polijsten lak -OPGELOST-

polijsten lak -OPGELOST-

Berichtdoor pleziervaarder » 08 Feb 2014, 21:03

Na afgelopen week de romp opnieuw gelakt te hebben met een 1-componenten lak willen we deze komende week polijsten en in de was zetten. Nu is de was niet het probleem maar vraag me wel af welk polijstmiddel het beste te gebruiken op verse lak. We gaan dit machinaal doen. Wie heeft er tips of ervaring welke we hiervoor kunnen gebruiken?

Groet, Albert
Laatst gewijzigd door pleziervaarder op 08 Feb 2014, 23:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
pleziervaarder

ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: polijsten lak

Berichtdoor Wim Niessen » 08 Feb 2014, 21:19

Het is niet verstandig om een nieuwe laklaag kort na het aanbrengen in de was te zetten; de lak moet eerst de tijd krijgen om voldoende door te harden (advies van Epifanes). Dit gezegd hebbend is het dus helemaal niet verstandig om een verse laklaag te polijsten.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor pleziervaarder » 08 Feb 2014, 21:38

Klopt dat deze eerst moet doorharden. We hebben dan ook advies opgevraagd bij International betreffende de droogtijd en laten het zelfs nog een paar dagen langer harden dan voorschrift. Zelfs dan doen we eerst een proef op een plaats welke minst zichtbaar is aangezien de droogtijden natuurlijk in praktijk kunnen afwijken onder invloed van temperatuur en dergelijke.
pleziervaarder

info:

Berichtdoor Jan Huibers » 08 Feb 2014, 21:45

Ik zou het in ieder geval niet machinaal doen, dan wordt het wel een spierpijnkarwei maar dan weet je wel zeker dat je geen stukken verse lak van je polijstmachine hoeft te peuteren.... Machine veroorzaakt te veel wrijving en dus warmte... Ik gokte het er niet op..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Klaver vier » 08 Feb 2014, 21:50

Pleziervaarder.Ik begrijp dat je de boot in de was wil zetten,maar waarom moet een boot die net gelakt is gepolijst worden,dit doe je toch voor je lakt en niet er na,is er iets mislukt of zo dat hij gepolijst moet? Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor pleziervaarder » 08 Feb 2014, 22:11

Op zich ziet het er als een spiegel uit maar toch op 1 plaats een minimale zakker en nog ergens iets sinasappel effect. Anderen die de boot hebben gezien valt het niet eens op maar omdat we nogal pietje precies zijn en ons er aan zullen blijven storen (zelfkennis ;) ) willen we dit polijsten. Ik heb wel eens begrepen dat ze na het spuiten van een auto deze ook machinaal polijsten om de spuitnevel te verwijderen, vandaar mijn gedachte om het op deze wijze te doen.
pleziervaarder

info:

Berichtdoor Klaver vier » 08 Feb 2014, 22:29

Als het plaatselijk is zou ik zeker de boot niet helemaal polijsten,omdat je dan het risico hebt er doorheen te polijsten.Ik zou de zakker er met heel fijn waterproefschuurpapier uit schuren en daarna cleaneren en in de was zetten.Een goeie auto spuiter cleanert niet alleen als er iets mis gegaan is,normaal gebeurd dit niet.Vergeet ook niet dat een spuitcabine op een vrij hoge temperauur staat waardoor de lak meteen veel beter uithard.Succes er mee .Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 08 Feb 2014, 22:40

Als het resultaat redelijk tot goed is: Niet doen..
Een boot in het water is bijna altijd mooi, op de wal kijk je er tegen aan en zie je van alles.
(als de boot binnen ligt onder TL licht lijkt het helemaal erg)
Polijsten is overigens een breed begrip: Dat kan met schuurpapier vanaf korrel 600 tot en met een flesje claener.

Heb bij TNO een cursus bijgewoond over staalconserveren en aflakken, een lakdeskundige vertelde zoiets als: "Een keer polijsten blijft polijsten omdat de glans op die plekken sneller afneemt".
Hij had het over superjachten.
Zelf ben ik er niet echt bang voor mits het professioneel gebeurt.
Zakkers kan je dan weghalen en schuren en daarna polijsten.

Bij een niet superjacht zou ik (als doe het zelver) het eruit schuren en bijlakken met verdunde lak.
Maar nogmaals, je ziet er niks van als de boot in het water ligt te spiegelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pleziervaarder » 08 Feb 2014, 23:03

Gelet op de gegeven reacties denk ik dat we dan nu enkel in de was zetten en niet polijsten. Mocht blijken dat het (vooral voor ons) storend zichtbaar blijft dan, zoals Hans aangeeft, plaatselijk bijwerken.
Een ieder bedankt voor het meedenken.

Groet, Albert
pleziervaarder

info:

Re: polijsten lak -OPGELOST-

Berichtdoor Jan Huibers » 09 Feb 2014, 00:24

Waarschijnlijk zien alleen de eenden het Albert :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info: