen arbiedsloon!) als het stralen, plamuren, coaten en lakspuiten van een Dutch Tender.
(en dan werden bij deze Dutch Tender op verzoek alle hoeklassen kwartrond geplamuurd (wat we normaal niet doen).

Die 150 gram is, zoals eerder geschreven, voor de lasnaden die opvallen en van grote oppervlakken (daken).
Over een grote lengte past er heus wel een papiertje tussen hoor, wel 2 ook maar het mag niet opvallen.

(stuur je email adres maar, dan zal ik je wat prenten sturen waarop je heel aardig kan zien dat het wel goed zit)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 28 Dec 2013, 19:59

Bericht door Jan Huibers » vr 08 feb 2013, 13:11

Weet je... Het zal wel zijn zoals je zegt Hans... Maar die Super van Craft zal iets groter zijn geweest dan de Dutch Tender... Maar dan nog.... Een gerenommeerde werf als Klaasen moet zich de ogen uit de kop schamen!!! Zijn ook niet echt de goedkooptste boten ofzo!! Mischien een leerling-lasser aant werk geweest aan dat casco, die heeft gedacht... Als het maar goed vastzit... Dikke vette lassen leggen aan de spanten... En fiks heet want dan vloeit het mooi.. Weet je wel... Dat het smeltbad net niet naar beneden flikkerd... Zo heet.. Pfff
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 20:00

Bericht door vuuren1 » vr 08 feb 2013, 21:15

Jan,

Het is werkelijkheid en of al die casco's er kaal zo uit zien weet ik natuurlijk niet.
In die tijd (ergens rond 2002) ging het met die werf niet zo goed want de spuiter hield dat casco even vast totdat er wat rekeningen waren betaald.

Maar vergis je niet hoor... Ik ben bij diverse straal- spuitbedrijven geweest en je wilt niet weten wat er aan massa's plamuur op jachten gaat.
Die mannen staan op een stelling samen met een grote rij die schepen uit te rijden met cm's plamuur.

Ook in Oss bij een megajachtbouwer zag ik dat (en wat er op aluminium bovenbouwen aan plamuur gaat wil je helemaal niet weten).

Plamuren is niet goedkoop, dus leek het ons beter om gevolgbestrijding te voorkomen en gewoon een strak casco te maken..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 28 Dec 2013, 20:00

Bericht door pascall » za 09 feb 2013, 06:31

Hans, ik geloof best dat het goed zit hoor, maar je heb mijn nieuwsgierigheid gewekt, je heb een PB.

Mvg Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 28 Dec 2013, 20:00

Bericht door Jan Huibers » za 09 feb 2013, 19:09

Uit Oss.... Dan moet je uit mijn hoofd de werf Heessen bedoelen... Daar hebben wij (ex-werkgever) welles een bootje de loods uit gereden met de rollers...

Kom net terug van Boot Holland, wel een leuke beurs idd. Heel veel motoren zien staan... Ik wist bijv niet dat Steyr ook scheepsmotoren bouwde... Heb eens zitten kijken... Als je daar onderhoud aan mag plegen ga je eerst 5 min janken. Verder waren alle merken scheepsmotoren wel vertegenwoordigd geloof ik. Ik zou bij een hermoterisering alleen de Mitsu 95 pk willen denk... Mooie degelijke motor, dikke lijnpomp, je kunt bij onderhoud overal goed bij. Mischien ook een goede motor/merk voor de vraagsteller in dit topic in zijn nieuw te bouwen casco.
En de mooiste en meest praktische boot daar? De Vri-Jon!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 20:00

Bericht door vuuren1 » za 09 feb 2013, 22:39

Klopt, Jan.

De S6S Mitsubishi heeft al jaren mijn voorkeur in die vermogensrange.
Inmiddels heeft Solé deze motor in het programma, dat ziet er toch even beter uit dan al die omgebouwde industriemotoren van diverse bedrijfjes.
Toen dat er nog wat goedkoop uit zag kozen we voor de vorige serie Iveco 6 cilinders, die zijn onverwoestbaar en eenvoudig.
(nu niet meer te koop wegens milieu eisen)

Steyr levert al weer jaren scheepsmotoren, ook hybride.
Mij te ingewikkeld..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips