Kous of geen kous om fenders

Re: Kous of geen kous om fenders

Berichtdoor Wolf1 » 04 Aug 2025, 10:10

Wat een gezwets ik moet toch zelf weten hoe ik het doe met of zonder ?
En ja, glijmiddel helpt altijd !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 04 Aug 2025, 21:04

heuvels schreef:Laatste dagen met die wind veel last gehad met knerpende stootwillen tegen de houten deklatten van de beschoeiing. Mijn oplossing: de zijkanten van de planken insmeren met een dikke vinger vet...
Heerlijk rustige nachten nu, en de stootwillen maak ik later wel schoon.

Of een paar druppels afwasmiddel er tussen.....
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor Calidris » 04 Aug 2025, 21:10

quichot schreef:Een fender (met of zonder kous) is bedoeld om een afgemeerd schip vrij te houden van kade, steiger of buurman. In een sluis zijn het ondingen omdat ze veren. Je stuitert ermee terug van de sluiswand. Dat kan soms heel slecht uitkomen, zeker als je alleen vaart.
Voor een sluis zijn wrijfhouten veel geschikter. Die zijn daarvoor bedoeld. Na eerste contact blijf het schip ermee tegen de wand glijden tot het stilligt. Ze rollen er ook niet tussenuit, zoals je wel eens ziet met fenders.
Dat hout moet je overigens niet letterlijk nemen, ze zijn tegenwoordig van zwarte kunststof. Voor kleinere jachten heb je er aan één genoeg, want die zaag je in tweeën.
Vind je ze lelijk? Doe er een kous om! :lol:

Het hangt ook allemaal af wat voor chip je hebt. Als je klinknagels hebt, begrijp ik veeghoutjes wel, maar op een gelikt gouden glimmend motor jacht krijgen ze het daar erg benauwd van.

Op mijn polyester bootje heb ik geen eens plek voor die dingen, vroeger op de schokker wel.

Fenders kunnen prima zijn en als ze scharrig worden koop je gewoon weer glimmende nieuwe......
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Vorige

Terug naar Hints en tips