Oudere dame alleen op motorboot

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Wolf1 » 05 Sep 2023, 19:06

Mopolcamper schreef:Zullen we eerst eens vaststellen welke problemen zij in haar vaargebied kan verwachten?

Dat zal weinig interesants oplevern, het lijkt me veel leuker te vernemen wat er b.v. bij jou deze zomer allemaal is fout gegaan !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Mopolcamper » 05 Sep 2023, 21:15

Niet zoveel, gelukkig. Na 2 jaar bootloos te zijn geweest omdat mijn vrouw niet meer meekon en ik haar verzorgde, heb ik na haar overlijden deze winter nu weer een bootje waarmee ik nu alleen weer vaar en blij mee ben.
Mopolcamper
 
Berichten: 580
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor kajoe » 06 Sep 2023, 11:38

hoe dan ook ik heb bij mijn bootje ook maar een gewone bolder met 2 pennen de midden bolder gebruiken we het meest touwtje met een baste haak groot genoeg om om de traptreden en dergelijke te zetten en er ligt altijd een reserve klaar dus als het even kan maken we zo vast in sluizen maar ook op steigers als we aankomen daarna gaan we wel de andere touwtjes zetten .
in amsterdam vroeger op de bunkerbootjes deden we het bijna altijd met een haak ook omdat je alleen aan boord was ,ook bij ringen aan de wal was het makkelijk eerst op de haak dan de rest .
kajoe
 
Berichten: 1390
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Oeverloos » 06 Sep 2023, 16:33

Mopolcamper schreef:Niet zoveel, gelukkig. Na 2 jaar bootloos te zijn geweest omdat mijn vrouw niet meer meekon en ik haar verzorgde, heb ik na haar overlijden deze winter nu weer een bootje waarmee ik nu alleen weer vaar en blij mee ben.


Karakter.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Wolf1 » 07 Sep 2023, 09:27

pascall schreef:Zo zie je ook wel eens twee bolderpennen onder elkaar.

Meerdere pennen op een bolder kunnen helpen, maar geven geen zekerheid, afklemmen van het halende part blijft mogelijk !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor kajoe » 07 Sep 2023, 16:28

die meerdere standen van pennen kwamen het meest voor op schepen die werkten met staaldraden toen der tijd moest je vaak nog afstoppen op de draad en ook bij sleepwerk en bij voorspan op de rivier .ook vastmaken soms met 3/4 draden op de voorbolders naar de wal
tegenwoordig zie je dat steeds minder veel touw werk en afstoppen hoeft haast niet meer en in de sluizen ach het schip word op de plek gehouden met de kopschroef vaak hoef je dan geen touwtje meer te verzetten .
en die staaldraden wogen nog al wat als je met 18/22/of 24 mm werkte .
toen hadden we ook blikken vol stoofwit aan boord om de bolders in te vetten dit had een zilverkleur .
kajoe
 
Berichten: 1390
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor quichot » 08 Sep 2023, 09:12

Wolf1 schreef: En dat is toch een lullig fenomeen, als je op een springetje ligt, alleen ervaring kan je helpen.

En die ervaring is er bij mij in meer dan voldoende mate. Je dacht toch niet dat mijn achtertros dan loodrecht omhoog wees hè? Die staat uiteraard precies contra aan de voorspring, zodat beide gedurende het afschutten panstrak blijven staan. En dan kan ik je ook nog vertellen dat die spring over een kopboldertje gaat, dus nooit evenwijdig aan de sluiswand staat.
Geen meewarig hoofdschuddende schippers dus, maar wel vaak recreanten die denken dat ik hang, omdat ze niemand bij die strakke voortros zien.
Die spring heeft nog een voordeel bij einde schutting. Dan zet ik de schroef bij, en blijft het schip vaarklaar netjes strak tegen de wand aan die spring hangen. Kan ik rustig eerst de achtertros bergen en de kont vast wat afdraaien. Één klapje achteruit, spring bergen, en het schip is vrij van de wand, klaar om uit te varen. Ervaring komt met de jaren.
Maar ik zal het vast wel verkeerd doen! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor kajoe » 08 Sep 2023, 10:00

tja er zijn vele manieren om vast te maken hoe en waar .
en iedereen doet het op zijn manier wat meestal het beste is voor hem .
het is maar met hoeveel man je an boord vaart die met de touwtjes kunnen werken .
zelf heb ik veel alleen gevaren met uiteraard bunkerbootjes (18/22)meter ook met mijn eigen schip 36 meter voer ik jaren alleen .
maar ook op de grotere vaart meestal met 3 tot 6 man aan boord .
bij het alleen varen makten we meest eerst achter op vast en indien nodig ook voor een touwtje dan als je vertrok eerst het voor los dan pas achter .
in veel Franse en Belgische sluizen maakte je helemaal niet vast men zij er nooit wat van .
maar ook kan ik zeggen dat het wel eens fout ging en we bleven hangen tja bij de voor bolders lag onder de bolderkast een bijl achter een scherp mes en ja we hebben ze wel gebruikt
op de tankvaart werkten we met staaldraden en kwam je te hangen dan was het kappen of knappen gelukkig viel een draad en sprong niet terug of zo met dat nylon en polypropyleen was dat best gevaarlijk met de kans dat je het voor je kop kreeg ,we hadden eens een 3 duims gevochten tros 150 meter uitstaan op een zee boot deze knalde op de bolder van de zee boot en sloeg terug naar ons schip nou en dat was hevig wat het aanrichtte .
ik weet ook nog dat indertijd bij ons het nieuwste nylon trossen gedemonstreerd werden door sleepboten van goedkoop deze draaiden op volle kracht een draad met veel vrije lengte strak ging niet kapot maar rekte wel een dikke 50 meter en de ogen op de bolder aan de wal brandde zowat door gevaarlijk spul .dit was wel in de jaren 54/58 .ondertussen is er veel verbeterd .
kajoe
 
Berichten: 1390
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Wolf1 » 08 Sep 2023, 10:32

Guido, je copieerd een zin uit een verhaal, wat je daarmee verkracht.
Dat jij op 2 trossen netjes beneden komt door er 1 steeds te vieren snappen we allemaal.
Maar toch wel met beperkingen, bij een 15m lange tros, beide ogen op de bolder, kan je geen groter verval aan, dan 5m ! ! !
Het fenomeen dat ik probeerde aan te geven, was om je er van te voren van te gewissen, hoe de sluis werkt ?
Een sluis met waterinlaten in de deur, geeft bij het opschutten in eerste instantie stroom tegen, naar mate we stijgen zal het water op een gegeven moment onder je door stromen, tegen de deur achter je omkeren en naar voren komen.
Leuk als je het van te voren weet !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor quichot » 08 Sep 2023, 11:29

Wolf1 schreef:Leuk als je het van te voren weet !Gr. Wolf1

Goed dat ik het weet! Ik heb namelijk nog nooit geschut! :lol:
(zo over de duim een keertje of 2000 in de afgelopen 45 jaar, zonder te overdrijven, waarschijnlijk nog veel vaker.)

En dan nog iets, ik beleg de lus altijd op de kluis- of walbolder van de sluis, dus ik werk met enkele lijnen. Die lus wip ik er met een slagje af, ook als die ver boven mij staat, of zelfs buiten zicht is, bovenop de muur. Tenslotte, ik heb één korte tros van 15 meter, de overige vijf zijn tussen de 20 en 30 meter. Twee zijn reserve, vier heb ik aan dek. Twee voor, twee achter.

En nu maar hopen dat het goed gaat. Het blijft gokken!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten