Hoe voorkom je brandstofdiefstal?

Hoe voorkom je brandstofdiefstal?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 01 Nov 2022, 15:20

Met de huidige brandstofprijzen hoor je steeds vaker dat er brandstoftanks van jachten/boten worden leeg gezogen.
Iets wat op vele jachten een peulenschilletje is omdat de tankdop meestal niet wordt afgesloten.
Op het www kwam ik deze oplossing van Vetus tegen die op eenvoudige wijze in de vulpijp wordt geschoven waarna het een blokkade vormt voor het invoeren van een slang naar de brandstof. Dat ding heb ik er inmiddels in zitten maar ik heb er eigenlijk niet zoveel vertrouwen in. Het is per slot van rekening maar kunststof en het zit vlak bij de vuldop; je kunt hem zien zitten. hoewel je de Fuel Safe niet verder naar beneden kunt drukken omdat hij in feite op de vulpijp staat, kun je er wel met een lange schroevendraaier of een ijzeren staaf een hengst op geven waar hij volgens mij niet tegen bestand is. Daarom mijn vraag aan jullie hoe jullie evt. met het diefstalprobleem omgaan?
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Hoe voorkom je brandstofdiefstal?

Berichtdoor jkb » 01 Nov 2022, 16:44

Ik heb tussen de tankingang en de vuldop een slang van ca 40 mm diameter. Vlak boven de tankingang in de slang heb ik een rondje van draad met een kruis van draad erop. Dan kan de aftapslang van de dief hopelijk niet in de tank komen. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Hoe voorkom je brandstofdiefstal?

Berichtdoor pascall » 01 Nov 2022, 18:25

Wil je het goed doen plaats je op/onder de tankdop een kogelkraan.
Nog een bijkomend voordeel, mocht de tankdop lekken dan zie je het aan het water wat op de kogel aanwezig is, deze kan ja dan droog maken alvorens de kraan te openen en te tanken.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Hoe voorkom je brandstofdiefstal?

Berichtdoor sinty » 01 Nov 2022, 19:24

Wat dacht je van een dop met opschrift en die verwisselen. Dan tappen ze je watertank leeg
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Hoe voorkom je brandstofdiefstal?

Berichtdoor pascall » 01 Nov 2022, 19:30

sinty schreef:Wat dacht je van een dop met opschrift en die verwisselen. Dan tappen ze je watertank leeg
:D :D :D :D
Zouden ze daar mee zitten?
Loozen ze alles in de natuur, nog een probleem er bij.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Hoe voorkom je brandstofdiefstal?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 01 Nov 2022, 21:03

pascall schreef:Wil je het goed doen plaats je op/onder de tankdop een kogelkraan.
Nog een bijkomend voordeel, mocht de tankdop lekken dan zie je het aan het water wat op de kogel aanwezig is, deze kan ja dan droog maken alvorens de kraan te openen en te tanken.

Op zich een prima oplossing. Moet je er wel bij kunnen komen. In mijn geval zou ik een stuk van de betimmering los moeten slopen, waar ik eigenlijk geen zin in heb.
Ik bedacht me nog een ander idee waarvan ik niet weet of dit een goed idee is. Ik kan een stukje van de stalen vulleiding zien als ik een luikje dat in de rug van het tv-kastje zit open schroef.
Ik bedacht me om daar een gat in te boren tot in de vulbuis, schroefdraad erin te tappen en daarin een bvb. M8-bout te draaien die zo lang is dat hij de tegenoverliggende wand van de vulpijp (bijna) raakt. De ruimte langs de bout lijkt mij groot genoeg om de brandstof tijdens het vullen langs te laten stromen. De bout dus wel mooi op de juiste lengte zodat er aan de buitenzijde van de pijp nog een rubber afdichtingsring tussen kan worden geklemd om evt. lekkage te voorkomen. Is dat wat? :?
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Hoe voorkom je brandstofdiefstal?

Berichtdoor Solita74 » 01 Nov 2022, 23:51

Neem nu gewoon de moeite om een kogelkraan tussen de vul leiding te plaatsen dan ben je zeker haal de beschieting zorgvuldig weg en plaats het weer netjes terug ,geen zin bestaat niet op een boot
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Hoe voorkom je brandstofdiefstal?

Berichtdoor Roadrunnertoao » 02 Nov 2022, 10:06

Er zijn toch ook genoeg tank vuldoppen met een slot? Die zijn er toch vrij makkelijk in te zetten.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Hoe voorkom je brandstofdiefstal?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 02 Nov 2022, 12:32

Roadrunnertoao schreef:Er zijn toch ook genoeg tank vuldoppen met een slot? Die zijn er toch vrij makkelijk in te zetten.

Genoeg? ik kan eigenlijk maar een soort vinden die daar voor in aanmerking komt,
Zoals deze dus.
Afbeelding
Om deze te vervangen met de originele moet je onderdeks een slangklem los maken waarna je de zaak kunt verwisselen.
Maar deze slangklem kan ik maar net met mijn vingertoppen aanraken als ik me heel smal maak ;)
Wil ik daar bij kunnen dan moet ik de van fabriek uit ingebouwde tv-kast eruit slopen. En dat doe je niet zo makkelijk als je een nog origineel werfschip hebt. Geen zin dus al denken sommige daar kennelijk anders over :|
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Hoe voorkom je brandstofdiefstal?

Berichtdoor Roadrunnertoao » 02 Nov 2022, 13:22

Huidige vuldop los schroeven, de boel stukje omhoog trekken (ik weet niet hoeveel speling je hebt op je slang?), vulslang aansluiten op de nieuw dop, klaar?
Eventueel kun je de vulslang ook bij je tank los halen om wat meer speling te creëren. Tis maar een idee.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten